Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vogelfotografie

    Ik kan genieten van de mooie vogel platen welke hier op het forum geplaatst worden.

    Morgen ga ik naar een fotozaak om te kijken wat voor mij de mogelijkheden zijn om ook wat vogels op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen.

    Ik heb momenteel een full frame camera, met macro lens en groothoek lens, maar met een telelens mis je dan de sensor met een crop factor. Je komt altijd mm te kort bij de vogel fotografie denk ik.

    Wat kunnen jullie mij eventueel adviseren qua lenzen. Ik wil het graag bij Canon houden omdat ik dan ook mijn lenzen op de eventuele crop camera kan gebruiken.

    Ik zit te denken aan een 300mm lens met in de toekomst wellicht een converter, maar moet nog kijken of het allemaal financieel haalbaar is. Eventueel een canon telezoom 100-400?

    Moeilijk, moeilijk ook gezien het financiele aspect.

    Zijn er nog tips dan hoor ik dat graag

    Grt

    Krijn
    Last edited by Krijn Toet; 13-05-2016, 12:46.
    Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

  • #2
    Hoi Krijn,

    Vooral de 300 2.8 van Canon is een hele mooie lens. Maar natuurlijk hangt daar wel een prijskaartje aan.

    Zelf heb ik al sinds de jaren 60 Canon.
    Op het moment schiet ik met een 7D MKII wat door velen wordt gezien als de ultieme camera body voor sport en vogel fotografie.
    Als lens heb ik de 100- 400 mm Mk II.
    Heb deze lens vooral omdat ik met mijn huidige body een factor van 1.6 kan bijrekenen wat van deze lens een 160 - 640 mm lens maakt. Ook zijn er met de MKII lens veel minder problemen betreffende stof en een vuile lens, iets wat in Nederland minder mee telt maar Down Under van zeer groot belang is.In de outback hebben we heel fijn stof liggen "bulldust" dat vaak vele centimeters diep op de wegen ligt. Zo ontzettend fijn dat het door de kleinste kiertjes binnen sluipt.

    Ook moet je er rekening mee houden dat bij het aanschaffen van een 1.4 converter je lens opening een stop verliest en bij de 2.0 converter twee stops.

    Verder zijn zonuren van belang want een wat kleinere lens opening is zeker niet bepalend in het zonnige Australie waar het aantal zonuren twee keer zo hoog ligt als dat koude kikkerlandje.

    Misschien eens rond neuzen op marktplaats punt nl voor een goed tweedehandsje?

    success met je keuze. zeker moeilijk als je geen winnend lot hebt in de staatsloterij.

    gr kees

    Opmerking


    • #3
      Hartelijk dank Kees voor je reactie

      Grt

      Krijn
      Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

      Opmerking


      • #4
        bij de meeste goeie fotozaken , hebben ze ook occasions.

        dat zijn camera`s met garantie, maar een stuk goedkoper.

        hier bijvoorbeeld, deze zaak is al 4 jaar op rij gekozen tot de beste van nederland.

        Op zoek naar een tweedehands camera of objectief? Nu met 1 jaar garantie bij Cameranu. Vandaag besteld? Morgen in huis! Gratis verzending.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
          Hoi Krijn,
          de 300 2.8 van Canon is een hele mooie lens. Maar natuurlijk hangt daar wel een prijskaartje aan.

          Op het moment schiet ik met een 7D MKII wat door velen wordt gezien als de ultieme camera body voor sport en vogel fotografie.
          Als lens heb ik de 100- 400 mm Mk II.
          Heb deze lens vooral omdat ik met mijn huidige body een factor van 1.6 kan bijrekenen wat van deze lens een 160 - 640 mm lens maakt. Ook zijn er met de MKII lens veel minder problemen betreffende stof en een vuile lens,

          Ook moet je er rekening mee houden dat bij het aanschaffen van een 1.4 converter je lens opening een stop verliest en bij de 2.0 converter twee stops.


          gr kees
          Hoi Kees

          Ja, de 300 2.8 is inderdaad een schitterende lens, maar het prijskaartje breekt me op.

          Ik heb de 100-400 mm Mk II gekocht, dat lijkt me dan wat meer flexibeler dan een 300 mm met converter. Het klopt helemaal dat je een stop verliest bij een 1.4 converter.
          Wat voor mij ook van doorslaggevende betekenis was dat is jouw opmerking omtrent stof en vuile lens.

          Na er nog wat over nagedacht te hebben wacht ik even met de aanschaf van een crop camera van Canon. De lens is eigenlijk al iets boven het budget.
          Ik mis dan uiteraard de crop factor, niet onbelangrijk, maar voorlopig kan ik met de full frame even uit de voeten. De full frame is minder gevoelig voor ruis bij wat hogere iso waarden en ik kan dan denk ik ook wat gemakkelijker croppen. Nadeel is weer dat een full frame wat minder scherpte diepte heeft dan een crop camera.

          Mocht het resultaat tegenvallen kan ik altijd nog een crop camera van Canon aanschaffen. De camera welke jij adviseert is een beauty, maar momenteel even buiten mijn financiele mogelijkheden.

          Hartelijk dank voor je reactie, zeer gewaardeerd

          En uiteraard met de vriendelijke groeten,

          Krijn
          Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

          Opmerking


          • #6
            Die nieuwe 100-400 mm Mk II daar kan toch ook een converter op? Ik dacht dat Kees me dat een keer verteld had?
            Dan zou ik helemaal geen andere camera aanschaffen denk ik.

            Hier ook te lezen: http://www.cameranu.nl/nl/p598615/ca...ef#tab-reviews
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Op de Mk II kan zeker een converter.

              Met mijn oude set up met de MKI lens en body moest ik als de converter er bij was aangesloten de stellingen handmatig instellen. Nu met de MKII werkt de automaat wel.

              Verder is de nieuwe aankoop een goede keuze Krijn. Een beetje meer flexibeller (is er wel zo'n woord in het Nederlands) en kan je meer kanten op. Veel plezier ermee. Ik zou geen haast maken met de aanschaf van een andere body en eerst de kat maar even uit de boom kijken.

              En zoals Tiger Woods al zegt: Practise, practise, practise.

              plezier er mee en groetjes, Kees

              Opmerking


              • #8
                Flexibeller met 1 l Kees. Flexibeler.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                  bij de meeste goeie fotozaken , hebben ze ook occasions.

                  dat zijn camera`s met garantie, maar een stuk goedkoper.

                  hier bijvoorbeeld, deze zaak is al 4 jaar op rij gekozen tot de beste van nederland.

                  http://www.mijncityfoto.nl/producten...page-1-10.html
                  Dank Ton, ze hebben inderdaad mooi fotospul. Ik ga deze site in de gaten houden

                  Grt

                  Krijn
                  Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

                  Opmerking

                  Working...
                  X