Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27

Onderwerp: Vragen over kweken forpussen

Senior lid
    Thanks
    30
    Nadere uitleg: ik zou de daglengte nu niet meer gaan aanpassen. De vogels zijn er aan gewend, zijn met deze daglengte broedrijp geworden en nu aanpassen is m.i. te laat. Dan had dat beter eerder kunnen gebeuren. Daarnaast ben ik van mening dat de daglengte niet voor elke soort gelijk hoeft te zijn. Soorten die van nature rond de evenaar voorkomen, kennen gedurende het jaar een vrij constante daglengte van ongeveer 12u. Soorten verder weg van de evenaar kennen meer variatie in daglengte gedurende de seizoenen.

Als mensen zeggen dat ze een forpus hebben, betreft het meestal de soort forpus coelestis. Deze soort komt met name voor in Ecuador en een deel van Peru. Dat is dus vlakbij de evenaar. Op basis hiervan zou 12u helemaal geen vreemde daglengte zijn.

Bovenstaand verhaal is natuurlijk wat kort door de bocht en ongetwijfeld zijn mensen het niet met mij eens, maar dit is mijn persoonlijke mening. Feel free to disagree

Lid
    Thanks
    0
    Het betreft inderdaad de forpus coelestis.heb je eerder een nest gehad wat is grootgebracht met 12 uur daglicht,?jouw uitleg klinkt heel logisch,maar ik hoor juist vaak dat de ouders meer tijd nodig hebben om de jongen te voeren,ook zodat de nachten niet te lang zijn.

Senior lid
    Thanks
    30
    Ik kweekte met forpussen in kooien in een nachthok van mijn toenmalige volière. Deze bezat ramen en de vogels hadden daardoor ook daglicht. Verlichting ging toen nog handmatig bij me. De lamp ging aan rond 08.00u en rond 21.00u ging deze weer uit. Ik zat dus op ongeveer 13u. licht.

Lid
    Thanks
    0
    Inmiddels is eitje nr. 4 gelegd. Het mannetje heeft vanacht voor t eerst in t nestkastje geslapen.
    Ben heel benieuwd of ze nog meer gaat leggen en of de eitjes bevrucht zijn.durf ze niet uit t nestlastje te halen om schouwen.kan je de eitjes ook laten liggen en dan schouwen? Na hoeveel dagen broeden kan je dat t beste doen?

Senior lid
    Thanks
    30
    Leuk dat er inmiddels al vier eitjes zijn. Je kunt na een aantal dagen (ca. een week) duidelijk zien of een ei bevrucht is. De schaal lijkt dan witter te zijn geworden. Onbevruchte eitjes zijn wat roziger. Daarvoor hoef je de eitjes dus niet uit het nestje te halen en zelfs niet aan te raken.

Lid
    Thanks
    0
    het is bij 5 eitjes gebleven. ze zijn druk aan het broeden, ook het mannetje zit veel in het nestkastje. hij voert haar ontzettend goed.[IMG][/IMG]

Senior lid
    Thanks
    30
    Als ik de eitjes zo zie, dan lijkt iig het meest linkereitje bevrucht. De schaal is net wat witter dan het eitje schuin rechtsboven daarvan. Die lijkt nog een geelrozige gloed te hebben. Over de andere eitjes durf ik op basis van de foto niet veel te zeggen. Een eerste kan vaak mislukken, simpelweg omdat de vogels ook onervaren zijn. Het feit dat ze nu al goed broeden is al heel wat. Ben benieuwd hoe het verder verloopt!

Lid
    Thanks
    0
    Dat idee had ik inderdaad ook nav jouw uitleg.maar misschien is dit het oudste eitje en is het bij de andere eitjes nog niet zo goed te zien? Ze is sinds het vierde eitje echt goed gaan broeden.
    Laatst gewijzigd door tammeforpus; 28-02-2017 om 21:48.

Lid
    Thanks
    0
    Geprobeerd om te schouwen maar kan er helaas niet goed genoeg bij.zou echt het kastje uit de kooi moeten nemen en dan meteen eventueel moeten verplaatsen.maar ben bang dat de ouders het nest dan niet meer zullen accepteren.hier een doto van de witjes.eentje lijkt wat ze zijn begraven,andere lijken een barst te hebben l,of het is bodembedekking.ik kan het niet goed zien.wat zegt jullie ervaren oog?
    Zou het kwaad kunnen het nestkastje even snel uit te nemen om de eieren te controleren?

Lid
    Thanks
    0

Soortgelijke onderwerpen

1. vragen over kweken
    Door kanarie22 in forum Kanaries
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 16-11-2013, 15:00
  2. forpussen kweken
    Door corneel in forum Papegaaien en Kaketoes
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 23-10-2010, 17:30