Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorstellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door guillaupa Bekijk Bericht
    Hallo allemaal.

    Nogmaals nagedacht en geschrapt op mijn lijstje.
    3-3 zebravinken
    1-1 mosambiquesijs
    1-1 gouldamadine
    1-1 CDK

    en kan daar een koppeltje kanaries bij? Maar dan geen gele ivm de mosambiquesijs?

    Groeten,
    Guillaume
    Welkom Guillaume,

    Ik zie dat je zo nu en dan je bijwerkt. Ziet er zo al goed uit.
    Een vogelvriend heeft ook een kolonie zebravinken en dat spul zit erg leuk bij elkaar. 3 koppels hebben bij een kolonie inderdaad wel altijd de voorkeur boven 2. Nog een vuistregel bij koloniekweek:
    'aantal nestkasten' = 'aantal koppels' + 1
    zodat ook het laatste koppel nog kan 'kiezen'.

    Zelf heb ik ook een paar mozambiquesijzen maar het is niet ideaal om die buiten te houden. Ze willen namelijk in het najaar broeden en dat is gedoemd te mislukken. Daarnaast zingen ze prachtig, alleen als je ze als koppel houd zingt de man maar beperkt. Als je een enkele man zou houden heb je vele malen meer zinguren.

    Mocht je het graag doen, dan zou je aan dit lijstje prima cubavinken kunnen toevoegen. Cubavinken zijn in mijn ogen de meest ideale voliere vogel. bijzonder actief in alle lagen van de voliere. en dat ze fel op geel reageren (van de mozambiquesijzen) heb ik nooit gemerkt. Ze reageren wel erg fel op soortgenoten. Jongen moeten 2 a 3 weken na het uitvliegen dus wel apart.

    Maar het lijstje ziet er erg goed uit. Van een samenstelling als deze kun je veel genieten en veel leren, mocht je in de toekomst je focussen op een groep vogels of meer 'moeilijkere' soorten willen houden.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
      dat kan wel, er zijn wel mooie kleuren te koop, zoals de groene, of de rode.
      Lukt dat een koppel kanaries, als je planten in de voliere wil ?

      Opmerking


      • #18
        kanaries en planten gaan niet samen, ze vreten de jonge knoppen uit de plant, zodat die niet meer kan groeien.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #19
          [QUOTE=van Tuijl;526543]Nog een vuistregel bij koloniekweek: 'aantal nestkasten' = 'aantal koppels' + 1 zodat ook het laatste koppel nog kan 'kiezen'.

          [QUOTE] mogen dat zo een nestkastjes zijn in van die boomstammen? [\QUOTE]

          Zelf heb ik ook een paar mozambiquesijzen maar het is niet ideaal om die buiten te houden. Als je een enkele man zou houden heb je vele malen meer zinguren.

          [QUOTE] Ben je dan beter met 1 man, 2 mannen of 1 man voor twee vrouwtjes? [\QUOTE]

          Mocht je het graag doen, dan zou je aan dit lijstje prima cubavinken kunnen toevoegen. Cubavinken zijn in mijn ogen de meest ideale voliere vogel.

          Zijn dat ook vogels met een mooie zang? [\QUOTE]

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
            kanaries en planten gaan niet samen, ze vreten de jonge knoppen uit de plant, zodat die niet meer kan groeien.
            Kanaries zullen het dus toch niet worden ....

            Opmerking


            • #21
              Die boomstammen zijn eigenlijk niet zo geschikt voor deze vogels.

              zebravinken en cubavinken broeden in:

              de linker 2 rijen zijn 'halfopen nestkastjes', de rechter 2 rijen zijn 'traliekastjes'

              Gouldamadines hebbenspeciale broedkasten:


              Mozambiquesijsjes broeden in kanariemandjes:


              Linkjes ter illustratie.

              en cubavinken kunnen inderdaad leuk zingen. Niet zo bijzonder als mozambiquesijzen. maar er komt wel een leuk liedje uit, dat de poppen ook kunnen zingen. https://www.youtube.com/watch?v=42NwdokLQjU

              Opmerking


              • #22
                Super bedankt voor deze linkjes!! Super interessant

                En hoe zit het met de mosambiquesijsjes? Beter 1-1, 1-2 of 2-0?

                Opmerking


                • #23
                  Geen twee mannen.Dat wordt oorlog. Ook bij een trio valt er een vrouwtje uit de boot. Ofwel een enkeling of een koppeltje.

                  Bij koloniekweek neem je ruim nestkastjes. Vooral omdat bvb zebravinken in zowat alles nestelen, dus voor hetzelfde geld pikken ze de kastjes voor je goulds in en dan zitten je kieskeurige goulds met een probleem. Totaal aantal nestkastjes neem je beter 2x het aantal koppels.

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik hanteer, net als Heusnoorn, een iets andere formule bij de berekening van het aantal nestkastjes.

                    aantal nestkastjes = aantal koppels X 2

                    Sommige koppels willen voor een nieuwe ronde nog weleens de overstap maken naar een nieuw schoon kastje.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking

                    Working...
                    X