Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan een forpus het hele jaar door buitengehouden worden?en....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kan een forpus het hele jaar door buitengehouden worden?en....

    Ik vraag me iets af....
    Mijn forpussen zijn tam en hebben een ruime kooi,de montana madeira double,wonen ieder in hun eigen helft.de kooi staat in de woonkamer.
    Ze waren altijd gewiekt maar ik laat de veren nu groeien.het mannetje heeft al aardig wat veren terug en kan goed vliegen.hij geniet er zo van.
    Is hun kooi groot genoeg om in te vliegen? Gecombineerd met savonds een uurtje vliegmogelijkheid in de kamer?
    Zou ik twee tamme vogels misschien gelukkiger kunnen maken als ze in een grote buitenvoliere konden wonen zodra het mooi weer wordt en ze allebei goed kunnen vliegen,of zou een tamme vogel zich dan buitengesloten voelen en ongelukkig worden?
    Ik wil het beste voor ze.zou ze zelf enorm missen als ze niet meer in de woonkamer zouden staan.een eigen kamer geven hebben we ok over nagedacht maar die mogelekheid hebben we niet.
    Dus.....zouden tamme vogels in een buitenvoliere gelukkig kunnen zijn?
    En... Kunnen forpussen het hele jaar door buitengehouden worden?uiteraard met nachthok?
    Last edited by tammeforpus; 18-12-2016, 13:11.

  • #2
    De Madeira Double is 160 cm lang, dus daarin genoeg ruimte. Wel zou ik dan het tussenschot verwijderen. Wel even goed in de gaten houden, want je kan wat territorium gedrag krijgen. Echter als ze al aan elkaar gewend zijn bij het vliegen buiten de kooi dan zal dat wel meevallen. Dat uurtje buiten de kooi is ook prima en daardoor hoef je in mijn ogen ook niet direct een buitenvoliere aan te schaffen. Echter elke vogel rendeert bij meer ruimte. Mijn Madeira Double heeft wieltjes, dus je zou kunnen overwegen om bij mooi weer de kooi naar buiten te rijden. Wel een gedeelte van de kooi afdekken, zodat je ze ook de mogelijkheid biedt om uit de zon in de schaduw te gaan zitten. Daarbij vliegen Forpussen wel, maar zijn ze ook veel bezig met klauteren via de spijlen van de kooi en takken. Het zou mooi zijn om hen lekker veel natuurlijke takken te geven waar ze lekker aan kunnen knagen en waarin ze heerlijk kunnen klimmen. Dan kan je ze gewoon in de huiskamer laten staan, zodat jij ervan kan blijven genieten.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Het vrouwtje is erg territoriaal.ze hebben eerder samengewoond maar dat ging niet goed en het mannetje ondervond hierdoor teveel stress.daarom zitten ze apart.savonds rond 18.00 gaan ze samen,dan halen we t tussenschot eruit tot de volgende ochtend. Dat gaat goed.ze hebben sloopspeelgoed en foerageerspeelgoed en vermaken zich prima in deze ruime kooi. Savonds zijn ze ongeveer een uur uit de kooi.
      Is dit genoeg?

      Opmerking


      • #4
        Een uurtje per dag vrij vliegen door de huiskamer is prima.

        Als s avonds het tussenschot is verwijderd slapen ze dan wel samen naast elkaar? Als dat zo is zou je kunnen overwegen de tijd die ze per dag samen hebben langzaam op te bouwen, zodat ze uiteindelijk 24 uur per dag samen zijn.

        Als je aan twijgentakken kan komen zou je ze een groot plezier doen. Kunnen ze uren zoet mee zijn en de takken worden keurig gesloopt. Echt een aanrader.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          ja ze slapen wel samen, kruipen dan helemaal tegen elkaar aan en poetsen elkaar.
          ze kunnen alleen niet de hele dag samen, zij eist al het eten/speelgoed/favoriete zitplekjes op en gaat hem najagen. hij krijgt geen rust meer en wordt vreselijk nerveus.
          ze hebben een jaar samen gewoond totdat we begin dit jaar besloten om ze voor zijn bestwil uit elkaar te halen. en op deze manier zijn ze beiden tevreden, dus samenwonen gaan we niet meer proberen, dit gaat prima zo.
          snachts en buiten de kooi zijn ze heel lief samen, maar als we weer eens proberen om ze een paar uur samen te laten in de kooi dan is het al snel weer ruzie,

          Opmerking

          Working...
          X