Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Gele Rietvink (Lonchura Flaviprymna)

Gele Rietvink (Lonchura Flaviprymna)

Ik vond nog een oud kweekverslag van de Gele Rietvink dat ik ooit zelf heb geschreven. Staan een aantal zaken in die ik nu anders doe, maar in ieder geval wat leesvoer voor de liefhebber...

Een stukje historie

Begin jaren tachtig zag ik als kind bij mij neef een aantal kleine zebravinkjes in een nestje liggen. Dat wilde ik ook! Mijn zusje had even daarvoor, na lang aandringen bij mijn ouders, een cavia gekregen. Echter zoals zo vaak was de nieuwigheid er al snel af bij haar. Uiteindelijk zorgde ik voor het diertje. Daarmee had ik bewezen goed voor een dier te kunnen zorgen en mocht ik van mijn ouders een koppeltje Zebravinken gaan houden. Dus bij mijn neef geïnformeerd wat ik allemaal nodig had. Daar heb ik hard voor gespaard en vervolgens allemaal aangeschaft. Vervolgens ben ik bij een kweker een koppel wildkleur Zebravinken gaan ophalen. Tijdens een kopje thee gaf de man mij nog wat nuttige tips en vertelde dat ik hem altijd mocht bellen voor vragen.

Nadat ik me had bewezen met de Zebravinken volgde er nog Spitsstaartamadines en Gouldamadines. Ook met deze vogels had ik succes. En niet door de inzet van pleegouders, maar gewoon natuurbroed.
    Aangezien ik ging studeren en mijn ouders niet wilde laten opdraaien voor de verzorging van mijn vogels heb ik besloten te stoppen. Ook na mijn studie heeft het lang geduurd voordat ik uiteindelijk weer ben begonnen met houden van vogels.

Een paar jaar geleden begon het toch weer te kriebelen. Lang heb ik gekeken naar welke soort ik weer wilde gaan houden. Het werd in eerste instantie de Braziliaanse Blauwe Bisschop (Cynocompsa Brissonii). Prachtige vogels om te zien en ze zongen ook nog eens een aardig deuntje. Uiteindelijk heb ik hiervan 2 koppels gehad. Deze heb ik echter moeten verkopen, omdat ik de vogels houd op een kamer in een appartement. En niet iedereen is dol op een vogel die ’s ochtends om 5.30 uur zeer luid het hoogste lied zingt.

Aanschaf

Eind juli later stond er op Vogelmarkt een advertentie van een kweker uit Utrecht die een kleine kolonie van 5 vogels aanbood, onverwant en voorzien van DNA. Het ging om 2 mannen en 2 poppen allemaal geboren eind 2012. Ook zat er nog een pop bij van 2010. Een week later kon ik bij een kweker in Oldebroek nog een koppel van 2012 bemachtigen. Ook deze vogels waren voorzien van DNA. Alleen wist hij niet of ze onverwant waren. Dat maakte me niet uit, want ik had genoeg vogels waar ik onverwante koppels uit kon samenstellen.

Via zoeken op internet kon ik de echte kweker van de beide vogels uit Oldebroek achterhalen. Dus ik heb hem een keurig mailtje gestuurd met de vraag of beide vogels verwant waren. Hij heeft voor mij in zijn kweekadministratie gekeken. Daaruit bleek dat beide vogels niet verwant waren.

Let erop dat bij de aanschaf van deze vogels op dat je ze aanschaft met DNA, omdat mannen en poppen uiterlijk moeilijk tot niet van elkaar te onderscheiden zijn. Mocht er geen DNA bijzitten, maak dan duidelijke afspraken met de kweker dat je een vogel kan ruilen als je bijvoorbeeld twee mannen blijkt te bezitten.

TIP: mocht je vogels overnemen van een kweker die deze vogels niet zelf heeft gekweekt en je wil weten of ze onverwant zijn. Ga dan naar Google en zet het kweeknummer van de ringen tussen aanhalingstekens bijvoorbeeld: “6SUM” of “6 SUM” in de zoekbalk. De spatie kan invloed hebben op het zoekresultaat, daarom altijd even beiden proberen. Hiermee vind ik vaak de kweker terug die een advertentie op Vogelmarkt hebben gezet. Dan stuur ik hem of haar een mailtje met de vraag of de vogels die ik in mijn bezit heb onverwant zijn. Ik heb tot nu toe op ieder mailtje een antwoord gehad.

Huisvesting

Mijn vogelkamer is 5 meter diep en 2 meter breed. Daarin staan op dit moment 3 kooien en een kleine volière. Ik heb dus ruimte over en die ga ik ook benutten. Tijdens Vogel 2014 heb ik een goede keuze te kunnen maken uit de leveranciers van kooien. Ik heb vanwege de oersterke kunststof gekozen voor zelfbouwkooien in een aluminium frame van de firma Pascal Hemel.

In eerste instantie heb ik de Gele Rietvinken alle 7 samen in een kooi van 160 cm lang, 55 cm diep en 80 cm hoog gezet. Al mijn kooien hebben een minimale lengte van 80 cm. Deze laatste vind ik eigenlijk al aan de kleine kant. De kooi met de kleine afmeting van 80 cm gebruik ik eigenlijk alleen maar om eventuele nieuwe vogels in de huiskamer in quarantaine te zetten. Dan heb ik nog een kleine volière van 120cm breed, 100 cm diep en 200cm hoog. Mijn kooien voorzie ik van kunstgroen en waar het kan van natuurlijke zitstokken.

Op de bodem van de kooien liggen nu nog beukensnippers. In de toekomst ga ik over op karton dat ik op maat bestel bij de firma Sukses uit Delft. Ideaal, want je haalt er makkelijk uit en het scheelt een hoop stof. Ik maak geen gebruik van bodemroosters, omdat ik van mening ben dat de vogels ook op de bodem moeten kunnen scharrelen naar voedsel. 1 van de voedselbakjes staat dan ook standaard op de bodem. Elke dag op een andere plek, zodat ze er een beetje naar moeten ‘zoeken’.

In het begin zijn ze de rietvinken nog wat schrikkerig, maar daarna worden ze steeds meer vertrouwd met hun verzorger. Dan zitten ze al bij de voerbak te wachten op het moment dat je deze vult. Als ze jongen hebben en ik kom aanzetten met de pinky’s, dan hebben ze helemaal geen schroom meer.

Mijn vogels krijgen gedurende het gehele jaar 15 uur licht. Dat ik niet met lichtsterkte en lengte varieer is dat ik zowel in de winter als de zomer kweek. Uiteraard doe ik dat niet met dezelfde koppels. In de winterperiode staat de verlichting van 7.30 – 22.30 uur aan en in de zomerperiode is dat van 6.30 – 21.30 uur. Het eerste half uur wordt de ruimte verlicht door een enkele lamp. Daarna springt alle verlichting aan. ’s Avonds gaat het op een tegenovergestelde wijze. ’s Nachts brandt er altijd een 7 watt lampje. De komende tijd ga ik over op led en maak daarbij gebruik van een dimmer, zodat er een geleidelijke op- of afbouw van het licht is.

Laatst gewijzigd door HansV; 03-02-2017 om 16:46.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Voeding

Mijn vogels beschikken elke dag over schoon drink- en badwater. In de zomer ververs ik dat zelfs tweemaal op een dag. Ook loop ik als ik thuiskom van mijn werk altijd even de badjes na om te zien of ze er hun behoefte in hebben gedaan. Als dat het geval is verschoon ik dat water direct. Ik laat mijn badhuisjes de gehele dag hangen, omdat ik heb gemerkt dat mijn Rietvinken meerdere keren in bad gaan op een dag. Het grappige is dat ze dat in diverse kooien afzonderlijk allemaal tegelijk doen. 1 maal per week doe ik wat citroenzuur door het drink en badwater. Ik maak de waterflesjes en badje elke dag schoon met kokend water en een borsteltje. Eenmaal per week gaat alles in de afwasmachine. Ook de borsteltjes, omdat daar de veel ziektekiemen in kunnen blijven zitten.

Uiteraard hebben de vogels de beschikking over oestergrit en maagkiezel. Als zaadmengeling krijgen ze bij mij Van Himbergen code 4 voor prachtvinken. Daaraan voeg ik niets toe. In het begin heb ik nog paddy toegevoegd, maar daar ben ik mee gestopt. Ze lieten het staan. Buiten de broedtijd voer ik gerantsoeneerd en in de broedtijd doe ik dat niet. Ook heb ik onkruidzaden aangeboden, maar ook deze werden niet gegeten. Daarom ben ik ook gestopt met het geven van deze zaden.

Buiten de broedtijd krijgen mijn vogels 2 maal per week eivoer van CéDé. Tijdens de broedtijd hebben ze daar elke dag de beschikking over. Standaard voeg ik aan mijn eivoer spirulina en Breedmax toe. Dat meng ik met wat couscous en gewelde mungobonen of zaden van het Van Himbergen mengsel. Deze bonen of zaden hebben een nacht in gekookt water gestaan. ’s Ochtends spoel ik ze dan ook weer af met gekookt water. Hiermee hoop ik de eventuele slechte bacteriën te doden. 1 maal per week doe ik een klein beetje knoflookpoeder, ter voorkoming van bloedluizen, door het eivoer. Voor en tijdens de broedtijd verstrek ik ook pinky’s. Voor de broedtijd enkelen per koppel, om ze in de broedstemming te brengen. Tijdens de broedtijd ongeveer een half theelepeltje per koppel keer. Ik verstrek het levend voedsel tweemaal daags, dus in het totaal een theelepeltje per koppel per dag. Bij hele grote nesten wil ik dit aantal wel eens verhogen, maar dan houd ik de man goed in de gaten.

Naast de zaadmengeling en het eivoer krijgen mijn vogels een snoepbakje per koppel per week gevuld met een mengeling van foniopaddy en chiazaad. Dit zijn echte gezondheidszaden. Ik kies ervoor om ze apart aan te beiden, omdat deze zaden klein zijn en anders onderin het voerbakje terecht zouden komen. En als laatste geef ik mijn vogels een blaadje witlof of een stukje broccoli per week. Ook komt het voor dat ik een beetje van een groentepakket uit de supermarkt fijn maak en dit aan de vogels geef.

Kweek

2 maanden voorafgaand aan de kweek scheid ik de mannen en de poppen van elkaar. Ze zitten wel in een ruime kooi waarin ze een ‘flinke’ afstand kunnen vliegen. Zo zijn ze goed in conditie als ze aan de kweek beginnen.

Bijna elke dag zit ik elke dag minimaal een half uur naar mijn vogeltjes te kijken. Het geeft me rust en helpt me ‘zorgen’ van alle dag even te vergeten. Op die momenten kijk goed als een bepaalde man zingt welke pop(pen) daar op reageren. Dat noteer ik dan en bij een volgende keer luister en kijk ik of dat inderdaad nog steeds het geval is.

Twee weken voordat ik de koppels bij elkaar zet voer ik het luchtvochtigheidspercentage omhoog tot 75%. Een week later stop ik met gerantsoeneerd voeren en verstrek ik voedsel in ruime mate. Nu krijgen de vogels ook levend voer door het eivoer, wat nu ook dagelijks wordt verstrekt. Ik tracht hiermee de natuurlijke omgeving zoveel mogelijk na te bootsen. In de natuur volgt na de regenperiode met een hoog vochtigheidspercentage een periode waarin er genoeg voedsel en insecten zijn waardoor de vogels in broedstemming raken. De poppen begonnen spontaan eieren te leggen. Dat was voor mij het teken dat ze broedrijp waren.

Na de twee weken zet ik de koppels bij elkaar in de kooien of volière. Weer een week later volgt het nestkastje en het nestmateriaal. De Gele Rietvink heeft bij mij diverse nestkastjes aangeboden gekregen. Twee nestkastje blijken favoriet. Het half open nestkastje en het grote kanarie tralienestkastje. Op de kale bodem leg ik standaard een inlegnestje. Tevens doe ik al wat gebleekte kokosvezels in het nest, omdat de vorige kweker dit ook gebruikte en de huidige kweekkoppels hierop groot geworden zijn. Ik vorm het nest als het ware voor. Daarop zal de pop het nest kiezen en gaat de man aan de slag met het afbouwen van het nest. Ook bij de half open nestkast blijft er nog maar een kleine ronde opening over. Typisch vond ik dat al mijn koppels na de elke ronde voor een ander nestkastje kozen.

In het begin heb ik alle koppels en een losse pop voor koloniebroed in de volière gedaan. Al heel snel kwam ik tot de conclusie dat het te druk was. Daarbij had ik twee zusjes die vanaf dag 1 met elkaar opgegroeid waren en nu ook met alles met elkaar bleven doen. Het zijn vriendelijke vogels, maar er zat ook een zeer dominante man bij. Die op een gegeven moment de oudste pop aan haar kopveren door de kooi slingerde. Toen heb ik ingegrepen en hem uitgevangen en hem apart in een kooi gezet met het popje dat het beste op zijn zang reageerde. Bij voorkomend voordeel was dat dat 1 van de zusjes was. Dus die werden nu ook van elkaar gescheiden, waardoor ze wat meer aandacht kregen voor de avances van de zingende mannen.

Het koppel in de broedkooi had binnen tien dagen het nest af. Een paar dagen daarna volgde het eerste ei. Uiteindelijk werden in het totaal 4 eieren gelegd, die vanaf het derde ei vast worden bebroed. Dat gebeurd ’s nachts door de pop en overdag wisselen man en pop elkaar af. De vogels komen vanaf het derde ei gerekend na 15 dagen broeden uit.

Bij de eerste ronde van dit koppel waren alle 4 de eieren bevrucht, maar raakte er 1 beschadigd, 1 verdween spoorloos en 2 eieren kwamen niet uit. De twee volgende legsels van dit koppel bestonden allebei uit 4 bevruchte eieren. Alleen werden alle jongen die uit het kwamen op de eerste dag uit het nest geworpen. De derde ronde heb ik de pop nog van de man gescheiden. Toen werden de eerste dagen de jongen nog gevoed, maar verliet de pop uiteindelijk het nest en weigerde de jongen te voeren. Na drie ronden heb ik besloten de kweek voor dit koppel te stoppen.

Dit koppel heb ik inmiddels verkocht aan een kweker die wel met pleegouders werkt. Hij zal er in de toekomst zeker jongen van gaan kweken. Ik wil alleen werken met koppels die hun jongen natuurbroed grootbrengen.

In de volière had ik een ander probleem. De overgebleven pop (de oude dame uit 2010) verstoorde de paringen van de gevormde koppels. Ook haar heb ik vervolgens uitgevangen en in een aparte kooi gezet. Heb haar nog een aantal eieren gegeven van het bovengenoemde koppel, maar ze was te onrustig met broeden. Zij heeft uiteindelijk op een andere manier een hele nuttige rol vervuld die van gids van de zelfstandige jongen.

Vanaf dat moment ging het razendsnel. Beide koppels hadden zeer snel een nest af en eieren gelegd. De eerst ronde had waren er vrij veel onbevruchte eieren. Uiteindelijk werd er 1 jong geboren. Dat werd keurig gevoed tot de dag na het ringen. De ouders wilden niet meer terug naar het nest en het jong werd niet meer gevoed. Jammer, want het jong was 9 dagen oud.

10 dagen na het verwijderen van de onbevruchte eieren had de andere pop inmiddels al weer 5 eieren gelegd. Dit keer waren er 4 bevrucht. Daarvan zijn er uiteindelijk 3 jongen uit het ei kropen. Zij werden goed gevoed, maar na 4 dagen lag er weer een dood jong in de badschaal. Toen heb ik de dosis pinky’s iets verlaagd naar een theelepeltje per koppel per dag. Dat heeft kennelijk geholpen, want de andere jongen werden zonder probleem gevoed. Zo goed zelfs dat ik bij 1 jong te laat was met ringen. De kleinste heb ik wel kunnen ringen (2,7mm), al kostte dat veel moeite.

Laatst gewijzigd door HansV; 03-02-2017 om 16:40.
    Bekijk mijn vogels op:

Aangezien het andere koppel het jong na het ringen in de steek liet, was het dit keer wel even spannend. Gelukkig bleven de ouders hun twee jongen voeden, ondanks dat na iets meer dan 10 dagen de ouders al minder op het nest te vinden waren. Vooral de man van dit koppel is een geweldige vader. Hij bleef zijn jongen voeden, bouwde vervolgens aan een nieuw nest en maakte zijn pop het hof. En dat allemaal in een razend tempo.

Na 19 dagen hoorde ik ’s morgens een enorme onrust in de volière. Het eerste jong was uitgevlogen. En een paar uur later volgde het andere jong. De eerste uren hebben ze nog wat moeite met het vinden van de zitstokken, maar aan het einde van de dag zaten ze al op de hoogste stok. Geholpen door hun ouders die ze van voedsel bleven voorzien en hen continue naar een hogere tak probeerde te helpen. Ik had een aantal takken trapsgewijs bevestigd, waardoor ze met kleine stukjes vliegen steeds hoger konden komen.

De jongen komen de eerste paar dagen nog terug op het nest, maar blijven daarna ’s nachts van het nest. Ook overdag melden ze zich wel weer af en toe bij hun moeder die alweer op 6 eieren zat te broeden. Na 37 dagen zag ik dat de jongen zelfstandig aten en heb ik ze uitgevangen en ondergebracht bij de oude pop. Die heeft hen de weg gewezen in de kooi naar het drinkflesje, de voerbak en het bad.

Het andere koppel had inmiddels ook weer 6 eieren gelegd. Van dit legsel waren 5 eieren bevrucht. Later bleek dat van 2 eieren de vrucht vroeg was afgestorven. Dus eindelijk zijn er drie jongen geboren. Op de dag dat ik de 3 jongen besloot te ringen vond ik het oudste jong met een volle krop dood op het nest. Geen idee wat de reden is geweest van overlijden. Wat is dat toch met ringen bij mij?

Uiteindelijk zijn er van 2 koppels 13 jongen op stok gekomen. Na dna onderzoek bij Gendika bleek ik 5 mannen en 8 poppen te hebben gekweekt. Daarvan hebben 11 jongen de volwassenheid bereikt. Twee jonge mannen zijn uiteindelijk nog overleden. Een zwak achterblijvertje is na 6 weken overleden. Een ander jong brak zijn poot en wilde van pijn niet meer eten.

Conclusie

Dank voor uw aandacht. Ik hoop dat ik u enthousiast heb kunnen maken voor een enorm leuk ondergewaardeerd vogeltje. Ik hoop hiermee te hebben aangetoond dat het totaal niet nodig is bij deze vogels pleegouders te gebruiken. Ze zijn uitstekend in staat dit zelf te doen. Ook het fabeltje dat je bij natuurbroed alleen maar mannen kweekt, houdt niet langer stand.
    Mocht u bewegende beelden willen zien van de mijn Gele Rietvinken en andere vogels dan kan u terecht op mijn Youtube pagina via de link: www.youtube.com/blauwebisschop
    Als u dit leest zijn de meeste oudervogels en jongen verkocht en gereserveerd, omdat ik op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik ga proberen om met de veelkleuren of coloria papegaai amadine natuurbroed te kweken.
    Laatst gewijzigd door HansV; 03-02-2017 om 16:44.
    Bekijk mijn vogels op:

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    299
    een mooi verslag Hans....

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Geweldig Hans een mooi verslag, ik heb het met plezier gelezen.
    Zouden echt meer mensen moeten doen.

Zal er binnenkort ook weer eens eentje plaatsen.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    7
    Leuk en leerzaam verslag Hans. Bedankt.

Soortgelijke onderwerpen

1. Gele Rietvink - Lonchura Flaviprymna
    Door HansV in forum Tropische vogels
    Reacties: 408