Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogelgids

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vogelgids

    Hallo allemaal,

    Ik ben nog vrij nieuw in de vogel-wereld, en wil mijn eerste gids kopen. Ik twijfel nu tussen de ANWB gids en de ''alle vogels van europa'' gids. Ook zag ik dat Petersons Vogelgids van alle Europese vogels over een paar weken uitkomt. Is dat het wachten waard, of is de ANWB gids toch het beste?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Hoi Hoep,

    Ik zou voor de Petersons gaan.

    Jan.

    Opmerking


    • #3
      De ANWB gids is inderdaad het best. meest duidelijke en correcte tekeningen staan daar in.

      Opmerking


      • #4
        Mijn ervaring is dat je in alle gidsen, zowel plus- als minpunten kunt vinden.
        de ANWB, de Peterson, Beaman & Madge, Svensson, Hayman of Bruun, ze zijn allen zeker niet slecht en geen van allen een miskoop om mee te beginnen.

        En als je 'het' uiteindelijk een beetje serieus te pakken krijgt staan ze in verloop van tijd toch allemaal in je kast!
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          Vergeet de modernere variant niet... in de appstores van apple/android kan je ook vrij veel apps vinden die over vogels gaan.
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
            Mijn ervaring is dat je in alle gidsen, zowel plus- als minpunten kunt vinden.
            de ANWB, de Peterson, Beaman & Madge, Svensson, Hayman of Bruun, ze zijn allen zeker niet slecht en geen van allen een miskoop om mee te beginnen.

            En als je 'het' uiteindelijk een beetje serieus te pakken krijgt staan ze in verloop van tijd toch allemaal in je kast!
            Denk dat je de (boeken)plank niet ver misslaat,ik bezit er ook meerder maar betrap mij er op dat ik toch het eerst de Petersons raadpleeg.In mijn fietstas heb ik de Kosmos natuurgids Vogels van vogelbescherming handig in plastic.

            Opmerking


            • #7
              Ik ga in Australie op reis met 7 vogelgidsen en een aantal apps op het mobieltje van Ing.

              Toch pak ik altijd Simpson & Day.
              Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit mijn eerste vogel gids was en ik ken het op mijn duimpje dus hoe ik de index nooit te raadplegen.

              gr kees

              Opmerking


              • #8
                Ik heb zelf ook vele vogelgidsen in mijn boekenkast staan. Zonder direct een specifieke gids aan te bevelen wil ik wel aangeven welke aspecten mijn voorkeur hebben:
                - Tekeningen ipv foto's (kunnen de specifieke kenmerken vaak net iets duidelijker in weergegeven worden, bovendien kunnen veel op elkaar lijkende soorten zo in exact dezelfde houding worden weergegeven. Kun je vaak net iets makkelijk het soortonderscheid zien ten opzichte van foto's van vogels die net niet dezelfde houding hebben);
                - Op linkerpagina de soortbeschrijving en rechterpagina de tekening van de soort, of andersom (er zijn ook gidsen die eerst 100 pagina's aan tekeningen hebben en daarna pas alle tekst, vind ik persoonlijk heel onhandig)
                - verspreidingskaartje, liefst met zomer-/wintergast/standvogel onderscheid.

                Zelf gebruik ik de laatste jaren met heel veel plezier de ANWB gids. Ik ben daar erg over tevreden. Maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Vandaar dat ik met bovenstaand lijstje probeer aan te geven waarom ik deze graag gebruik.

                Opmerking


                • #9
                  Hoewel er wel enig niveauverschil bestaat tussen de diverse illustratoren, ben ik het zeker eens met de voordelen van tekeningen.
                  Anderzijds hebben foto's het voordeel dat de 'Jizz' (de algemene indruk/voorkomen van een vogel) doorgaans goed worden weergegeven.
                  Niet iedere illustrator heeft een goede feeling met de vaak karakteristieke vorm en houding van vogels!

                  Een goede foto kan prima ID info leveren, waarbij kleurverhoudingen, veervelden en tekening de werkelijkheid weergeven versus het benaderen daarvan middels een tekening, . . . immers, een foto liegt niet.
                  Nadeel van de foto is inderdaad dat de pose van de vogel niet eenduidig zal zijn en dat verschil in belichting/weersomstandigheden een nadelige rol kunnen gaan spelen als het gaat om kleine kleur/tintverschillen, maar tegelijk kun je stellen dat voorkomende determinatievraagstukken met betrekking tot dat soort 'lastige' gevallen doorgaans toch een rondgang door meervoudige literatuur vergen.

                  Bijkomend voordeel van foto's is dan weer wel dat de opname doorgaans in gebruikelijk habitat van de soort is genomen.

                  De tekst en afbeelding in een oogopslag c.q. op aangrenzende pagina's vind ik voor een veldgids zeker een pluspunt.
                  Voor de grotere (naslag)werken vind ik het minder interessant.

                  De veldpraktijk (zeker gezien de ontwikkelingen van de laatste 10-15 jaar) leert dat de 'waarde' van verspreidingskaartjes betrekkelijk genoemd mag worden.
                  Op enkele uitzonderingen na geven die kaartjes de gemiddelde stand van zaken op een bepaald moment of periode aan, niet meer en niets minder.
                  Populatieverschuivingen vinden doorlopend plaats, dus die kaartjes beschouw ik hooguit als een indicatie.
                  Last edited by rupicola; 24-01-2017, 11:48.
                  Amigo de los Psittacidos

                  Look deep into nature and you will understand everything better

                  Opmerking

                  Working...
                  X