Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 41 tot 43 van de 43

Onderwerp: Nieuwe aanwinst

Senior lid
    Thanks
    0
    Hoe zit het eigenlijk met andere rode vogels? Kun je ze daar bij plaatsen of beter van niet? En kunnen de mannen ook agressief zijn tegenover de poppen?

Senior lid
    Thanks
    30
    Sorry Marcus, ik ben een poosje niet op vogelcafe geweest. Ik heb er afgelopen jaar niet mee gekweekt. Inmiddels heb ik weer twee koppels in een broedkooi zitten (120*40*40), ingericht met kunstgroen en enkele echte takken. Net als vorig jaar blijven de vogels heel schuw. Ik zie ze eigenlijk nauwelijks, de dieren blijven tussen het groen verscholen zitten. De kooien zijn inmiddels verhuisd van de volière naar een aparte ruimte in huis, naast mijn eetkamer. Ik hoor de mannen regelmatig vurig zingen. Ik zie echter geen paringen. Ook worden er geen nesten gebouwd.
    Ik geef de vogels nu iedere dag eivoer gemengd met geweekte zaden. De ene dag doe ik er een paar pinkies bij, de andere dag meng ik nog wat groenvoer erdoorheen (meestal in de vorm van oreganoblaadjes). Uiteraard verder elke dag vers drinkwater en een bakje voer. Om de andere dag badwater, waar graag gebruik van wordt gemaakt. Ook hebben ze de beschikking over grit en sepia.

De dieren hebben ruim voldoende licht, om 8uur gaan de lampen aan, om half 10 doven ze weer. Ik heb LED-verlichting met zo'n dimsysteem erop. Ik weet niet waarom ze vooralsnog niets willen doen. Zelf vind ik het een soort die beter tot zijn/haar recht komt in een goed beplante buitenvolière. Ik hoop volgend jaar de vogels weer in een buitenvolière te kunnen houden, wellicht dat dat betere resultaten gaat geven.

Voor wat betreft samenhouden met andere rode vogels, ik heb vorig jaar een koppel in een vlucht gehad samen met st. helena's. Dat gaf geen problemen. St helena's zijn natuurlijk niet zo rood als bijv. een tijgervinkman in broedkleed, dus ik zou er wel voorzichtig mee zijn. Ik denk ook dat mannen redelijk agressief kunnen zijn naar de pop toe, maar ook andersom! Vorig jaar heb ik uiteindelijk twee mannen omgewisseld. De nieuwe man werd door de pop niet geaccepteerd. In het begin mocht het dier niet buitenkomen en verbleef deze in het nachthok. Ik had toen eigenlijk al in moeten grijpen. De volgende dag lag de man namelijk zwaargewond in het nachthok. De hele kop kapotgepikt, ik baal er nog van als ik daaraan terugdenk. Het beestje heeft het uiteindelijk niet overleefd.

Helaas dus geen al te positieve ervaringen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Zelf blijf ik het gewoon proberen, ik vind het schitterende vogels!

Senior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor je uitgebreide reactie Jobert. Ik herken je opmerking over het schuwe gedrag. Bij mij is het met name de pop die erg schuw is. Ik heb ze samen met een koppeltje goudbuikjes en een koppeltje blauwfazantjes in een vluchtje. De amarant pop is bijna nooit de vinden en zit altijd verscholen in een nestkastje of in het nepgroen. De man is veel rustiger en zingt af en toe prachtig. Ik heb ze bewust met de goudbuikjes en blauwfazantjes samen geplaatst omdat deze koppels bij mij heel rustig zijn en goed van het aangeboden eivoer en levend voer eten. De goudbuikjes hebben momenteel opnieuw een nestje met 3 jongen. Ik had de hoop dat de amaranten dit overnamen. Het eivoer en levend voer nemen ze goed op, het gedrag nemen ze nog niet echt over...

Er wordt goed van het levend voer (diepvries pinkies, buffalo's en de kleinste maat krekels) gegeten. Ik geef dagelijks badwater en hier maken ze graag gebruik van. Echter van nestbouw willen ze nog niks weten..

Ik merkte afgelopen week dat mijn man wat vaak op de bodem zat en wat minder goed vloog. Ik heb hem even uitgevangen en zag dat hij een flinke bult onder zijn buik heeft. Het is mij een raadsel wat dit is...? Te dik? Vetbult? Opgezette darmen? Gezwel? Hij is verder redelijk vitaal en strak in de veren. Maar afwachten hoe dit gaat lopen, maar van kweken zal wel niks terecht komen voorlopig.

Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345

Soortgelijke onderwerpen

1. nieuwe aanwinst
    Door Troetelduifje in forum Zebravinken
    Reacties: 36
    Laatste Bericht: 28-11-2011, 21:11
  2. nieuwe aanwinst
    Door Ton in forum Tropische vogels
    Reacties: 17
    Laatste Bericht: 31-01-2010, 22:24

Forum Rechten