Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoogte lagen in een voliere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoogte lagen in een voliere?

    ik ben bezig met het zoeken naar vogels voor een binnenvoliere en er schoot me ineens wat te binnen, bij een aquarium werk je met hoogte lagen dus bodem/midden/boven, zou dit bij vogels ook werken? dus als je een vierkante meter bodemoppervlakte hebt, tel je dan de vliegende vogels die graag bovenin zitten mee met grondvogels als bijvoorbeeld chinese dwergkwartels die bijna alleen op de bodem zitten, of tel je ze bij elkaar op? (uitgaande van een hoge voliere.)
    Met vriendelijke groet,
    Thijmen van Kooten

  • #2
    hou er gewoon rekening mee dat vogels niet verticaal vliegen maar horizontaal! hoe breder hoe beter, niet de hoogte alleen telt.

    Opmerking


    • #3
      zover was ik gelukkig ook al, en ik denk niet dat er grondvogels zijn die zouden passen in de kooi die ik kwijt kan. (100x76cm)
      maar ik vroeg me af of je grondvogels terretoriaal gezien mee moest rekenen met bijvoorbeeld prachtvinken die vooral bovenin zitten.
      Met vriendelijke groet,
      Thijmen van Kooten

      Opmerking


      • #4
        Er zijn prachtvinken die veel over de vloer scharrelen, bij voorbeeld de emblema picta, maar bij onraad zullen ze altijd beschutting zoeken in een struik of op een hoogste tak.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          wat mij hier meer te binnen schiet is: met zo'n kooi (wat relatief klein is voor kwartels) ga je een hoop onrust krijgen onder de prachtvinken.
          in jouw theorie van hoogte lagen: dan is de laag van de kwartels te dicht op de laag van de prachtvinken.

          Opmerking


          • #6
            dat de kooi te klein is voor kwartels wist ik al, ik vroeg me alleen af hoe je moest rekenen. ik weet dat in deze kooi hooguit 2 koppels vinken zouden kunnen. (de kooi die ik wil kopen is 100x76x182)

            edit: was vergeten toe te voegen dat ik uit de antwoorden lees dat het wel zo zou kunnen bij grotere volieres, maar niet bij binnenverblijven.
            Met vriendelijke groet,
            Thijmen van Kooten

            Opmerking


            • #7
              Ik werk altijd met de formula van 1 paar vogels per M3; grondvogels of niet.

              En nog even dit: "Er zijn prachtvinken die veel over de vloer scharrelen, bij voorbeeld de emblema picta, maar bij onraad zullen ze altijd beschutting zoeken in een struik of op een hoogste tak." Dit geldt misschien in gevangenschap maar gaat in de vrije natuur in hun natural habitat niet op.

              gr kees

              Opmerking


              • #8
                ik had online een rekenmachine gevonden waar uit kwam dat er 3 tot 5 prachtvinken in mijn kooi zouden kunnen, met mijn gezonde verstand heb ik daar aangeplakt afhankelijk van territoriumdrift en vogel formaat.
                zo kwam ik uit op max 2 koppels van een niet al te territoriale soort. (mijn keuze is gevallen op bruinborst rietvinken en ik ben nu nog bezig met uitdenken hoe ik de boel inricht, maar dat is een ander onderwerp.)

                bedankt voor de uitleg allemaal. (al zou het mooi zijn als we het de vogels zelf zouden kunnen vragen.)
                Met vriendelijke groet,
                Thijmen van Kooten

                Opmerking


                • #9
                  Als je serieus vogels wil houden, zou ik hooguit 1 koppel in deze kooi houden.
                  Dat is voor de vogels en voor jezelf het mooiste en het beste.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Met vriendelijke groet,
                    Thijmen van Kooten

                    Opmerking

                    Working...
                    X