Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2016 japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedseizoen 2016 japanse nachtegalen

    Ik ga dit jaar proberen te kweken met een pop van 2015 die ik zelf heb gekweekt en een mannetje ook van 2015 dat ik van een kweker heb overgenomen.Het popje is vorig jaar op 19 mei geboren dus is nu exact een jaar oud. IN maart en april heb ik al 7 eitjes kapot op de grond aangetroffen dus de start was niet best.(eierpikker of gewoon buiten het nest de eieren gelegd wie zal het zeggen, of te jong en onervaren)
    Heb toen alle opgehangen rieten nestkorfjes verwijderd zodat ze gedwongen werden zelf een nest te bouwen en nadat het wekenlang te rustig bleef hebben ze afgelopen week zelf een nest gebouwd waarbij opviel dat het vrouwtje nu ook fanatiek mee hielp itt de eerste 2 keer.
    vandaag even gekeken en er lagen tegen mijn verwachting in al 3 eitjes in, weet alleen niet of er morgen nog een vierde bijkomt maar dat wachten we gewoon af.
    Heb wel het nest moeten ondersteunen omdat het opgehangen was aan 2 coniferentakjes en het aan de onderkant slechts rustte op het coniferenblad en al wat scheef hing en uitgezakt was.
    Dat verstevigen was een heel gedoe,want het plastic mandje moest met tieribs vastgezet worden en de takken bij elkaar getrokken dus de situatie rond het nest is nu behoorlijk gewijzigd.
    omdat het mannetje niet zo blij met mij was en me steeds in de haren vloog en in de handen probeerde te pikken en ik wist dat het behoorlijk veel tijd in beslag zou gaan nemen heb ik de voliere maar open gezet zodat ze de tuin in konden en ik rustig kon werken.
    HEt was wel riskant natuurlijk omdat het maar afwachten was of de jappen nog terug zouden komen, vooral ook omdat ze nog maar net aan het broeden waren.
    NA anderhalf uur was ik klaar en een kwartiertje later vloog het mannetje weer de tuin binnen en de voliere in, het vrouwtje echter liet nog een half uur op zich wachten alvorens ook zij weer de voliere in ging. tot zover alles goed alleen was het nu nog afwachten of ze het nest nog zouden accepteren, maar gelukkig zat het vrouwtje 5 minuten later alweer op het nest.
    AL met al is het dus goed afgelopen, alleen zijn de eieren 3 uur lang niet bebroed geweest nu,maar dat schijnt geen kwaad te kunnen helemaal in het begin van het broedproces, onduidelijk is sowieso of de pop al echt op de eitjes zat te broeden of dat ze wel op het nest zat,maar nog niet echt aan het broeden was,omdat ze pas bij het 3e of 4e eitje gaan broeden normaal gesproken en het kan zijn dat morgen pas het 4e eitje wordt gelegd

  • #2
    Hoi Bobbie, spannend hoor en je had wel lef om ze los te laten

    Gelukkig zijn ze allebei terug gekomen.

    Bij mij gaat het net als vorig jaar, wel nestbouw maar de eitjes verdwijnen weer, vanmorgen vond ik een kapot ei op de grond

    Succes en hou ons maar op de hoogte.

    Opmerking


    • #3
      Mijn koppel Japanse nachtegalen doen vooralsnog niets. Geen nestbouw, helemaal niks. Ze zitten wel gezellig tegen elkaar aan en de andere twee pop (andere soort) die nog in de kas rond vliegen hebben ook een paar gevormd. Ook die zitten gezellig tegen elkaar en maken elkaars veren schoon.

      Opmerking


      • #4
        Hier eenmaal een poging tot nestbouw en tot op heden geen vervolg. Wel veel kabaal en heel af en toe zie ik de man een klein beetje 'jagen'. Zitten wel naast elkaar en 'vlooien' elkaar ook wel. Verder veel zang en roepen. Ze zijn uit 2013 dus qua leeftijd zou het wel kunnen denk ik. blijkbaar zijn ze toch niet echt een koppel of er mist nog wat?

        Opmerking


        • #5
          Ja Betsie, ik moest een afweging maken en dat is gelukkig goed afgelopen,maar zoals jij al wist laat ik mijn jappen zeer regelmatig in de natuur los vliegen,alleen niet als ze nog aan het leggen zijn of pas een dag zitten te broeden. Over een paar dagen zet ik de volieredeur open zodat ze de vrije natuur in kunnen en dan maar hopen dat het goed gaat.
          IK loop daarmee inderdaad een bepaald risico,maar als het goed gaat is het heel fijn voor de vogels en het is ook nog eens een prachtig gezicht.
          Ik hoor van heel veel kwekers dat de jappen niet willen broeden dit jaar, ook bij mij loopt het niet bepaald lekker,maar ik denk dat het verschrikkelijk slechte voorjaar hier ook een grote rol in speelt
          Vanaf half maart is het op een weekje na veel te koud en nat geweest namelijk en terwijl ik dit zit te typen valt de regen ook weer met bakken naar beneden.
          Ik hoop voor je Betsie dat je jappen zoals ieder jaar ook dit jaar weer een keer stoppen met dat gruwelijk vervelende eierpikken,want dat is zo frustrerend.
          Ik heb overigens ook heel weinig vertrouwen in een goed kweekjaar met mijn jappen, het weer, de leeftijd van de vogels, het gedoe met eieren op de grond etc geeft mij reden om geen verwachtingen te hebben en dat is eigenlijk wel zo prettig, want er kan zoveel mis gaan totdat de evt jongen zelfstandig zijn.
          We gaan het gewoon afwachten

          Opmerking


          • #6
            ik persoonlijk zou ze nooit loslaten, ook al zaten ze alleen in de voliere.

            wel mooi voor jou dat ze terug keren steeds.

            wat betreft de nachtegalen, hier veel nestbouw, maar verder niets.

            een paar weken terug nog 3 eieren, maar die waren ineens weg, rara.

            we hebben geduld, het is pas mei tenslotte.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Hier gaat het nog niet zo vlot.
              2 weken geleden zijn ze begonnen met een nest maar regelmatig stoppen ze weer voor een dag of 2 om daarna weer 2 dagen verder te gaan.
              In de dagen dat ze wel bouwen gaat het ook niet vlot, af en toe wat cocosvezel erbij.
              Het nest is nog lang niet af maar gelukkig is het nog vroeg in het jaar en hebben ze nog even de tijd.
              We zien wel wat er van gaat komen.
              Man en pop zijn beide van 2015, misschien heeft de onervarenheid er ook wel mee te maken dat het nog niet vlot.

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Mijn nachtegalen zijn al 6 weken bezig een nest te maken maar het lukt niet. De man is echter een aanhouder dus die gaat gewoon door met bouwen en terwijl hij dat doet maakt hij een knorrend geluid. Het koppel wat ik heb is van eind 2014 en hebben nog nooit jongen gehad dus zijn ze niet echt ervaren nestbouwers.

                  Een maand of twee geleden was de man ook driftig bezig een nest te maken op een andere plaats maar ook dat lukt niet dus heb ik exact op die plek een touw nestje vastgemaakt zodat hij de zaak verder af kon maken. Hij besloot echter direct te stoppen met nestbouw en is niet meer naar die plek terug gegaan. Ik doe dat dus nooit meer.

                  Opmerking


                  • #10
                    Het is vallen en opstaan met deze vogels.

                    Geduld is een schone zaak indeze.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik wacht al 5 jaar en die van mij doen nog steeds niks haha. Hoeft ook niet, heb ze niet voor de jongen maar voor de zang. Elk jaar maken ze bij mij een nest, maar nooit geen eieren, man is vermoedelijk een eierpikker.
                      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                      Vergeet niet te kijken op mijn site!
                      http://birdbreeder.simpsite.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Geduld is inderdaad een schone zaak Ton, maar als je dan al 5 jaar wacht zoals BirdBreeder doe je mijn inziens toch wel iets verkeerd.

                        Genoeg over Japanse Nachtegalen verwoord hier op het forum en er is ook een speciaal club in NL voor vruchten en insecten eters. Tevens zijn er ook boeken geschreven speciaal over deze soort. Aan kennis zou het dus noet moeten ontbreken.

                        Groet Kees

                        Opmerking


                        • #13
                          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                          Vergeet niet te kijken op mijn site!
                          http://birdbreeder.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja hier zijn ze ook vanaf 20 April bezig.
                            En dan weer een tijdje niets tussendoor.
                            Daarom twijfelde ik ook zo dat het geen koppeltje is.
                            Maar nu ik op het forum lees dat ik niet de enige ben, kijk ik het nog een tijdje aan.
                            Ik hou jullie op de hoogte, als het toch nog iets wordt.
                            Mvg. Ben

                            Opmerking


                            • #15
                              koppel of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ben1 Bekijk Bericht
                              Ja hier zijn ze ook vanaf 20 April bezig.
                              En dan weer een tijdje niets tussendoor.
                              Daarom twijfelde ik ook zo dat het geen koppeltje is.
                              Maar nu ik op het forum lees dat ik niet de enige ben, kijk ik het nog een tijdje aan.
                              Ik hou jullie op de hoogte, als het toch nog iets wordt.
                              Mvg. Ben
                              Of je een koppel hebt kun je heel snel uitvinden. Neem op je telefoon ff de zang van een Japanse nachtegaal op (op Youtube voorbeelden genoeg) speel dat hoorbaar af bij je Jappen. En ze zullen
                              ckr reageren de man met zang en de pop met roepen, hoor je dus alleen roepen of alleen zang dan heb je dus geen koppel. Maar het hebben van een koppel is bij de 'Jappen' ckr nog niet meteen voorwaarde
                              voor jongen. Heb in de herfst 2014 voor de 3e keer een koppel gekocht. Heb tot op heden slechts 2 maal een begin van een nest gezien, terwijl de man volop zingt, de pop volop roept, ze elkaar 'vlooien' en dicht tegen elkaar aan slapen. Ik heb nu wel een koppel maar ze zijn tot op heden niet echt gekoppeld denk ik. Heb hiervoor 2 andere koppels gehad vanaf 2008 en het is mij tot op heden slechts 2 maal gelukt om jongen op stok te krijgen het blijft voor mij een lastige vogel. Hoor dit jaar ook weinig over kweekresultaten met deze mooie vogels, het blijven plaatjes.

                              Opmerking

                              Working...
                              X