Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bondsshow Apeldoorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    "maar de vluchten zou ik dicht maken aan de zij en achterkant en wat groen erin mocht dat kunnen.
    mvg"

    Ja Wim, we zitten op dezelfde pagina, ook wat Oirschot betreft.

    gr kees

    Opmerking


    • #32
      oirschot is inderdaad de mooiste show van het land.

      maar dat is een speciaalclub.

      de bondsshow, waar over het algemeen heel veel kanaries, zebravinken en parkieten staan, kan je daar niet mee vergelijken.

      je kan slecht voor 12.000 vogels mooi ingerichte kooien neerzetten.

      ik vind wel dat het ondanks dat er 2 bonden samen waren gegaan, de aantallen terug lopen.

      dus of er andere dingen verzonnen moeten worden.....
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #33

        Opmerking


        • #34
          Ben ook benieuwd naar de alternatieven.Zou wel voor iedereen toegankelijk moeten blijven.
          Als we zo gaan doorborduren kom je van zelf tot de conclusie dat vogels het mooist zijn in de vrije natuur,en dat is nu net wat de tegenstanders van onze hobby willen.

          Opmerking


          • #35
            Ik ben zelf niet opgegroeid met het showen van vogels, wel met het kweken ervan. Showen werd in onze familie niet gedaan.
            Zelf moest ik ook wel wennen aan het idee om je vogels in zo'n klein kooitje weg te geven en ben daarom vooral begonnen met de 1-daagse shows.
            Langzaam opgebouwd en nu pas dit jaar voor het eerst mee gedaan met het NK. Ik snap best dat buitenstaanders of mensen die het showen zelf nooit ervaren hebben hier hun vraagtekens bij hebben.
            Wel jammer dat die een scherp oordeel klaar hebben terwijl ze het vaak nooit zelf hebben ervaren, maar ja mensen hebben altijd snel hun mening klaar.
            Ik merk ook wel dat vogels die voor het eerst naar een show gaan dit niet heel prettig vinden, je kunt het vergelijken met een kind die voor het eerst naar de basisschool moet.
            Maar ik moet eerlijk zeggen dat de meeste vogels het daarna wel leuk lijken te vinden, misschien zien ze het wel als een leuk uitje. Nu is niet elke soort er even geschikt voor. Mijn lonchura's zijn heel geschikt, maar afrikaantjes en papegaaiamadines zijn over het algemeen een stuk minder geschikt. Een goede voorbereiding is dan wel degelijk gewenst en dat hoeft echt geen wekenlang, maar af en toe een dagje. Voor mijn gevoel is dat ethisch prima verantwoord
            Ik denk tenslotte dat het NK ook wel een paar dagen korter kan en dat zal ook vast wel gebeuren. Verandering gaat langzaam in een voornamelijk oude mannen hobby.

            Opmerking


            • #36

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Jobert Bekijk Bericht
                ...ik heb in het verleden zelf ook aan tentoonstellingen meegedaan. Echter, na een aantal jaar telkens een deel van mijn vogels ziek terug te krijgen heb ik voor mijzelf besloten dat dit niet bij mij past. Ik wil dit mijn vogels niet aandoen...
                Hier net zo. Ik ben de eerste geweest in Nederland die de Euphonia fulvicrissa (Roestbuikorganist) gekweekt heeft. Ik ben nooit met die vogel naar een beurs of show geweest omdat ik niet met een zieke of dode vogel thuis wilde komen. De betreffende vogel is 12 jaar oud geworden.

                Opmerking


                • #38
                  "kom je van zelf tot de conclusie dat vogels het mooist zijn in de vrije natuur"

                  Niemand heeft mij nog van het tegendeel kunnen bewijzen.
                  En dan mutaties....... iedereen natuurlijk zijn eigen meug maar vogels kweken die niets, maar dan ook niets met de natuurvogel te vergelijking hebben. Het wordt net Amerika. Grotere en grotere zebravinken kweken. Net als met zovele andere dier soorten.

                  gr kees

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
                    "kom je van zelf tot de conclusie dat vogels het mooist zijn in de vrije natuur"

                    Niemand heeft mij nog van het tegendeel kunnen bewijzen.

                    gr kees
                    Helemaal mee eens Kees

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                      Hier net zo. Ik ben de eerste geweest in Nederland die de Euphonia fulvicrissa (Roestbuikorganist) gekweekt heeft. Ik ben nooit met die vogel naar een beurs of show geweest omdat ik niet met een zieke of dode vogel thuis wilde komen. De betreffende vogel is 12 jaar oud geworden.

                      Dit is voornaamste reden om niet deel ten nemen aan tentoonstellingen. Je hebt grote aantallen vogels bij elkaar voor meerdere dagen zonder ook maar 1 veterinaire controlle. Ik weet hoe weinig kromsnavelkwekers hun vogels testen en het is het mij niet waard om vogels naar een TT te sturen en ze daarna in quarantaine te zetten en weer te testen op PBFD, Polyoma en Psittacose. Ik kan me voorstellen dat dit een eis van de NVWA gaat worden in de toekomst, want het is een gezondheidsrisico voor mens en dier. Ik vermoed ook dat het de doodsteek wordt voor de shows. Als je vergelijkt aan de veterinaire eisen waaraan dierentuinen moeten voldoen en waarmee wij wegkomen ondanks dat het in beide gevallen gaat om grote aantallen dieren die in contact komen met een grote groep mensen is het een wereld van verschil.

                      Opmerking


                      • #41
                        Daniel,
                        Wat zijn dan de andere redenen.Op de NK is veterinaire controle aanwezig.Als je grote groepen dieren of mensen bij elkaar brengt is de risico op een besmetting altijd groter nl kans x risico.Dit weerhoudt er mensen niet van om naar bv concerten of voetbal wedstrijden te gaan.Hoeveel is weinig dat kromsnavel kwekers testen.Zijn daar getallen van? Wordt er ook ontsmet als je het vogelverblijf binnen gaat? Dat Euphonia met deze zeldzame kweek het risico niet wil lopen snap ik.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
                          "kom je van zelf tot de conclusie dat vogels het mooist zijn in de vrije natuur"

                          Niemand heeft mij nog van het tegendeel kunnen bewijzen.
                          En dan mutaties....... iedereen natuurlijk zijn eigen meug maar vogels kweken die niets, maar dan ook niets met de natuurvogel te vergelijking hebben. Het wordt net Amerika. Grotere en grotere zebravinken kweken. Net als met zovele andere dier soorten.

                          gr kees
                          Zal ook moeilijk worden Kees wat is er mooier dan van zo grote 'voliere' te genieten.

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                            Daniel,
                            Wat zijn dan de andere redenen.Op de NK is veterinaire controle aanwezig.Als je grote groepen dieren of mensen bij elkaar brengt is de risico op een besmetting altijd groter nl kans x risico.Dit weerhoudt er mensen niet van om naar bv concerten of voetbal wedstrijden te gaan.Hoeveel is weinig dat kromsnavel kwekers testen.Zijn daar getallen van? Wordt er ook ontsmet als je het vogelverblijf binnen gaat? Dat Euphonia met deze zeldzame kweek het risico niet wil lopen snap ik.
                            De andere redenen die ik persoonlijk heb om niet deel te nemen aan tentoonstellingen is dat ik andere criteria gebruik dan de standaarden en het dus ook niet zo veel zin heeft om vogels in te sturen. Ik heb sinds deze week weer catharina's, maar deze zijn te geel, te fijn en te onregelmatig van tekening voor een TT vogel, maar het type benadert het wildtype veel dichter en ze zijn vrij van mutaties. Daarnaast ken ik de kweekgeschiedenis van de ouders welke op 15 jarige leeftijd nog volop kweken. Wat voor mij een positieve indicatie is. Een andere reden is dat voor een deel van mijn vogels ik van mening ben dat de kennis ontbreekt om ze goed te keuren (in dit geval Pyrrhura)en dit is logisch omdat deze soorten beperkt op tentoonstellingen zitten en weinig keurmeesters de kans hebben om zich in deze groep te verdiepen. Dit is niet erg, maar wel frustrerend als je een keurbriefje terugkrijgt met opmerkingen die getuigen van het gebrek van kennis. En ja ik weet dat het makkelijk is om als schipper aan wal te staan en ja ik heb overwogen om keurmeester te worden. Ik ben hiervoor zelfs naar de introductie dagen gegaan en deze waren erg interessant, maar daar heb ik ook de keuze gemaakt dat mijn interesses veel meer liggen op andere vlakken van de hobby waaronder het schrijven van artikelen en het onderzoek aspect.

                            En dat er Veterinaire controle aanwezig is op het NK is goed, maar ook onvolledig. Zo lang niet iedere vogel getest is bij binnenkomst of de veterinaire geschiedenis van deze vogel gedeeld zijn is dit een wassen neus. Kromsnavels kunnen drager zijn van Psittacose, wat een zoonose is die de papegaaienziekte kan veroorzaken bij mensen, zonder zelf ziete verschijnselen te vertonen. Dit is een gezondheidsrisico voor bezoekers van de show. In dierentuinen worden hun vogels hierop getest (wettelijke verplichting voor dierentuinen die geaccrediteerd zijn onder 92/65/EEC) terwijl de risico net zo groot is op shows. En mijn inschatting is dat minder dan 5% van de kromsnavel kwekers hun vogels testen. Bij het meerendeel van de kwekers die ik bezoek is zelfs geen quarantaine mogelijkheid. En waar mensen en dieren samenkomen zijn er gezondheidsrisico's en dat is helemaal niet erg, maar daar moeten mensen zich wel bewust van zijn.

                            Opmerking


                            • #44
                              Als ik het kort samenvat heb jij er de vogels niet voor en de keurmeester de kennis niet.Zolang er shows zijn is het constateren van Psittacose bij mensen na het bezoek van een vogelshow/beurs op 1 hand te tellen en dan is het nog twijfelachtig.Er is zelfs een groep die om deze reden deze evenementen wil verbieden.

                              Opmerking


                              • #45
                                We draven weer veel te ver door als het om dieren gaat. Moet ik dan van mijn collega's ook maar een rapport hebben ter bewijs dat ze gezond genoegd zijn om mee samen te werken. Moeten er bij elk evenement voor mensen gezondheidscontroles gedaan worden van alle bezoekers/deelnemers. Nee, dus. Wie bang is moet lekker thuisblijven.

                                Opmerking

                                Working...
                                X