Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouldamadine Luchtpijpmijt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gouldamadine Luchtpijpmijt

    Ik heb zojuist luchtpijpmijt bij een van mijn Goulds geconstateerd, normaliter een kwestie van ivermectine geven en de problemen zouden moeten verdwijnen. Je voelt hem al aankomen, maarrr...

    Op dit moment verwacht ik dat er twee nesten Goulds uitkomen aan het einde van de week, aangezien je geen ivermectine mag geven aan jongen vogels/vogels die eieren leggen vraag ik mij af wat ik het beste kan doen. Voor alsnog vertoont slechts 1 man (welke geen nest heeft) de de symptomen. Zo als ik het zie heb ik de volgende opties:
    - Alleen de man behandelen met 'n druppel Anti-Luchtpijpmijt
    - Alle vogels behandelen met Anti-Luchtpijpmijt voordat de eieren uitkomen (ben bang dat ik hierdoor de poppen verstoor!)
    - Alle vogels behandelen met Oramec in het drinkwater
    - Niks doen en afwachten

    Ik ben een beetje in dubio wat ik het beste kan doen. Normaliter zou ik alle vogels uitvangen en een druppel anti-luchtpijpmijt geven, maar ik heb begrepen dat het mogelijk is dat het via een broedende pop bij de jongen terecht kan komen wat dan fataal wordt. Vandaar dat ik toch maar even advies kom vragen!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Met beaphar antiluchtpijpmijt moet je heel erg voorzichtig zijn.
    De dosering "een druppeltje" is nogal flexibel.
    Na een telefoontje met Beaphar blijkt het te gelden voor vogels van rond de 30gram.

    Te laat voor mijn witte musje. Die woog maar 14 gram, maar was wel uitgevlogen.
    Na toediening volgende dag verlamd pootje. Bijverschijnsel.
    Dag daarna nog erger verlamd dus afspr met vogelarts gemaakt voor volgende dag.
    Vier uren voordat ze op afspraak kon komen stopte ze met eten, tjielpte niet meer, en zat alleen nog bol tegen de reptiel-verwarming aan. De vogelarts kon niets voor haar doen. Ze was toen al bijna "omgevallen".
    Anderhalf uur na het bezoek aan de dierenarts was ze dood.
    Vocht uit het bekkie smaakte heel goor chemisch en bitter.
    Bijna zoals Beaphar antiluchtpijpmijt smaakt.

    Een behoorlijke dosering staat dus niet in de bijsluiter van het middel.
    Wees er voorzichtig mee.

    mvg
    Llis

    Opmerking


    • #3
      Tja, ik begrijp je dillema. Zou gaan voor optie man behandelen en apart zetten.Alhoewel het natuurlijk oppassen is met luchtpijpmijt. Zijn niet alle gouls daar even vatbaar voor. Kan dus best dat ouderpaar niet besmet is.Zelf gelukkig niet vaak meegemaakt.Maar na behandeling indivuduele vogel verder alles goed gegaan

      Opmerking

      Working...
      X