Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Jaar van de koekoek.

Senior lid
    Thanks
    128

Jaar van de koekoek.

Wie als eerste dit jaar een koekoek waarneemt en op waarnemingen.nl zet(met bewijs
    ),krijgt een beloning.De zuidelijke provincies hebben natuurlijk wel wat voordeel maar dat mag de pret niet drukken.

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    94
    Mag ik ook mee doen Jan? Dan heb ik er morgen al een!

gr Kees

Senior lid
    Thanks
    128
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
    Mag ik ook mee doen Jan? Dan heb ik er morgen al een!

gr Kees
    Welke soort is bij jullie algemeen Kees? Heb wel is filmpje gezien van waaierstaart koekoek.Bij ons op het nieuws was dat op het Zuiderlijk eiland zoveel grienden stranden.Krijgen jullie daar ook wat van mee?

Groet Jan.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    38
    In het kader van het jaar van de koekoek is ook vanuit de onderzoekswereld extra aandacht voor deze soort ontstaan.

In iets meer dan honderd jaar werden in Nederland ongeveer 2300 koekoeken gevangen en geringd, dat zijn er dus gemiddeld slechts 23 per jaar.
    De ervaring leert dan ook dat ze tamelijk lastig te bemachtigen zijn, maar we hebben inmiddels een aardig goed werkende methode gevonden.
    Vorig jaar hebben wij 4 exemplaren kunnen vangen, hetgeen ten opzichte van de landelijke cijfers nog niet zo slecht is.
    Inmiddels weten we -ook uit eigen gegevens- dat de koekoek behoorlijk plaats-vast kan zijn en na een toch wel indrukwekkend 'rondje Afrika' keurig [soms tot op enkele meters nauwkeurig] op dezelfde locatie terugkeert.
    Ook dit jaar zullen we weer trachten een paar exemplaren te vangen en de gegevens in de landelijke databank weer iets uit te breiden.
    We willen uiteraard graag weten waarom de koekoek zo snel aan het verdwijnen is.

Kan nog veel meer schrijven over deze soort, maar dat bewaar ik voor een andere keer . . . . of eigenlijk voor OV later dit jaar.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    128
    Bij ons in het Dwingelderveld is de populatie sinds 1992 met gemiddeld 30 exemplaren stabiel wat wel opmerkelijk is,want die gaan ook op trek.Maar misschien komt hier ook na onderzoek een verklaring voor.

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    94
    "Kan nog veel meer schrijven over deze soort, maar dat bewaar ik voor een andere keer . . . . of eigenlijk voor OV later dit jaar."

En dan maar hopen dat de bond een bijpassende foto op de voorpagina plaatst dat betrekking heeft op het artikel.
    Deze maand was het blad wat dat betreft weer huilen met de pet op!

En Jan de Koekoek die we hier hebben is de Shining cuckoo - Chrysococcyx lucidus. Helaas vallen ze nog wel eens slachtoffer aan de ramen.

gr kees

Thanks
    38
    @ Kees: als ik heb goed heb begrepen van onze nieuwe hoofdredacteur is het streven weer als vanouds, ofwel dat de coverfoto weer wordt vergezeld door een bijbehorend artikeltje. Dit is in de uitgaven januari en februari van dit jaar ook inderdaad het geval geweest.

@ Jan: het opmerkelijke aan die constante is in mijn optiek vooral dat er in dat gebied blijkbaar geen sprake is van terugloop, zoals elders in het land wel het geval is. Daarnaast mogen we stellen dat Dwingelderveld een prima leefgebied is voor de belangrijkste waardvogels en dat die populaties ter plaatse klaarblijkelijk ook nog steeds goed gedijen.
    Amigo de los Psittacidos

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461
    Hier in de omgeving komen ook elk jaar 2 mannetjes koekoeken in een gebiedje waarvan er één een afwijkend geluid produceert en zo kan ik hem dan ook altijd daar aan herkennen.

Buiten dat zit er hier ook een koekoek die het hele jaar hier blijft.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Thanks
    38
    Henk, wie dicht genoeg in de buurt van een koekoek kan komen zal zich nog verbazen over de geluiden die deze vogels kunnen produceren.
    m.a.w. ze roepen niet uitsluitend hun naam.
    Amigo de los Psittacidos

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
    Henk, wie dicht genoeg in de buurt van een koekoek kan komen zal zich nog verbazen over de geluiden die deze vogels kunnen produceren.
    m.a.w. ze roepen niet uitsluitend hun naam.
    Ja ik weet het Hans, ik heb al eens het één en ander meegemaakt met zo'n koekoek. Maar ik doelde op de koekoeksroep, deze heeft er een bepaald schor, niet vloeiend geluid in zitten.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. 1e jaar
    Door wouter919 in forum Bastaarden
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 09-03-2013, 18:20
  2. Weer eens wat anders dan een koekoek.
    Door ele in forum Overige berichten
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 07-10-2011, 18:09
  3. Mechelse koekoek
    Door kwarteltje in forum Grondvogels
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 18-08-2011, 11:14

Forum Rechten