Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cdk hennetje met bloedende kop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • cdk hennetje met bloedende kop


  • #2
    Geef je vaak insecten bijvoorbeeld Buffalo wormpjes. Misschien geef je veel en wordt het mannetje daar wat agressief ervan.

    Opmerking


    • #3
      Dank voor je snelle reactie Remco. Nee ik geef geen insecten of iets van wormachtigen, ook geen ei voer . Ze krijgen gewoon zaad dat de zebravinken ook krijgen. Hel apart dat dit zo ineens gebeurt.

      Opmerking


      • #4
        dat zie je vaak bij kwartels.

        de haan is te fel, en wil alleen maar paren.

        ik heb toen bewust gekozen, om de haan te verwijderen, en weg te doen.

        dan maar geen jongen eventueel, maar wel meer rust in de tent.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Dank voor de reacties Ton en Rupicola. Ik dacht me goed ingelezen te hebben voor ik cdk's aanschafte. Ik begreep daaruit dat 1 haantje op 2 hennetjes juist beter was omdat door het paargedrag van het haantje 1 hennetje het zwaar te verduren kreeg. Weer wat wijzer geworden. Het hennetje met de bebloede kopje heb ik apart gezet. Het is wel bijzonder dat dit van de een op de andere dag zomaar gebeurt.

            Opmerking


            • #7
              Vroeger dachten ze ook dat een trio beter was. Bij Japanse kwartels geef je een haan namelijk best een toompje hennen, en dat werd doorgetrokken naar cdk's. Ondertussen is gebleken dat men het verkeerd voor had, maar die mening is al zo lang ingeburgerd, dat het nog wel even duurt, voor alle foute informatie uit omloop en uit de mond is. Je haan komt nu in broedstemming (wel wat laat, maar oke), hij heeft een hennetje gekozen om zijn broedstemming mee uit te voeren en verjaagt verder alle indringers. Dit komt dus nooit meer goed.

              Opmerking


              • #8
                Dank voor je reactie Heusnoorn. Het blijft lastig met al die tegenstrijdige informatie die je vindt op internet. Gelukkig lijkt het hennetje het te overleven en eet en drinkt. ik laat haar tot rust komen en ga dan maar een ander plekje voor haar zoeken waar ze wel met rustgelaten wordt.

                Opmerking


                • #9
                  Ik begreep daaruit dat 1 haantje op 2 hennetjes juist beter was omdat door het paargedrag van het haantje 1 hennetje het zwaar te verduren kreeg.
                  dat wordt veelal verondersteld, maar is niet helemaal correct.
                  Dit 'systeem' betreft in bijna alle gevallen een schijnoplossing voor onjuiste huisvestingsomstandigheden en werkt derhalve hooguit gedeeltelijk en/of tijdelijk.

                  Er wordt vaak gedacht dat voor deze kleine kwarteltjes een broedkooi van een metertje wel voldoende is, maar dat is dus niet het geval.
                  Hoe kleiner gehuisvest, hoe groter de kans op (onderlinge) territoriumproblematiek.
                  Verder hebben vrijwel alle kwartels zo ook de cdk een sterke behoefte aan dekking (= lage beplanting) om zich desgewenst terug te kunnen trekken.
                  Dit genereert waarschijnlijk ook een vorm van 'veilig gevoel', want de wat schuwere exemplaren worden er al gauw veel rustiger van!

                  n.b. cdk hennen kunnen onderling ook behoorlijk territoriaal gedrag vertonen.(vergis u niet!)
                  Amigo de los Psittacidos

                  Look deep into nature and you will understand everything better

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      ik zou ze ook graag willen.

                      maar ik wil absoluut geen voer op de grond.

                      ben bang voor muizen namelijk dan.......
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking


                          • #14
                            Nog even terugkomend op het aantal kwartels. Bij struinen er 4 kwartels rond 1 haan en 3 hennen gaat perfect, normaal had ik 1 op 2 maar heb besloten een eigen kweek hennetje te houden.
                            Er is genoeg beschutting en af en toe is het haantje wat agressief maar 's avonds zitten ze dan toch weer lekker met zn 4tjes in een hoekje. Dus misschien ligt het aan het karakter van de haan of aan bepaalde omstandigheden.

                            Opmerking


                            • #15
                              Daarom vind ik het ook zo vreemd dat het van de een op de andere dag gebeurt. Ook hier waren ze steeds met z'n 3-en aan het rondscharrelen en zaten s'avonds steeds bij elkaar. En ze hebben genoeg plekjes om zich te kunnen verschuilen. Zag dit ook niet aankomen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X