Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16

    Opmerking


    • #17
      die gele bolletjes (en er zijn ook blekere) noemt men PANIS.

      Zoals gezegd het best exotenmengeling geven aan zebravinken en andere exoten.
      parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

      Opmerking


      • #18
        Dat was het, panis.
        En je hebt dus een koppel gewone en een koppel timor, leukleuk, je gaat er vast nog veel plezier aan beleven.

        grtjs
        Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Yoran Bekijk Bericht
          Dat was het, panis.
          En je hebt dus een koppel gewone en een koppel timor, leukleuk, je gaat er vast nog veel plezier aan beleven.

          grtjs
          Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Niet alle kleine zebravinken zijn timorzebravinken. 80% van alle normale zebravinken is niet van tentoonstellingsformaat ...

          Opmerking


          • #20
            Dat kan ook natuurlijk heusnoorn. Ik dacht het alleen omdat hij er kleine zebravinken bijzette en als ze niet in soort maar in formaat alleen verschillen hij evengoed gewoon 4zebravinken kon schrijven. Maar je hebt wel gelijk dat mijn conclusie misschien wat te snel was genomen.
            Wiesse zal ons dat de volgende keer misschien wel meedelen?

            grtjs
            Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

            Opmerking


            • #21
              Van Timorzebravinken zijn er trouwens geen mutaties bekend, dus een witte en een beige (wsl masker) timor zou me sterk verwonderen

              wiesse, ik veronderstel dat je twee koppeltjes hebt? Bij zebravinken kan je het verschil namelijk wel goed zien, maar dat heb je waarschijnlijk wel begrepen uit onze uitleg.

              Opmerking


              • #22
                Ik heb inderdaad 2 koppels ( vershil is duidelijk te zien aan de wangen en de bek). Volgens dat ze mij hebben verteld bestaat er een grote en een kleine soort ( zoals bij goudvinken, barmsijzen,...)
                Het eerste koppeltje, de grote soort, is de man natuurkleur, het vrouwtje is eerder beige dan wit.
                Het tweede koppeltje, de kleine soort, is de man bijna volledig wit enkel op zijn rug wat grijze pluimen, en de pop is ook een beige.
                Ik heb de vogels ondertussen al platzaad ook gegeven. Met de groenten ben ik nog wat bezig aan het uittesten wat ze graag eten. Ze beschikken ook over eivoer met kruidzaad. Dus ik denk wel dat ze nu uit voldoende kunnen kiezen wat ze willen eten

                Misschien nog een laatste vraagje, de jongen, krijgen zij gewoon zaad en eivoer van de ouders of moet er nog iets anders voorzien worden?

                Opmerking


                • #23
                  Zonder jongen is twee keer per week eivoer voldoende, sowieso zullen ze nog niet veel eivoer eten. Eenmaal er jongen zijn, geef je dat dagelijks. De ouders voederen de jongen dan zelf wel, jij moet niks extra doen.

                  Er zijn inderdaad twee types zebravinken, maar het is niet zoals bij goudvinken. Bij goudvinken spreek je van een natuurlijke ondersoort, ze komt namelijk ook voor in de natuur. De zebravink is door de mens geselecteerd op formaat en er is een aparte variant gekweekt. Van nature zijn zebravinken kleine vogels, maar op tentoonstellingen scoorde je beter met een forse vogel. Men is zo hard gaan selecteren op het formaat, dat groepen zebravinken gefokt door tentoonstellers gemiddeld gezien groter geworden zijn. Door steeds de grootste vogels op elkaar te steken, kregen ze steeds grotere vogels van een tentoonstellingswaardig formaat en type. Mensen die echter gewoon voor de lol zebravinken gefokt hebben, letten helemaal niet op het formaat, en hun vogels hebben nog de grootte van de vogel in de wildbaan (ongeveer). Er zijn dus twee types van formaat binnen eenzelfde soort, afhankelijk van wat het doel van je fokker oorspronkelijk was. Je kan deze vogels echter gewoon met elkaar koppelen en dan krijg je raszuivere vogels met een tussenformaat. (niet alle grote vogels zijn trouwens geschikt voor tentoonstellingen, veel hangt af van hoe mooi afgelijnd en symmetrisch de tekening op hun lichaam is).

                  Wat mutaties betreft, je hebt waarschijnlijk:
                  masker: beige vogel met nog traanstrepen onder de ogen (poppen) en een masker- en borsttekening bij de mannen. Intensiteit van het beige kan verschillen want je hebt masker bruin en masker grijs.
                  wit: volledig witte vogel, zonder enige tekening
                  bont: grijze vogel met witte vlekken of witte vogel met grijze vlekken. Door de grijze vlekken loopt de tekening door, in de witte vlekken niet.

                  Waarschijnlijk heb jij dus twee keer masker en dan een wit met een kleurfoutje of een bont met veel wit.

                  Opmerking


                  • #24
                    Bedankt voor de zeer mooie uitleg.
                    Dus eigelijk kweken de ouders de jongen gewoon op met eivoer? En moet dit zuiver zijn of mag er kruidzaad inzitten?
                    Last edited by wiesse; 24-04-2016, 15:34.

                    Opmerking


                    • #25
                      De ouders brengen de eerste dagen groot met voornamelijk eivoer. Na verloop van tijd zal je zien dat ze meer zaden (daar mogen best onkruidzaden bij zitten) gaan voeren in combinatie met eivoer. Echter te allen tijde beide aanbieden als er jongen zijn.
                      Bekijk mijn vogels op:

                      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                      Opmerking


                      • #26
                        Hartelijk dank voor de reacties.
                        Beide koppels hebben nu elk 5eieren. Maar het koppeltje grote maakt daar nu nog eens nest boven terwijl de oude eieren er nog inliggen. Het klein koppeltje zit al 3 dagen met 5 eieren maar telkens zie ik ze niet broeden.
                        Wat kan ik hier aan doen?

                        Opmerking


                        • #27
                          Zodra het eerste ei gelegd is, geef je geen nestmateriaal meer, overtollig nestmateriaal dat nog in de kooi ligt, haal je er ook uit. Zebravinken staan erom bekend om aan etagebouw te doen.

                          Haal het tweede nest boven het eerste vandaan en kijk of ze nog naar de eieren omkijken, maar als ze enkele dagen niet gebroed hebben, is de kans groot dat het nest verloren is. Als ze er slecht naar omkijken, dan kan je de eieren weggooien en wachten op een nieuw nest. Je kan trouwens aan de eieren voelen of ze bebroed zijn (voelen lauw aan) of niet bebroed (voelen koud aan).

                          Opmerking


                          • #28
                            Ik had het overtollige mok al verwijderd maar ze hebbenhet bovenste deel van het nest terug afgebroken om die nest erboven te maken.
                            Aan het ander nest zal ik eens voelen of de eieren nog lauw zijn

                            Opmerking

                            Working...
                            X