Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Zebravink pikt alle veren eruit.

Junior lid
    Thanks
    0

Zebravink pikt alle veren eruit.

Beste forumbezoekers.
    Wij hebben thuis al een jaar of vier 2 zebravinkjes in een kooi. Het zijn twee mannetjes en dit ging altijd prima. Tot gisteren vermoed ik want plots had één van de twee vrijwel al zijn veren op zijn rug er uit en zie je zijn hele huid, de andere vogel zat hem te pikken toen we dit voor het eerst zagen. Vermoed dus dat de een de ander zijn veren er uit heeft gepikt, welke reden dit dan ook mag hebben. Toen hebben we ze uit elkaar gehaald en een dag later weer bij elkaar gezet dit leek wel goed te gaan. Wat kunnen we nu het beste doen en belangrijker waarom hebben ze dit gedaan?

Graag hoor ik van jullie!

Senior lid
    Thanks
    4
    ooit las ik dat een der vogels op dat moment nest materiaal wenst. Of wenst zich voort te planten. Misschien is dat de reden.

Junior lid
    Thanks
    0
    Oke laatst zag ik wel dat de ene vink boven op de andere zat te fladderen, en hierbij maakte hij een vreemd geluid. Dat zou dus wel kunnen, wat te doen dan? !
    Een bijkopen of een wegdoen?

Of mss mensen andere reden hiervoor?

Senior lid
    Thanks
    7
    Dat is paargedrag. Wordt inderdaad ook gedaan door twee mannetjes, ook al komt daar niks van voort.
    Zebravinken zijn goede nestbouwers en doen dit ook erg graag. Ik heb niet veel vogels gehad die zo veel tijd voortbrengen met alles wat ze vinden in hun nest te gooien. Gras, takjes, kokosvezels, pluimen, mos, alles gaat erin.

Als je geen jongen wilt van een zebravink zou ik geen mannetje omruilen met een vrouwtje. Die weten namelijk van geen ophouden, of je moest telkens de eitjes weghalen of vervangen door nepeieren.

Hoe groot is je kooi als ik vragen mag?

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor je reactie.
    De kooi heeft een doorsnede van 33 cm en heeft een hoogte van 60 cm. Wat kan ik het beste doen?

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeHeide Bekijk Bericht
    Dat is paargedrag. Wordt inderdaad ook gedaan door twee mannetjes, ook al komt daar niks van voort.
    Zebravinken zijn goede nestbouwers en doen dit ook erg graag. Ik heb niet veel vogels gehad die zo veel tijd voortbrengen met alles wat ze vinden in hun nest te gooien. Gras, takjes, kokosvezels, pluimen, mos, alles gaat erin.

Als je geen jongen wilt van een zebravink zou ik geen mannetje omruilen met een vrouwtje. Die weten namelijk van geen ophouden, of je moest telkens de eitjes weghalen of vervangen door nepeieren.

Hoe groot is je kooi als ik vragen mag?
    Bedankt voor je reactie.
    De kooi heeft een doorsnede van 33 cm en heeft een hoogte van 60 cm. Wat kan ik het beste doen met de vogels?

En groeien de veren gewoon weer netjes terug bij de vink? En kunnen we hier nog bij helpen, door bijv. speciaal voer of iets dergelijks?

Senior lid
    Thanks
    7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steph4 Bekijk Bericht
    Bedankt voor je reactie.
    De kooi heeft een doorsnede van 33 cm en heeft een hoogte van 60 cm. Wat kan ik het beste doen met de vogels?

En groeien de veren gewoon weer netjes terug bij de vink? En kunnen we hier nog bij helpen, door bijv. speciaal voer of iets dergelijks?

Ik ben voorstander van "grote" kooien voor vogels. Ze horen immers te kunnen vliegen en bewegen en dat is in standaard vogelkooien maar vrij beperkt mogelijk. Los daarvan heb je ze daar vier jaar in gehouden en dat is altijd goed gegaan, dus er moet een andere factor zijn dat ervoor zorgt dat er ineens aan kaalpluk wordt gedaan.

Heb je een nestkastje ofzoiets hangen? Zebravinken zijn nestslapers dus bij voorkeur zullen ze daarin overnachten in plaats van op een stok. Je kunt dan eventueel eens wat nestmaterialen rondstrooien. Misschien dat dat voor een bezigheid zorgt en hij stopt met de andere zijn veren uit te trekken.

Moest dat niet lukken en hij blijft doorgaan zul je hem uiteindelijk eruit moeten halen vrees ik.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeHeide Bekijk Bericht
    Ik ben voorstander van "grote" kooien voor vogels. Ze horen immers te kunnen vliegen en bewegen en dat is in standaard vogelkooien maar vrij beperkt mogelijk. Los daarvan heb je ze daar vier jaar in gehouden en dat is altijd goed gegaan, dus er moet een andere factor zijn dat ervoor zorgt dat er ineens aan kaalpluk wordt gedaan.

Heb je een nestkastje ofzoiets hangen? Zebravinken zijn nestslapers dus bij voorkeur zullen ze daarin overnachten in plaats van op een stok. Je kunt dan eventueel eens wat nestmaterialen rondstrooien. Misschien dat dat voor een bezigheid zorgt en hij stopt met de andere zijn veren uit te trekken.

Moest dat niet lukken en hij blijft doorgaan zul je hem uiteindelijk eruit moeten halen vrees ik.
    Dankje.
    Oké we gaan kijken naar een grotere kooi, ook hebben we in de huidige kooi wat stro neergelegd.
    Groeien de veren gewoon weer terug bij de vink of is dit blijvend? En kunnen we hier nog wat aan doen?

Senior lid
    Thanks
    4
    Normaal groeien de veren er weer aan. Maar je zult de rui moeten afwachten denk ik. Je kunt ondertussen misschien wel Vitobel complement alimentatie special mee et beauté du pluimage des oiseaux. Wordt gegeven periode voor de rui. Het zijn vitamines en mineralen die gegeven worden.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
    Normaal groeien de veren er weer aan. Maar je zult de rui moeten afwachten denk ik. Je kunt ondertussen misschien wel Vitobel complement alimentatie special mee et beauté du pluimage des oiseaux. Wordt gegeven periode voor de rui. Het zijn vitamines en mineralen die gegeven worden.

Oké dankjewel voor je reactie. Ik lees dat de zebravink één keer per jaar in de rui is, maar wanneer is dit? Kan ik dit zien?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Edel pop trek staart veren eruit
    Door nick buitendijk in forum Papegaaien en Kaketoes
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 11-07-2012, 16:48
  2. bont eruit!!!
    Door Lot-Kenny in forum Kanaries
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 07-07-2011, 14:06
  3. wat komt eruit??
    Door mauricio in forum Tropische vogels