Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Schachtmijt

Senior lid tamaralover's Avatar
    Thanks
    0

Question Schachtmijt

Alles voor tuinvogels kopen? Kijk snel!
    Beste duivenliefhebbers,

Mijn Lachduifjes hebben heel erg last van schachtmijt. Na wat onderzoek heb ik gekozen voor de meest "natuurlijke" oplossing, namelijk Natural ITEC anti-ongedierte spray. Ik heb de duifjes uit de volière gehaald, alles grondig schoongeboend (zonder water) en vervolgens alle kieren en spleten bespoten en hun zitplaats voor de nacht een keertje extra. Alles goed laten drogen met de deuren open en vervolgens de duifjes goed bespoten (volgens voorschrift) 5 seconden met een afstand van 30 cm onder iedere vleugel, waarbij het kopje goed afgeschermd werd.

Nu zijn we 5 dagen verder en ik zie de schachtmijten nog steeds zitten. Niet alleen bij de slagpennen in de vleugels, maar ook in de staart. Ik heb gezocht op internet, maar ik kan niet echt goede info vinden over hoe nu verder. Vallen de dode mijten van de veer of blijven ze zitten tot de veren met de rui eruit gaan? Moet de behandeling herhaald worden en dan ook onder de staart spuiten? Of mag dat juist niet? Heeft iemand hier ervaring met deze spray? Of weet iemand nog andere tips tegen die rottige mijten, anders dan appelazijn in het drinken en het badwater?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Groetjes Jessica

Senior lid tamaralover's Avatar
    Thanks
    0
    Van de 42 mensen die dit topic hebben bekeken heeft niemand ervaring met die spray?

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Toch genoeg op het internet te vinden?

https://www.dovital.nl/nl/ziekte-sym...to-parasieten/

gr kees

Stamgast
    Thanks
    135
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tamaralover Bekijk Bericht
    Van de 42 mensen die dit topic hebben bekeken heeft niemand ervaring met die spray?
    Die werking van die spray weet ik niet,probeer is parasita,druppel wat op een schoteltje trek zo,n plastic handschoen(contact met huid vermijden)aan en maak wijsvinger en duim wat nat met dit spul en dit licht over de slagpennen en staart/stuit wrijven.

Jan.

Senior lid
    Thanks
    2
    gewoon paar duppels azijn in het badwater en baai baai schachtluisjes

MVG Frank

Stamgast
    Thanks
    135
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank4 Bekijk Bericht
    gewoon paar duppels azijn in het badwater en baai baai schachtluisjes

MVG Frank
    Hoi Frank,

Misschien helpt het bij u,bij mij helpt het niet,als mijn duiven in bad gaan worden ze niet door en door nat. Parasita(ivermectine) helpt trouwens ook maar tijdelijk,ligt er ook aan wat voor weer het is.Azijn werd "vroeger" tegen hoofdluis gebruikt maar dat is volgens mij allang achterhaald.
    Jan.

Senior lid
    Thanks
    2
    tja hier gaat het vaker in het badwater dan weten die luisjes hier nog niet dat azijn achterhaald is
    en natuurlijk alles werkt tijdelijk zeker als ze weer met andere vogels of duiven in aanraking komen als het met 1 keer behandelen definitief weg zou zijn
    man dan had je een goudmijn

Ik behandel alsof ik er heb ook al zijn er geen als ik ga wachten tot ik ze zie tja dan

Mvg Frank

Stamgast
    Thanks
    135
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank4 Bekijk Bericht
    tja hier gaat het vaker in het badwater dan weten die luisjes hier nog niet dat azijn achterhaald is
    en natuurlijk alles werkt tijdelijk zeker als ze weer met andere vogels of duiven in aanraking komen als het met 1 keer behandelen definitief weg zou zijn
    man dan had je een goudmijn

Ik behandel alsof ik er heb ook al zijn er geen als ik ga wachten tot ik ze zie tja dan

Mvg Frank
    Met parasita weet ik zeker dat ze een tijdje luis vrij zijn,bij azijn zet ik vraagtekens.Het is niet zo leuk dat op de keurkaart op een TT vermeldt wordt,"duif heeft mede bewoners".

Forum Rechten