Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezelschapsvoliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    netjes hoor, mijn complimenten.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #17
      Binnenwanden van de buitenren bijna klaar.
      De voorzijde en het voorste deel van de linkerzijde worden voorzien van gaas.
      De opening rechtsachter is bestemd voor een deur zodat ik straks vanuit de voerruimte de ren kan betreden.
      Bij het voorste deel van de rechterzijde ben ik op de hoogte waar een doorvliegopening moet komen naar het nachthok.
      Iemand een idee hoe groot deze opening moet worden en of 1 opening voldoende is?
      Qua formaat zullen de vogels niet groter worden dan een kanarie.

      Click image for larger version

Name:	DSC_0349.jpg
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	434843

      Opmerking


      • #18

        Opmerking


        • #19
          ziet er goed uit, je bent lekker bezig.

          als door vlieg gat heb ik een stuk riool buis, rond 120 mm. daar vliegen ze al goed doorheen, dus dat is groot zat.

          een aanrader is om het afsluitbaar te maken, van binnen en van buiten af.

          altijd handig als je vogels wilt uitvangen.

          of je alles moet overdekken ?

          ik heb het wel gedaan, het is een beetje afhankelijk wat voor vogels je neemt.

          kromsnavels en europese, daarbij hoeft het niet.

          bij tropen zou ik het wel doen.

          zeker met de steeds vaker extreme buien, die je krijgt.

          alhoewel ze ook graag een bad nemen, heb je daar al wat op verzonnen ?
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #20
            Ik zou het niet compleet overdekken. Als je vogels afsluit van rechtstreeks zon en regen (en ik zie dat je drie kanten bijna helemaal afdekt) heeft dat ook een weerslag. Zie je ook snel aan het verenkleed dat niet meer zo helder en levendig is.

            Vele soorten zitten al eens graag in de regen en al helemaal in de zon. De mogelijkheden zijn erg beperkt als je alles volledig afdekt.

            Opmerking


            • #21
              ook als alle zijden en de bovenzijde dicht is kan er zon in schijnen.

              het ligt eraan hoe de voliere gesitueerd is.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #22
                Er komt genoeg UV straling binnen, dus geen probleem wat verkleuring betreft.
                Ze pakken heus wel de nodige zonnestraaltjes mee.
                Teveel water kan juist funest zijn.
                En ten tweede zijn er ook genoeg UV doorlatende materialen die je kan gebruiken (( b.v. polycarbonaat ))

                Opmerking


                • #23
                  Het is de bedoeling dat er tropen in komen.
                  Het dak wordt hoe dan ook dicht gemaakt, de vraag is alleen helemaal lichtdoorlatend of half lichtdoorlatend.
                  Qua ligging is de voorzijde van de ren op het zuiden gericht. Het grootste deel van de dag schijnt de zon dus in de voliere.

                  Ton, volgens mij zag ik elders op het forum een foto van jou voliere met beplanting. Hoe doe jij dat met water geven?
                  Voor het badderen denk ik dat is straks van die badjes wil gaan gebruiken die je aan het front kunt hangen waar ook de voerbakjes aan hangen.
                  Of anders met losse schalen.

                  Opmerking


                  • #24
                    ik zou kiezen voor de meest licht doorlatende.

                    bij een teveel aan zon, kunnen ze altijd de schaduw van de begroeiing op zoeken.

                    maar op wat mindere heldere dagen, heb je toch veel licht binnen.

                    plus dat de dakplaten, na verloop toch donkerder worden.

                    ik heb een tuinslang langs mijn planten ingegraven, met gaatjes waar nodig, die ik een paar keer per week aanzet.

                    hier en daar krijg je dan plasjes, waar de vogels zich weer in wassen.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #25
                      Bedankt voor de info Ton.
                      Wellicht nog iets om er bij mij ook in te maken.


                      Gisteren en vandaag wat meters kunnen maken.
                      De buitenkant begint er al behoorlijk op te lijken.
                      Altijd mooi als je ziet dat het resultaat ook wordt zoals je het voor ogen had.
                      Click image for larger version

Name:	DSC_0352.jpg
Views:	1
Size:	98,9 KB
ID:	434844Click image for larger version

Name:	DSC_0355.jpg
Views:	1
Size:	100,0 KB
ID:	434845Click image for larger version

Name:	DSC_0356.jpg
Views:	1
Size:	98,6 KB
ID:	434846

                      Opmerking


                      • #26
                        dat ziet er mooi uit......
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #27
                          Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                          uit het restant de rest van het land.

                          Opmerking


                          • #28
                            mooie kleur ook, dat donkere hout.

                            wat komt er op het puntdak ? pannen ?
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #29
                              We hebben een tijde zitten dubben welke kleur hout we moesten gaan gebruiken.
                              Uiteindelijk is het dit donkere geworden. Achteraf gezien een goede keus denken wij zelf.

                              De pannen liggen er inmiddels al op.
                              Mijn vader had nog een partij pannetjes staan, model kruispan, die staan wel erg chique bij dit geheel.
                              Nu moeten de dakranden en goten afgewerkt worden met zink.

                              En we kunnen de ren ook dicht gaan maken.
                              Heb ervoor gekozen om het dak hiervan helemaal te voorzien van lichtplaatjes.

                              Voor een foto was het gisteravond helaas te donker, die volgt nog wel een keer.

                              Opmerking


                              • #30
                                Hierbij de foto met pannen.
                                Om het geheel een beetje te laten aansluiten bij ons huis hebben we ervoor gekozen om goten, windveren en nok af te werken met zink.
                                Het zinkwerk wil ik net als de rest ook zelf gaan plaatsen.
                                Dit is een klusje waar ik nog wat tegenop kijk maar dat zal ook vast goed gaan komen.
                                Het het juiste gereedschap hiervoor heb ik inmiddels en op YouTube staan een aantal instructiefilmpjes waarin e.e.a. duidelijk uitgelegd wordt.


                                Click image for larger version

Name:	DSC_0361.jpg
Views:	1
Size:	100,0 KB
ID:	434847

                                Opmerking

                                Working...
                                X