Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rare ontdekking vandaag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • rare ontdekking vandaag

    beste mede forumleden <br>
    <br>
    heb sinds 3 jaar enkele rossei colli s nu kom ik vandaag in, mijn buitenvlucht een van mijn eerste vogels die alreeds 5 jaar oud zijn en gering dat zijn poot heel erg opgezwollen is en dat het ringetje aan het ingroeien ik heb deze al reeds 3 jaar zelf en nooit eerder problemen gehad <br>
    hoe kan het dat een ringetje nog kan ingroeien na zo een lange tijd <br>
    heb het ringetje voorzichtig verwijderd maar nu bloede de poot fel heb hier gelijk bloem op gestrooid om het bloeden te stelpen <br>
    heeft iemand hier een oorzaak voor zodat ik dit niet meer aan de hand kan hebben met mijn andere vogels



  • #2
    Het wil wel eens gebeuren dat er vuil onder de ring op de poot blijft zitten en dat kan ingekapseld worden door de huid waardoor de poot plaatselijk dikker wordt en in het ergste geval kan dat er voor zorgen dat de ring gaat knellen en zodoende de bloedtoevoer naar de voet doet verminderen met alle gevolgen van dien. Enige juiste remedie is dan inderdaad de ring verwijderen om te voorkomen dat de poot geamputeerd moet worden.

    Opmerking


    • #3
      heb je aluin? steen tegen snijwonden bij het scheren. Dit stelpt en geneest
      parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

      Opmerking


      • #4
        nee dit heb ik niet maar ik heb er bloem opgedaan om te stelpen en daarna met isobetdine deze poot verzorgd

        Opmerking


        • #5
          je hebt goed gehandeld.

          als je een paar dagen niet oplet, kan het je een vogel kosten......
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #6
            wat dacht je van een muggen beet. Ook dan dan zwelt de poot

            Opmerking


            • #7
              parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

              Opmerking


              • #8
                Zou niet weten waardoor het komt maar was niet leuk ben nu elke dag aan het ontsmette en de poot is toch al minder dik

                Opmerking


                • #9
                  Als je de foto bekijkt dan zou je kunnen denken dat de vogel met zijn poot vast heeft gezeten. Misschien is de ring ergens klem komen te zitten en uiteindelijk weer losgekomen. Het lijkt of de hele huid van de poot af is. Pijnlijke zaak denk ik.

                  Zoiets heb ik ook eens met een parkiet gehad en die heeft het uiteindelijk niet overleeft. Deze was met zijn poot door het gaas gegaan en was blijven haken met zijn ring aan een stukje afgeknipt gaas waar je normaliter niet bij kan. Geen idee hoelang hij daar vast gezeten heeft maar leuk was het niet.
                  Last edited by Henk3; 26-05-2016, 09:05.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoe gaat het nu met de vogel ?

                    Opmerking


                    • #11
                      met de vogel gaat het heel goed de poot is al veel minder dik en de wonde is heel mooi aan het genezen ben nog steeds elke dag de vogel aan het verzorgen met isobetadine maar hij gebruikt zijn poot toch heel erg goed dus denk dat het optijd gezien is

                      Opmerking


                      • #12
                        Gelukkig maar

                        Opmerking


                        • #13
                          Met enige onregelmaat (gelukkig) ik treft dit verschijnsel ook aan bij wilde vogels.

                          Niet zelden betreft het riet- en moerassoorten, maar ik zie het ook wel eens bij mezen, zwartkoppen en soms een merel.
                          Deze week trof ik het toevallig ook aan bij een grote bonte specht.

                          Even voor de volledigheid: hierbij heeft de zwelling dus niets te maken met een ring.
                          Vooralsnog ga ik er voorzichtig vanuit dat er meestal sprake is van insekten beten.
                          In voorkomende gevallen komt de ring aan de andere en dus gezonde poot.
                          Het hoeft ook niet per definitie het leven van de vogel te kosten, want soms vang ik ze later nog eens terug en is de zwelling geheel verdwenen.
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking

                          Working...
                          X