Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Artikel Onze Vogel April 2016 "Keurmeester"(64)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Artikel Onze Vogel April 2016 "Keurmeester"(64)

    Ik lees deze artikels altijd aandachtig, deze keer stond er in dat 5 verenigingen in de Provincie Groningen de krachten hebben gebundeld om gezamenlijk een mooie Vogel Tentoonstelling te organiseren, dit is een prima initiatief. Net als de schrijver vind ik het jammer dat deze show geen open karakter heeft, maar alleen voor de leden van de 5 organiserende verenigingen is.

    Ik denk namelijk dat grote open shows de toekomst hebben en zijn.

    Ik zelf woon in Drenthe en daar zijn verenigen die geen shows meer organiseren, omdat er te weinig leden zijn. Dat is jammer.
    Heb bij mijn vereniging al eens geopperd om met die verenigen vrijblijvend contact te zoeken om te kijken of het mogelijk is een show gezamenlijk te organiseren, maar dat stuit op veel tegenstand. De "oude" leden zien zoveel beren op de weg dat men zelfs niet bereid is om alleen maar daarover van gedachten te wisselen met de andere verenigingen.
    Mijns inzien blijft men gewoon hangen in het verleden/ heden en men wil niet naar de toekomst kijken. Samenwerken is de toekomst, zie alleen al de samenwerken tussen NBVV en ANBvV.

    Ik denk een gemiste kans die men laat liggen.

    Ik zou graag jullie mening hierover horen.
    Last edited by Willie Kuijpens; 16-04-2016, 10:59.

  • #2
    Hoi Willie,

    Dat verenigingen samen activiteiten gaan organiseren is vaak uit armoede geboren.Gewoon geen leden meer die iets willen organiseren komt vaak op de zelfde schouders terecht.De fanatiekelingen zijn vaak lid van een speciaal club en showen daar hun vogels.Een afdelingsshow is ook geen open show,waarom een 5 afdelingenshow dan wel? Als men mee wil doen is misschien sub lid een optie.Om met meerdere afdelingen samen te showen heb je de regio en districtshow en soms ook nog een bijzondere.Een afdelingstentoonstelling is meer dan een wedstrijd dat zou deze keurmeester zich moeten realiseren.

    Jan.

    Opmerking


    • #3
      Die samenwerking komt denk ik niet alleen voort uit armoede maar ook doordat er teweinig bezoekers per afdeling op een onderlinge afdelingsshow af komen.
      Bij ons wordt er ook met andere afdelingen gesproken over wat eventueel samen te organiseren in de toekomst.
      Of je daar dan meer mensen mee naar een gezamenlijke show trekt heb ik geen idee van. Waarschijnlijk blijft de gewone burger thuis omdat het dan ook een ver van mijn eigen dorp ding wordt denk ik zomaar. De vogelliefhebbers zullen wel gewoon komen.

      Josly, het gezamenlijk organiseren van een show heeft niks van doen met bestelde ringen van deze afdelingen. Al komt het daar misschien ook wel weer op neer als je verder denkt dan nodig is omdat alleen de leden van deze organiserende onderlinge clubs mee doen aan deze show.
      Het blijft dus gewoon een onderlinge show met de daarvoor geldende regels, daar verandert niks aan in mijn optiek.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Willie heeft wel gelijk met verschillende verenigingen en met de vele beren op het pad,maar we hebben nu een bond ,dus als ze als vereniging en samen wat willen ondernemen zou mooi zijn,Hoe je het ook ziet met de verschillende verenigingen ,geloof me maar of het nou de ene bond of de anderen bond is ,de leden zijn bijna allemaal hobby matig bezig met zijn vogels en hebben er ook veel plezier aan ,om deze onderling tentoon te stellen ,zo kan je voor jezelf vergelijken of je op de juiste weg bent met jou gekweekte vogel,en iedereen hoopt natuurlijk op een hoog aantal punten,dat is ook het streven van een wedstrijd.de wereld draait een beetje door om die liefhebbers te vertellen hoe ze er mee om moet gaan.
        Last edited by alexxdee; 17-04-2016, 11:58.

        Opmerking


        • #5
          Het woordje bond zegt al genoeg dat zijn we met zijn allen die lid zijn.Een afdeling/onderlinge show is voor leden die van deze club lid zijn.
          Men mag zelf een vraagprogramma samenstellen,meestal worden ook ongeringde vogels gevraagd zogenaamde open klasse vogels.De mogelijkheid om ook andere liefhebbers uit te nodigen is bv een Internationale,Nationale of bijzondere tentoonstelling te organiseren.Dat verspreide leden toenemen (als dat zo is?)maakt in principe niet uit zijn toch leden.Denk dat we in de toekomst maar 1 bond zullen hebben om dat het proces dat er steeds minder leden (geen aanwas jeugd)door zal zetten.Hier op anticiperen de beide bonden.Over het bekvechten kan ik kort zijn steek de hand in eigen boezem.

          Opmerking


          • #6
            Last edited by Willie Kuijpens; 17-04-2016, 13:02.

            Opmerking


            • #7
              Je moet je afvragen of gewoon (tt-kooitjes stapelen) tentoonstellingen bestaansrecht hebben? Moeten we het ook nog wel willen? Vogels opsluiten in veel te kleine kooitjes en ze blootstellen aan stress is niet meer van deze tijd. Kan mijn zo voorstellen dat hier in de toekomst ook wel regels (wetgeving) voor komen net zoals de minimum afmeting van kweekkooien (40cm is natuurlijk achterlijk). Waarom neemt het aantal tentoonstellingen af? Is dat door het aantal vrijwilligers, gewoon omdat het mensen niet meer interesseert om deel te nemen of dat ze het wel geloven de zoveelste stapel tt kooien met allemaal dezelfde doorsnee soorten? Op tentoonstellingen zoals van de speciaalclub van de vruchteneters komen wel veel mensen af. Die onderscheiden zich ook door hun kooien en de inrichting daarvan. Dat is in mijn ogen meer de toekomst en daar zou de nationale bond het voortouw in moeten nemen. Je kan het mogelijk combineren met vissen en reptielen. Beter 1 verdomd goede show dan 1000 showtjes waarbij niets anders gebeurd dan kanaries, zebravinken en grasparkieten stapelen in tt kooitjes.
              Bekijk mijn vogels op:

              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

              Opmerking


              • #8
                Hans V, de soorten die vallen onder Vruchten en Insecteneters zijn daar juist geschikt voor om te showen in vitrines, maar de gestandaardiseerde vogels, zoals Kanaries, Grasparkieten, Zebravinken, Japanse Meeeuwen enz. zijn daar minder geschikt voor.

                Ten eerste is dit organisatorisch moeilijk, 1500 Zebravinken in vitrines is toch lastig te organiseren voor een specialclub zoals de NZC in Druten. Ten tweede als je bedeoelt dat je iedere kleurslag (man en pop) in een vitrine wil showen help je het karakter van zo'n specialclubshow om zeep en zullen er veel inzenders afhaken.

                Als je de TT vogels goed africht van te voren zal de stress wel meevallen, ik heb op de SEC show wel eens een putter of groenling horen zingen, bij deze vogels was er van stress geen sprake.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Eerst en vooral, wanneer men nieuwe jeugdige leden wil, zal er eerst moeten gebouwd worden aan de toekomst van de vogelhobby.
                  Toekomst betekent vernieuwingen, veranderingen.
                  Bekijk mijn vogels op:

                  http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Willie Kuijpens Bekijk Bericht
                    Hans V, de soorten die vallen onder Vruchten en Insecteneters zijn daar juist geschikt voor om te showen in vitrines, maar de gestandaardiseerde vogels, zoals Kanaries, Grasparkieten, Zebravinken, Japanse Meeeuwen enz. zijn daar minder geschikt voor.

                    Ten eerste is dit organisatorisch moeilijk, 1500 Zebravinken in vitrines is toch lastig te organiseren voor een specialclub zoals de NZC in Druten. Ten tweede als je bedeoelt dat je iedere kleurslag (man en pop) in een vitrine wil showen help je het karakter van zo'n specialclubshow om zeep en zullen er veel inzenders afhaken.

                    Als je de TT vogels goed africht van te voren zal de stress wel meevallen, ik heb op de SEC show wel eens een putter of groenling horen zingen, bij deze vogels was er van stress geen sprake.
                    Het gaat er niet om dat je 1.500 zebravinken in een zaal brengt, maar 1 of 2 koppels van elke soort. En dan vooral soorten die we minder zien; bijvoorbeeld geparelde bronzemannen; zeldzame parkieten etc. Daar komen mensen op af. Als ik 1 zebravink heb gezien heb ik ze allemaal wel gezien. Hetzelfde geldt voor de kanarie. Menigeen zegt al die kleurmutaties helemaal niets. Ga voor de wildkleur en als mensen interesse voor het vogeltje hebben, komen de mutaties vanzelf wel. Dat is natuurlijk bij veel soorten volledig doorgeschoten en volledig onoverzichtelijk voor een gemiddelde vogelbezitter. De natuurkleur moet de standaard zijn en niet de zebravink die inmiddels 2 keer zo groot is gemaakt door de kwekers.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Hans V, laat ik het zo zeggen, smaken verschillen. Dit is jouw visie op de vogelsport, ik heb de mijne.

                        De mutatie kweek is wel mijn ding.

                        Ook binnen jouw vogelsoorten zijn er vogels die groter zijn dan ze in de natuur vliegen, kijk alleen maat de driekleur papagaaiamadine, deze is al jaren gecultiveerd en gestandaardiseerd, net als alle papagaaiamadines. Ook daar zijn mutaties in de loop van de jaren ontstaan.

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                            Dat ik tegen ben dat verschillende afdelingen tezamen een vogelshow organiseren is niet juist.Ik denk dat het zelfs onoverkomelijk is.
                            Jan,

                            Heb je dit als eens binnen jouw vereniging aangekaart/besproken? Zo ja, wat waren hierop de reacties?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Willie Kuijpens Bekijk Bericht
                              Jan,

                              Heb je dit als eens binnen jouw vereniging aangekaart/besproken? Zo ja, wat waren hierop de reacties?
                              Willie,

                              Zoals je weet hebben we al meerdere keren de districtshow georganiseerd,nadat dit naar een andere vereniging om verschillende reden is gegaan hebben we er over gehad een nationale te organiseren hiervoor was niet genoeg draagvlak van de leden.We houden daarom gewoon een onderling en als het kan een regioshow deze was de laatste keer helaas vanwege de vogelgriep perikelen gecanceld.In 2017 krijgen we een herkansing en in 2018 in verband met 60 jaar bestaan proberen een jubileumshow.Wat daarna gebeurd weet ik niet.Over samenwerking met andere afdelingen hebben we in de TT commissie al over gebrainstormd maar blijft voorlopig toekomstperspectief.Maar het kan zo maar zijn dat bv door een keurmeester tekort geen zaal of onvoldoende organisatie moet clusteren.

                              Jan.

                              Opmerking

                              Working...
                              X