Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cdk hen al 18 dagen op nest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • cdk hen al 18 dagen op nest

    het koppeltje cdk's heeft voor het eerst een nestje met 9 eitjes in het nachthok. Het hennetje zit vandaag 18 dagen op het nestje met natuurlijk wat tijd eraf om te eten en drinken. Mijn vragen: hoe lang mag het hennetje van het nest blijven voor het problemen gaat geven, gisteravond was ze nl zeer onrustig en regelmatig van het nest. Vandaag dus 18 dagen aan het broeden; ik begreep dat de broedduur 16-18 dagen is; hoeveel meer tijd moet ik aanhouden alvoor ik het nestje het beste kan opruimen? Misschien ben ik wel te ongeduldig hoor.

    Met dank voor de reacties.
    vr gr
    Dick

  • #2
    Het kan snel veranderen ineens. Zie net op de camera dat er 1 kuikentje door het haantje flink wordt aangevallen en weggesmeten. Meteen ingegrepen en het kuikentje weer in het nestje gelegd, hoop dat die het overleeft. Haantje meteen weggehaald en in de voliere gedaan.. is dit de goede weg die ik bewandel.
    Vraag me wel meteen weer af wanneer het haantje er weer bij kan. Graag jullie advies.
    Last edited by Thee; 02-10-2016, 16:54.

    Opmerking


    • #3
      Even een update: het kuikentje dat door het haantje is aangevallen heeft het niet gered. Inmiddels is er een nieuw kuikentje uit het ei gekropen, echt leuk. De haan zit helemaal apart in een broedkooi. Hoop dat iemand kan aangeven of ik het haantje weer kan terugplaatsen, wanneer dat het beste kan en of er nog bijzondere maatregelen genomen moeten worden en dat het koppeltje elkaar weer accepteert. Ik hoor graag. en natuurlijk dank voor de adviezen.

      Opmerking


      • #4
        een haantje dat de kuikens aanvalt vertoont afwijkend gedrag en zou eigenlijk voor de fok uitgesloten moeten worden

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Dank je wel Remco. Goeie tip. Bij mij is 1 eitje zondag uitgekomen en dat kuikentje heeft het door de aanval van het haantje helaas niet overleeft. Maandag is een 2e eitje uitgekomen en dat gaat nu de haan apart zit goed. Er liggen nog 7 eitjes maar of die nog uit gaan komen betwijfel ik. Geen idee of ik deze eitjes maar gewoon moet laten liggen en afwachten?

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Het verbaasde mij ook dat ik een dag erna alsnog een jong aantrof. Het is nu nog steeds dat ze afwisselend gaat lopen en ook weer terug op het nestje. Maar verwacht niet dat er nog meer kuikens gaan komen

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Remco2000 Bekijk Bericht
                    Het is vrij normaal dat het haantje de jongen aanvalt, hij verdedigt zijn territorium...
                    Ik ben van mening dat dit gedrag komt omdat we te maken hebben met een ver doorgefokte kwartelsoort welke hoofdzakelijk uit een broedmachine komt en dus niet meer weet wat zijn natuurlijke gedrag moet zijn omdat hij nooit een goed voorbeeld heeft gehad. Je moet maar eens zoeken op dit forum naar het kweken met de Chinese dwergkwartel dan lees je eigenlijk niets anders dan dat deze soort de laatste jaren onhandelbaar is geworden.

                    Voorgaande is dan ook de reden dat ik na jaren kweken van deze soort er mee getopt ben omdat ik geen goede natuurbroed kwartels meer kon vinden. Nu kweek ik met de Frankolijn kwartel en dat gaat, net zoals jaren terug met de Chinese dwergkwartel uitstekend. Het is niet te hopen dat men deze kwartel ook weer verziekt door de eieren uit te broeden in broedmachines waardoor ook deze kwartel niet meer weet dat hij een kwartel is en hoe hij zich moet gedragen.

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking

                      Working...
                      X