Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cavia's tegen Muizen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Cavia's tegen Muizen

    Hoi hoi,

    Ik was van de week bij een kweker die had in zijn buitenverblijf een cavia rondlopen!!!

    Volgens hem was dat tegen de muizen,die schijnbaar vluchten voor een cavia.
    Tevens zij hij dat de vogels hier geheel geen nadeel van ondervonden

    Nu ben ik benieuwd wie heeft hier ervaring mee, en wat zouden eventuele voor en of nadelen zijn?

    Graag jullie inbreng

    Alvast bedankt,ik hoor het graag,

    Groet Saab

  • #2
    Mij lijkt het een fabeltje (wel al gehoord). Ik heb nog drieste muizen zien mee-eten uit de voederbak van mijn cavia ...

    Een cavia controleert zijn urine niet en laat net zoals een muis overal urine achter. Op die manier kan hij op de grond gevallen voedsel vervuilen dat daarna nog door de vogels wordt opgegeten. Een permanente cavia is volgens mij dus niet zo verschillend van een occasioneel muis.

    Opmerking


    • #3
      De werking van het hebben van zo een cavia berust op het feit dat die cavia de hele dag rond loopt en een muis de hele dag slaapt. Door dat getrappel van de cavia houd hij de muis uit zijn slaap en zal de muis op den duur vertrekken omdat hij de slaap niet meer kan vatten.

      Als je van je muizen af wil dan neem je beter een Roulroul of iets dergelijks. Dat heeft het zelfde effect en de Roulroul eet de muizen nog op ook kan ik je vertellen uit ervaring. Je moet alleen een beetje oppassen met jonge vogels op de grond, die lust een Roulroul ook, ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad.

      Wat Heusnoorn schrijft klopt natuurlijk ook, een cavia pist ook overal met alle gevolgen van dien.

      Opmerking


      • #4
        Hoi Heusnoorn en Euphonia,

        Bedankt voor jullie goed onderbouwde reactie waarom wel,.... en wat als alternatief!

        Ja muizen, dat blijft een eeuwige strijd als je alles buiten hebt

        Groet Saab

        Opmerking


        • #5
          er zijn wel voldoende alternatieven, voor buiten.

          belangrijkste is dat de muizen niet bij het voer kunnen.

          en je moet het zelf heel schoon houden.

          verder kan je gaas in de bodem ingraven, en langs de randen van de voliere, kan je platen recht de grond in brengen, zodat de muis er niet onder door kan graven.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking

          Working...
          X