Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2016 japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    leuk filmpje......

    ik vermoed dat er bij mij ook jongen zijn.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #32
      Na bijna 10 weken ploeteren heeft mijn man Japanse nachtegaal het dan toch voor elkaar om een soort van nestje te bouwen. Ik heb de afgelopen weken met bewondering zitten kijken hoe hij onophoudelijk de stukjes sisal en touwtjes aan stukjes tak aan het knopen was wat er dan vervolgens weer uit naar beneden viel. Hij ging dan weer naar de grond, pakte het op en ging onverstoord weer verder.

      De man die ik heb is een jaar oud dus ik snap wel dat hij nog geen ervaring heeft met het bouwen van een nest. Zijn vrouwtje (van 2014) doet helemaal niks en zit te kijken waar hij mee bezig is. Leuk om te melden is wel dat een andere pop van 2012 interesse heeft in het beginnende nest. Zij zit er regelmatig in en zit de boel een beetje aan kant te maken. Hij vind dat allemaal best. De pop van 2012 is echter van een andere soort dus het zal mij benieuwen wat en of het nog wat gaat worden.

      Opmerking


      • #33
        hier worden de nesten, gebouwd met de bruine kokos vezel.

        voor de rest gebruiken ze niets.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #34
          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


          filmpje van de jappen met hun 3 jongen van 15 dagen oud

          Opmerking


          • #35


            sorry de vorige link werkt niet, dit is de juiste

            Opmerking


            • #36
              leuk filmpje......

              ze zijn reuze nieuwsgierig, en totaal niet bang.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #37
                Gisteravond is tot mijn verbijstering een jonge jap van 16 dagen oud door een opening van 6 bij 6 en een halve centimeter de voliere uit gegaan en spoorloos verdwenen.
                Taal nog teken vernomen van het beestje totdat vandaag om 12.45 uur moeder jap met het jong op de voliere verscheen. Eind goed al goed ,maar vanavond de voliere toch maar even afsluiten vanaf ongeveer 20.00 uur omdat de jongen dan weer actief worden.

                Het zijn echt heel bijzondere vogels die jappen.
                Ps Het vrouwtje is alweer aan het volgende legsel begonnen
                Last edited by bobbie; 29-07-2016, 14:46.

                Opmerking


                • #38
                  dan heb je nog geluk, dat ze beiden terug zijn gekomen.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #39
                    Eindelijk is het dan zover. De man heeft het nest klaar en er ligt al direct een ei in dat bebroed wordt door zijn vrouwtje. Het kan zomaar zijn dat er vandaag nog een ei bij is gekomen, gisteren (zondag) kon ik het eerste ei zien maar vandaag is de pop niet van het nest af te krijgen dus ik kan niet zien of er nu twee eieren in zitten.

                    Wel grappig dat de Japanse nachtegalen zo cool zijn. Ik kan gewoon op een halve meter van het nest gaan staan en de pop gaat er niet vanaf. Het nest zit op 2,5 meter hoog kunstig in een ficus verweven.

                    Ik kan de nachtegalen helaas niet buiten laten vliegen want ik heb nog meer spul in de kas rond vliegen anders had ik dat wel gedaan. Ik heb dat vroeger ook met Vuurvinken gedaan en dat ging ook goed.

                    Ik heb genoeg diepvries spul staan dus daar moet het ook wel mee lukken. Ik heb pinkies, bufalowormen en wasmottenlarven en natuurlijk de nodige meelwormen die ik op boerenkool en fruitafval heb staan.

                    Ik heb op zich geen hoge verwachtingen van dit koppel omdat dit hun eerste nest is dus ga ik het maar eens rustig bekijken, wordt het wat dan is het leuk, wordt het niks dan vind ik het ook goed.

                    Opmerking


                    • #40
                      Blijdschap en droevenis liggen dicht bij elkaar bij onze hobby,waar ik gisteren nog blij was met het feit dat ik intussen 6 jongen heb gekweekt dit jaar,moest ik vanmorgen tot mijn schrik een van de jonge nachtegalen zonder kop verwijderen, het jong lag een centimeter of 20 verwijderd van het gaas en is dus door een uil,kat of roofvogel onthoofd, waarbij de kans dat het om een roofvogel gaat het grootst is , ook omdat het hoofd niet is aangetroffen.
                      Dan doe je dus je uiterste best om vogels te kweken en gebeurt er zoiets, nooit eerder meegemaakt trouwens. Heb de overige twee jongen maar uitgevangen en in een kooi in de garage ondergebracht ondanks het feit dat ze pas 22 dagen oud zijn. Ze eten overigens al wel zelfstandig.
                      Last edited by bobbie; 03-08-2016, 16:57.

                      Opmerking


                      • #41

                        Opmerking


                        • #42
                          secundo, ik bedoel toch echt 22 dagen oud! Ik geef mijn vogels geweekte korrel van nutribird complet en de oudervogels voeren daarmee zo gauw de jongen uitvliegen en leren de jongen hiervan te eten , een dag of 7 a 8 na het uitvliegen, dus als de jongen 17 a 18 dagen oud zijn.
                          Zij doen dat door het voer naast de jongen op de grond te leggen zodat ze het zelf kunnen oppakken en opeten.
                          vanaf de 20e dag ,na geboorte dus zie ik de jongen zelf af en toe uit het voederschaaltje met geweekte korrel eten en de 22e of 23e dag vanaf de geboorte eten ze al vaak zelf, hoewel ze natuurlijk ook nog gevoerd worden door de ouders. ik heb de jongen vanmorgen afgevangen en ze zitten er prima bij nu.

                          Ik wil wel benadrukken, dat ik het op deze manier doe, en dat de jongen daardoor dan ook al heel snel zelf eten, iemand met een andere voedermethode kan dus niet uitgaan van hetgeen ik hier heb toegelicht.Normaal gesproken laat ik de jongen enkele dagen langer bij de ouders, maar gezien het incident met de roofvogel heb ik er nu voor gekozen om het zo te doen.

                          ik zal nooit het risico lopen dat mijn jongen niet zelfstandig eten voordat ik ze afvang!

                          Groeten Bobbie

                          Opmerking


                          • #43
                            Vandaag heb ik dan 2 Japanse nachtegaal jongen van 6 dagen oud in het nest zitten. De pop had uiteindelijk 3 eieren gelegd waarvan er 2 uit zijn gekomen op de zelfde dag. De eerste 3 dagen werden ze alleen gevoerd met meelwormen dus ik verwachtte dat het niks zou worden maar tot mijn verbazing gingen de ouder vogel na 3 dagen over op het voeren van wasmotten larven en als die op waren pakte ze pinkies en bufalow wormen, alles diepvries met A19 van nutribird er over.

                            Ik vind het geweldig om te zien hoe beide vogels met de jongen om gaan zeker omdat dit stel nog maar 1 jaar oud is en nog nooit jongen hebben gehad. Mijn andere 2 volwassen poppen bemoeien zich absoluut niet met de jongen en of de ouders. De Brilvogels daar in tegen wel, die mogen gewoon op de rand van het nest zitten en naar de 2 jongen kijken, heel apart.

                            Ik merk ook dat de ouders nu erg tam geworden zijn. Ze pakken gewoon de insecten uit de schaal terwijl ik die in de hand houd, voorheen deden ze dat niet. Ik mag echter niet te dicht in de buurt van het nest komen want dan gaan ze een enorm kabaal maken en stoppen niet voordat ik weg ben. De aanwezigheid van de Rode Kroonvinken in de kas is nog wel even wat lastig te noemen. Als deze in de buurt van het nest komen gaan de ouder vogels in de aanval. Ik heb zelfs al een keer de man Nachtegaal boven op de man Rode Kroonvink zien springen waarbij de man Rode Kroonvink zich snel uit de voeten maakte. Voorgaande verbaasde mij omdat mijn Japanse Nachtegaal man een keer aangevallen is door een andere Rode Kroonvink man met een zeer agressief karakter waarbij de Japanse Nachtegaal man en kale kop heeft opgelopen welke nog steeds een beetje kaal is.

                            Hier nog even een plaatje van het koppel.
                            Click image for larger version

Name:	P1180602.jpg
Views:	1
Size:	99,1 KB
ID:	434848

                            En dan hier een plaatje van het nest.
                            Click image for larger version

Name:	P1180641.jpg
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	434849

                            Het succes van deze kweek is niet alleen te danken aan het feit dat ik een tropisch regenwoud in de kas heb gebouwd alwaar de vogels wonen en zich voort kunnen planten maar ook aan het feit dat ik (gelukkig) een koppel heb van de zelfde soort Japanse Nachtegaal. Mijn andere 2 poppen zijn van een andere soort en dat is heel goed te zien. Zie voor meer informatie over de diverse soorten Japanse Nachtegalen deze draad.

                            Opmerking


                            • #44


                              vandaag dus 4 jonge jappen uitgevlogen na exact 10 dagen op het uur af, nu maar hopen dat ik geen ellende meer heb met roofvogels (sperwer)

                              Opmerking


                              • #45
                                Update: De jongen hebben het niet gered. Na 10 dagen vond ik een nog niet goed volgroeid jong op de grond. De pop zat nog stevig op het nest met daaronder een dood jong zo bleek later. Dit is voor mijn koppel het eerste nest wat zij vrij laat in het jaar hadden. Het was verschrikkelijk warm in de dagen dat de jongen uit het ei kwamen en de ouders hebben ze de eerste dagen met meelwormen gevoerd terwijl ik toch alles ter beschikking had gesteld.

                                De reden dat de jongen niet groot zijn geworden moet denk ik gezocht worden in het feit dat het veel te warm was, de ouders onervaren zijn ( het is hun eerste nest) en dat de jongen de eerste dagen met alleen meelwormen gevoerd zijn. Ook moet ik opmerken dat ik dit jaar geen enkele brilvogel gekweekt heb terwijl ze vorig jaar bij bosjes uit de nesten kropen, het is een raar jaar geweest.

                                Opmerking

                                Working...
                                X