Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eieren al bevrucht?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eieren al bevrucht?

    Vorige donderdagnamiddag heb ik mijn acht koppels zebravinken gekoppeld in hun kweekkooien. De mannetjes en de popjes zaten tot dan toe gescheiden in geslachtsspecifieke groepjes. Beide geslachten zijn op hetzelfde moment samengezet.

    Ze lieten geen gras groeien over nest maken en maandag en dinsdag had ik al de eerste eitjes. Het koppel van de maandag was nieuw samengesteld. Het koppel van de dinsdag kende elkaar van vorig jaar. Beide koppels broeden, aangezien de eieren warm zijn.

    Voor mij is kweken in kooien en scheiden van koppels nieuw. Mijn vraag aan ervaren rotten:kunnen de eitjes al bevrucht zijn of flikker ik ze maar weg?

  • #2
    Ik ben wel geen ervaren rot, maar je kunt toch een paar dagen wachten en zelf dan constateren of ze bevrucht zijn. Ik heb wel gelezen dat als je ze zo bij elkaar zet. Je wel snel jongen kunt verwachten. Maar hoe snel dit wel is, weet ik niet.

    Opmerking


    • #3
      Inderdaad, ze broeden nu al een dag of vier, over een dag of vier merk ik vanzelf wel of ze bevrucht zijn of niet. Maar dat is een week verloren natuurlijk. Als ik op voorhand wist dat het kansloos was, dan kon ik ze gewoon wegkieperen en waren de vogels sneller opnieuw in broedstemming.

      Hopelijk lukt het schouwen, vorig jaar nooit gedaan bij mijn zebravinken, ik vind de eitjes te teer voor mijn berenpoten en ik bluts er wel eens eentje. Dus eigenlijk blijf ik er liever af. (Mijn valkparkieten schouw ik wel zonder problemen.)

      Opmerking


      • #4
        Ik begrijp het. Inderdaad die eitjes zijn teer. Al kon ik vroeger die eitjes van mijn zebravinkjes wel vasthouden. Die van de Bichenow's echter waren teerder. Ze braken haast als ik ze vast had. Denk dat die pop Valerie, toch niet zo gezond was als ik eerst dacht.

        Opmerking

        Working...
        X