Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over kweken forpussen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vragen over kweken forpussen

    In mijn andere topic vroeg ik mij af hoe ik het beste om kon gaan met het broedse gedrag van mijn forpus pop. Gisteren heb ik een nestkastje opgehangen. Binnen een half uur zat ze erin en ze heeft er geruime tijd ingezeten. Het mannetje zit bij haar in de kooi.
    Ze zijn ontzettend vocaal.enorm aan het kwetteren,poetsen elkaar maar jagen ook veel achter elkaar aan en happen wat pootjes,om vervolgens weer elkaar te gaan poetsen. Ze kennen elkaar al een tijdje en hebben voorheen regelmatig gepaard.ik hebechter nooit nestgelegenheid aangeboden waardoor er geen eieren kwamen. Ze zijn allebei van 2014.
    Het popje heeft vanacht in het nestkastje geslapen.het mannetje sliep vlak voor het nestkastje.vanochtend is hij er heel even ingweest,nu zitten ze beiden te eten.

    Ik heb totaal geen ervaring met kweken dus ik wil in dit topic al mijn vragen uiteenzetten.ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

    -is bovenstaand gedrag normaal?
    -ik heb een laag minihemp van zo'n 2cm in het nestkastje gedaan.is dit goed?
    -ze hebben zaad ,orlux (vet)eivoer,grit en maagkiezel en schhon badwater tot hun beschikking,evenals sepia en een mineralenblok.ze krijgen dagelijks gekiemd zaad of easyyem plant of herba door wat eivoer heen.
    Is deze voeding goed?kan ik dit tijdens het gele broedproces blijven geven?ook het grit en maagkiezel bijv.als er jongen zijn?
    -het popje weegt normaal zo'n 32gr.maar sinds een week weegt ze 36gr. Betekend dit dat ze broeds is of dat er eieren aankomen?

    Alvast erg bedankt voor de antwoorden.ik kan helaas weinig info vinden over het kweken met forpussen.

  • #2
    Niemand tips? Het popje zit veel in het nestkastje,het mannetje nu af en toe ook.als zij er inzit zit hij meestal op het stokje voor de opening.zodrazij er uit is jaagt hij achter haar aan en hapt naar haar pootjes,ze rennendan over de bodem achter elkaar aan.ze kibbelen dan ook en snavelvechten ook.
    Zodra zij in het nestkastje zit is hij weer rustig. Is hij misschien overbeschermend? Moet ik mij hier zorgen om maken? Misschien de vogels beter nog even scheiden?welke vogel kan in dat geval het beste in de kooi met nestkast blijven?
    Ze verwonden elkaar (nog) niet, vind het wel erg spannend als ik ze van de week alle dagen van 8-18 alleen moet laten terwijl ze samen zitten en zich zo gedragen.

    Opmerking


    • #3
      dit is volkomen nieuw voor ze, ik zou het rustig aankijken.

      99 van de 100 x gaat het prima.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Het gaat goed.het geruzie is over.ze komt nog maar af en toe het blok uit.ze krijgt een steeda dikkere kont en er komen enorme flatsen uit.eieren op komst...... het mannetje zit ook regelmatig in het nestkastje en is helemaal happy.ik ben benieuwd....
        Weet overigens nog niet wat ik met eventuele eieren/ jongen doe.
        Ook met ringen enzo. Is het voor kopera een probleem als een jong enkel een ring met jaartal en volgnummer heeft?dus geen verenigingsring?

        Opmerking


        • #5
          Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, hoef je de forpus niet verplicht te ringen.

          Je zou dan inderdaad kunnen kiezen voor een gesloten ring met een jaartal en volgnummer die niet afkomstig is van de vereniging. Zijn meer mensen die daarvoor kiezen. http://www.vogelringenkopen.nl/product-categorie/4mm/ Je zou voor de blauwe jaarring kunnen gaan.
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            4mm ring dus. Ik weet dat ringen niet verplicht is maar vind het zelf wel fijn.
            Stel dat er jongen komen welke verkocht worden,zou het feit dat ze geringd zijn met ringen zonder kwekersnr./verenigingsnr. Dan niet nadelig zijn voor een eventuele koper?

            Zijn er verder nog zaker waar ik rekening mee moet houden?de voeding is in orde,denk dan eerder aan verlichting. Ze hebben nu 12 uur licht per dag.moet ik het aantal lichturen verhogen als er jongen komen?en zo ja,naar hoeveel uur en hoe dit op te bouwen?

            Opmerking


            • #7
              vanmorgen lag het eerste eitje in het nestkastje!

              Opmerking


              • #8
                Nee, verlichting niet veranderen. Dat moet je gewoon laten zoals het is. Het beste is om zo min mogelijk te veranderen. Wel kun je in de voeding iets veranderen. Ik heb jaren gekweekt met oogringforpussen en gaf ze in de broedtijd altijd eivoer en als er jongen waren ook kiemzaad (gewelde zaden).

                Het maakt voor een koper in principe niet uit als het geen bondsring is. Doordat er geen uniek kweeknummer opstaat kan hij niet achterhalen wie de kweker is. Maar het belangrijkste, namelijk het geboortejaar, staat wel op de ring. En als hij de vogel bij jou thuis komt halen ziet hij/zij ook wie de kweker is. Dus niets om je zorgen over te maken. Succes!

                Opmerking


                • #9
                  Kiemzaad krijgen ze ook.
                  Ik dacht dat de daglengte beter verlengd kan worden ivm het voeren van de mogelijke jongen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb geen kromsnavels, maar ik had altijd het idee dat vogels minimaal 15 uur licht moeten hebben. Dan hebben ze genoeg licht en tijd om de jongen te voeren. Maar als Jobert, hij kweekte per slot van rekening met forpussen, zegt dat het niet nodig is dan zal het wel zo zijn.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Nadere uitleg: ik zou de daglengte nu niet meer gaan aanpassen. De vogels zijn er aan gewend, zijn met deze daglengte broedrijp geworden en nu aanpassen is m.i. te laat. Dan had dat beter eerder kunnen gebeuren. Daarnaast ben ik van mening dat de daglengte niet voor elke soort gelijk hoeft te zijn. Soorten die van nature rond de evenaar voorkomen, kennen gedurende het jaar een vrij constante daglengte van ongeveer 12u. Soorten verder weg van de evenaar kennen meer variatie in daglengte gedurende de seizoenen.

                      Als mensen zeggen dat ze een forpus hebben, betreft het meestal de soort forpus coelestis. Deze soort komt met name voor in Ecuador en een deel van Peru. Dat is dus vlakbij de evenaar. Op basis hiervan zou 12u helemaal geen vreemde daglengte zijn.

                      Bovenstaand verhaal is natuurlijk wat kort door de bocht en ongetwijfeld zijn mensen het niet met mij eens, maar dit is mijn persoonlijke mening. Feel free to disagree

                      Opmerking


                      • #12
                        Het betreft inderdaad de forpus coelestis.heb je eerder een nest gehad wat is grootgebracht met 12 uur daglicht,?jouw uitleg klinkt heel logisch,maar ik hoor juist vaak dat de ouders meer tijd nodig hebben om de jongen te voeren,ook zodat de nachten niet te lang zijn.

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Inmiddels is eitje nr. 4 gelegd. Het mannetje heeft vanacht voor t eerst in t nestkastje geslapen.
                            Ben heel benieuwd of ze nog meer gaat leggen en of de eitjes bevrucht zijn.durf ze niet uit t nestlastje te halen om schouwen.kan je de eitjes ook laten liggen en dan schouwen? Na hoeveel dagen broeden kan je dat t beste doen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Leuk dat er inmiddels al vier eitjes zijn. Je kunt na een aantal dagen (ca. een week) duidelijk zien of een ei bevrucht is. De schaal lijkt dan witter te zijn geworden. Onbevruchte eitjes zijn wat roziger. Daarvoor hoef je de eitjes dus niet uit het nestje te halen en zelfs niet aan te raken.

                              Opmerking

                              Working...
                              X