Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gele Rietvink (Lonchura Flaviprymna)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gele Rietvink (Lonchura Flaviprymna)

    Ik vond nog een oud kweekverslag van de Gele Rietvink dat ik ooit zelf heb geschreven. Staan een aantal zaken in die ik nu anders doe, maar in ieder geval wat leesvoer voor de liefhebber...

    Een stukje historieAanschaf

    Eind juli later stond er op Vogelmarkt een advertentie van een kweker uit Utrecht die een kleine kolonie van 5 vogels aanbood, onverwant en voorzien van DNA. Het ging om 2 mannen en 2 poppen allemaal geboren eind 2012. Ook zat er nog een pop bij van 2010. Een week later kon ik bij een kweker in Oldebroek nog een koppel van 2012 bemachtigen. Ook deze vogels waren voorzien van DNA. Alleen wist hij niet of ze onverwant waren. Dat maakte me niet uit, want ik had genoeg vogels waar ik onverwante koppels uit kon samenstellen.

    Via zoeken op internet kon ik de echte kweker van de beide vogels uit Oldebroek achterhalen. Dus ik heb hem een keurig mailtje gestuurd met de vraag of beide vogels verwant waren. Hij heeft voor mij in zijn kweekadministratie gekeken. Daaruit bleek dat beide vogels niet verwant waren.

    Let erop dat bij de aanschaf van deze vogels op dat je ze aanschaft met DNA, omdat mannen en poppen uiterlijk moeilijk tot niet van elkaar te onderscheiden zijn. Mocht er geen DNA bijzitten, maak dan duidelijke afspraken met de kweker dat je een vogel kan ruilen als je bijvoorbeeld twee mannen blijkt te bezitten.

    TIP: mocht je vogels overnemen van een kweker die deze vogels niet zelf heeft gekweekt en je wil weten of ze onverwant zijn. Ga dan naar Google en zet het kweeknummer van de ringen tussen aanhalingstekens bijvoorbeeld: “6SUM” of “6 SUM” in de zoekbalk. De spatie kan invloed hebben op het zoekresultaat, daarom altijd even beiden proberen. Hiermee vind ik vaak de kweker terug die een advertentie op Vogelmarkt hebben gezet. Dan stuur ik hem of haar een mailtje met de vraag of de vogels die ik in mijn bezit heb onverwant zijn. Ik heb tot nu toe op ieder mailtje een antwoord gehad.



    Huisvesting
    Last edited by HansV; 03-02-2017, 16:46.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

  • #2
    VoedingKweek
    Last edited by HansV; 03-02-2017, 16:40.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3


      De jongen komen de eerste paar dagen nog terug op het nest, maar blijven daarna ’s nachts van het nest. Ook overdag melden ze zich wel weer af en toe bij hun moeder die alweer op 6 eieren zat te broeden. Na 37 dagen zag ik dat de jongen zelfstandig aten en heb ik ze uitgevangen en ondergebracht bij de oude pop. Die heeft hen de weg gewezen in de kooi naar het drinkflesje, de voerbak en het bad.

      Het andere koppel had inmiddels ook weer 6 eieren gelegd. Van dit legsel waren 5 eieren bevrucht. Later bleek dat van 2 eieren de vrucht vroeg was afgestorven. Dus eindelijk zijn er drie jongen geboren. Op de dag dat ik de 3 jongen besloot te ringen vond ik het oudste jong met een volle krop dood op het nest. Geen idee wat de reden is geweest van overlijden. Wat is dat toch met ringen bij mij?



      Uiteindelijk zijn er van 2 koppels 13 jongen op stok gekomen. Na dna onderzoek bij Gendika bleek ik 5 mannen en 8 poppen te hebben gekweekt. Daarvan hebben 11 jongen de volwassenheid bereikt. Twee jonge mannen zijn uiteindelijk nog overleden. Een zwak achterblijvertje is na 6 weken overleden. Een ander jong brak zijn poot en wilde van pijn niet meer eten.

      Conclusie

      Dank voor uw aandacht. Ik hoop dat ik u enthousiast heb kunnen maken voor een enorm leuk ondergewaardeerd vogeltje. Ik hoop hiermee te hebben aangetoond dat het totaal niet nodig is bij deze vogels pleegouders te gebruiken. Ze zijn uitstekend in staat dit zelf te doen. Ook het fabeltje dat je bij natuurbroed alleen maar mannen kweekt, houdt niet langer stand.
      Mocht u bewegende beelden willen zien van de mijn Gele Rietvinken en andere vogels dan kan u terecht op mijn Youtube pagina via de link: www.youtube.com/blauwebisschop
      Als u dit leest zijn de meeste oudervogels en jongen verkocht en gereserveerd, omdat ik op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik ga proberen om met de veelkleuren of coloria papegaai amadine natuurbroed te kweken.
      Last edited by HansV; 03-02-2017, 16:44.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        een mooi verslag Hans....
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Geweldig Hans een mooi verslag, ik heb het met plezier gelezen.
          Zouden echt meer mensen moeten doen.

          Zal er binnenkort ook weer eens eentje plaatsen.
          groetjes
          Heidi

          Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

          Opmerking


          • #6
            Leuk en leerzaam verslag Hans. Bedankt.

            Opmerking

            Working...
            X