Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cdk hennetje met bloedende kop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Op zich niet zo vreemd hoor, het zit in de aard van de soort (monogaam), maar door vele generaties nakweek/fok binnen avicultuur (Domesticatie-proces) ontstaat verandering van natuurlijk gedrag.
    Zeer agressieve hanen die hun kuikens aanvallen betreft afwijkend gedrag(dominant verervend zelfs),
    maar een ongewone mate van verdraagzaamheid van een broedpaar cdk is eveneens afwijkend gedrag!

    Variaties tussen oorspronkelijke natuurlijke gedrag en afwijkend gedrag kunnen individueel en afhankelijk van omstandigheden of hormoonniveau al dan niet optreden.
    Zo kunnen cdk zich dus relatief (misschien ogenschijnlijk) verdraagzaam gedragen, maar dat neemt niet weg dat het oorspronkelijke gedrag van het ene op het andere moment kan 'inspringen'.

    Zie daar de onderhavige problematiek, zoals deze helaas al vele jaren in onze bestanden cdk voorkomen.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #17
      ik heb ook inloopvallen staan, op de muizen routes.

      en af en toe zit er 1 in.

      mijn voer zit in plastic bakken, en ben zeer schoon in het binnenhok.

      om dan voer op de grond gaan zetten, is naar mijn idee, vragen om muizen.......
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #18
        Dus gewoon een koppeltje, ik had ook twee hennen een een haantje maar een is er dood gegaan, niet dood gepikt hoor, maar zat te denken er weer een hen bij te kopen maar denk dat ik dan maar niet doe. Ze hadden wel eieren in een hol, hoop dat de hen dan gaat broeden, had ook nooit geen ruzie tussen de kwartels.

        Opmerking


        • #19
          Ik zou wel even willen toevoegen dan cdks kaninalisme kunnen vertonen en dat dat niet noodzakelijk de mannetjes zijn. Ik heb het ook gehad, ze pikken elkaar gewoon dood en pikken dan van mekaar. Vrij luguber eigelijk.
          Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

          Opmerking


          • #20
            Ik herken dat wel. ik had een haantje met 2 hennetjes dat vooralsnog goed leek te gaan maar na een tijdje werd 1 hennetje tot bloedens toe aangevallen met name op haar kopje. Gelukkig was ik nog op tijd en heb haar apart gezet en weggedaan. Nu lopen ze als koppeltje en dat gaat goed. Vorig jaar nestje gehad met 2 jongen die door het haantje helaas zijn dood gepikt Overigens zie ik na dat nestje geen eitjes terwijl ik van anderen hoor dat de hennetjes blijven leggen. Is het nog te koud en moet ik geduld hebben?

            Opmerking


            • #21
              Het haantje hoort MINSTENS ZO GOED als het hennetje voor de kuikens te zorgen.

              Een CDK haan die de kuikens aanvalt is volstrekt ongeschikt en dient te worden uitgesloten voor de fok!
              Het gedrag vererft ook nog een dominant, dus eventuele kuikens die het overleven of in geval er gebruik wordt gemaakt van een broedmachine levert nog meer van dit soort ellende op.

              mijn advies zou luiden:
              Doe dit haantje weg en probeer een zogenaamd 'natuurbroed' haantje, c.q. een exemplaar dat door eigen ouder is grootgebracht, te verkrijgen.
              De kans op een leuk paartje met kuikens neemt daarmee aanzienlijk toe.

              succes.
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • #22
                Dank je wel Rupicola voor het heldere antwoord. Ik ga het haantje, zou ook natuurbroed moeten zijn, zien te ruilen voor een ander natuurbroed haantje.

                Opmerking

                Working...
                X