Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over kweken forpussen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    het is bij 5 eitjes gebleven. ze zijn druk aan het broeden, ook het mannetje zit veel in het nestkastje. hij voert haar ontzettend goed.[IMG][/IMG]

    Opmerking


    • #17
      Als ik de eitjes zo zie, dan lijkt iig het meest linkereitje bevrucht. De schaal is net wat witter dan het eitje schuin rechtsboven daarvan. Die lijkt nog een geelrozige gloed te hebben. Over de andere eitjes durf ik op basis van de foto niet veel te zeggen. Een eerste kan vaak mislukken, simpelweg omdat de vogels ook onervaren zijn. Het feit dat ze nu al goed broeden is al heel wat. Ben benieuwd hoe het verder verloopt!

      Opmerking


      • #18
        Dat idee had ik inderdaad ook nav jouw uitleg.maar misschien is dit het oudste eitje en is het bij de andere eitjes nog niet zo goed te zien? Ze is sinds het vierde eitje echt goed gaan broeden.
        Last edited by tammeforpus; 28-02-2017, 21:48.

        Opmerking


        • #19
          Geprobeerd om te schouwen maar kan er helaas niet goed genoeg bij.zou echt het kastje uit de kooi moeten nemen en dan meteen eventueel moeten verplaatsen.maar ben bang dat de ouders het nest dan niet meer zullen accepteren.hier een doto van de witjes.eentje lijkt wat ze zijn begraven,andere lijken een barst te hebben l,of het is bodembedekking.ik kan het niet goed zien.wat zegt jullie ervaren oog?
          Zou het kwaad kunnen het nestkastje even snel uit te nemen om de eieren te controleren?

          Opmerking


          • #20

            Opmerking


            • #21
              Meestal is het geen probleem om het nestblok er even uit te halen, kan zelfs met de vogel erin. Ik haal de nestkastje ook van de haakjes om te schouwen. Is het een schuwe vogel dan zou ik gewoon een paar daagjes wachten tot er jongen zijn.

              groetjes fons
              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
              uit het restant de rest van het land.

              Opmerking


              • #22
                ik durf het niet zo goed en denk dat ik het maar gewoon laat gaan. tenzij het kwaad kan dat 1 van de eitjes half begraven is in de bodembedekking? dan zal ik even actie moeten ondernemen natuurlijk.

                Opmerking


                • #23
                  Het eitje is weer uitgegraven gelukkig.
                  Ik bedenk me net dat als ik de eventuele jongen ga ringen en wil controleren dat het nestje dan ook uit de kooi gehaald/verplaatst moet worden om er goed bij te kunnen en de jongen te kunnen zien.
                  Lijkt me dan beter om het kastje nu te verplaatsen nu er nog geen jongen zijn,dan wanneer de jongen er zijn en de pop mogelijk het nestje verstoot.
                  De vogels zijn tam en hebben niet al te veel stress als ik in het kastje wil kijken.de pop verdedigd het nest wel heel fel.
                  Eigenlijk had het kastje aan de buitenkant moeten hangen,maar dat is bij deze kooi niet mogelijk zonder dat we het kastje aanpassen.
                  Ik denk erover om het nestkastje op de bodem op het bodemrooster vlak bij het deurtje van de kooi te zetten.zo kan ik nog wel de bodem verschonen zonder het kastje steeds te moeten verplaatsen.
                  Is dit een goed idee?of zouden jullie het gaan laten?
                  Last edited by tammeforpus; 06-03-2017, 13:53.

                  Opmerking


                  • #24
                    Nee niet verplaatsen! Dan verlaten ze waarschijnlijk het nest. Gewoon zo laten.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #25
                      oke, de nestcontrole moet ik dan wel grotendeels middels foto's doen. ik heb echt nauwelijks zicht in het kastje, pas wanneer ik de telefoon erboven houd en een foto maak dan kan ik het goed terugzien.
                      zal met het uitnemen van de jongen voor het ringen ook wel wat lastig worden, dat moet ik dan echt op gevoel gaan doen, dus hand in het kastje en op de tast.
                      het is dan maar niet anders, eerst eens zien of de eitjes uit gaan komen en volgende broedronde beter.

                      Opmerking


                      • #26
                        Je hoeft ze niet te ringen. Laat je dit nestje gewoon ongeringd.
                        Bekijk mijn vogels op:

                        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                        Opmerking


                        • #27
                          Ze is na het leggen van het 4de eitje echt goed gaan broeden.dit was afgelopen woensdag 21 dagen geleden gelegd. Eitje 5 zou dan vandaag uit moeten komen als ie bevrucht is. Hoe lang moet ik het aankijken? Kan de broedtijd uitlopen door omstandigheden? Ik wil anders zaterdag of zondag het nestkastje verwijderen, of moet ik het langer aankijken?

                          Opmerking

                          Working...
                          X