Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: cdk hennetje met bloedende kop

Senior lid
    Thanks
    4

cdk hennetje met bloedende kop

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb 1 haantje en 2 hennetjes in de volière lopen. Tot een paar dagen terug ging alles prima en waren ze steeds met z'n drieën aan het rondscharrelen. Vorige week zijn ze begonnen met het leggen van eitjes. Nu wordt 1 van de hennetjes continue door het haantje achterna gezeten. Inmiddels zo erg dat het een bloedend kopje heeft; met het andere hennetje gaat het verder prima. Wat is wijsheid, dit even aanzien of moet ik het hennetje met het bloedend kopje apart zetten? En kan ik als het weer genezen is dan weer terugzetten zonder problemen?
    Alvast dank voor de reacties.

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Geef je vaak insecten bijvoorbeeld Buffalo wormpjes. Misschien geef je veel en wordt het mannetje daar wat agressief ervan.

Senior lid
    Thanks
    4
    Dank voor je snelle reactie Remco. Nee ik geef geen insecten of iets van wormachtigen, ook geen ei voer . Ze krijgen gewoon zaad dat de zebravinken ook krijgen. Hel apart dat dit zo ineens gebeurt.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    dat zie je vaak bij kwartels.

de haan is te fel, en wil alleen maar paren.

ik heb toen bewust gekozen, om de haan te verwijderen, en weg te doen.

dan maar geen jongen eventueel, maar wel meer rust in de tent.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Over dit soort problematiek bij cdk's is al onwaarschijnlijk veel gezegd en geschreven.

paar kernpunten:

Cdk is een monogame soort! ze leven en planten zich paarsgewijs voort.
    Daarnaast zijn cdk omnivoor en eten derhalve plantaardige en dierlijke voedselcomponenten. (m.a.w. alleen zaden is beslist ontoereikend)
    Verder gedijen cdk veruit het best in volières met relatief veel en vooral lage beplanting.

tot slot: haantjes die hun kuikens niet goed verzorgen dienen te worden uitgesloten van nakweek.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    4
    Dank voor de reacties Ton en Rupicola. Ik dacht me goed ingelezen te hebben voor ik cdk's aanschafte. Ik begreep daaruit dat 1 haantje op 2 hennetjes juist beter was omdat door het paargedrag van het haantje 1 hennetje het zwaar te verduren kreeg. Weer wat wijzer geworden. Het hennetje met de bebloede kopje heb ik apart gezet. Het is wel bijzonder dat dit van de een op de andere dag zomaar gebeurt.

Senior lid
    Thanks
    50
    Vroeger dachten ze ook dat een trio beter was. Bij Japanse kwartels geef je een haan namelijk best een toompje hennen, en dat werd doorgetrokken naar cdk's. Ondertussen is gebleken dat men het verkeerd voor had, maar die mening is al zo lang ingeburgerd, dat het nog wel even duurt, voor alle foute informatie uit omloop en uit de mond is. Je haan komt nu in broedstemming (wel wat laat, maar oke), hij heeft een hennetje gekozen om zijn broedstemming mee uit te voeren en verjaagt verder alle indringers. Dit komt dus nooit meer goed.

Senior lid
    Thanks
    4
    Dank voor je reactie Heusnoorn. Het blijft lastig met al die tegenstrijdige informatie die je vindt op internet. Gelukkig lijkt het hennetje het te overleven en eet en drinkt. ik laat haar tot rust komen en ga dan maar een ander plekje voor haar zoeken waar ze wel met rustgelaten wordt.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Ik begreep daaruit dat 1 haantje op 2 hennetjes juist beter was omdat door het paargedrag van het haantje 1 hennetje het zwaar te verduren kreeg.
    dat wordt veelal verondersteld, maar is niet helemaal correct.
    Dit 'systeem' betreft in bijna alle gevallen een schijnoplossing voor onjuiste huisvestingsomstandigheden en werkt derhalve hooguit gedeeltelijk en/of tijdelijk.

Er wordt vaak gedacht dat voor deze kleine kwarteltjes een broedkooi van een metertje wel voldoende is, maar dat is dus niet het geval.
    Hoe kleiner gehuisvest, hoe groter de kans op (onderlinge) territoriumproblematiek.
    Verder hebben vrijwel alle kwartels zo ook de cdk een sterke behoefte aan dekking (= lage beplanting) om zich desgewenst terug te kunnen trekken.
    Dit genereert waarschijnlijk ook een vorm van 'veilig gevoel', want de wat schuwere exemplaren worden er al gauw veel rustiger van!

n.b. cdk hennen kunnen onderling ook behoorlijk territoriaal gedrag vertonen.(vergis u niet!)
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    4
    Dank voor deze aanvullende informatie. Ze hebben zowel in het nachthok als in de volière veel mogelijkheden om zich te verschuilen. Cdk's in een broedkooi is voor mij ook geen optie, dat kun je deze kwartels überhaupt niet aandoen. Ze moeten inderdaad wel de ruimte hebben.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Hennetje in verwachting?
    Door Semda in forum Grondvogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 21-08-2009, 18:59
  2. bloedende vleugel
    Door gaby in forum Kanaries
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 16-09-2008, 12:22

Forum Rechten