Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Even een vraagje voor de diamantvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Even een vraagje voor de diamantvinken

    Hallo allemaal

    Ik heb al het een en ander opgezocht in verband met de vererving bij diamantvinken maar uit een aantal dingen kom ik niet uit, ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen.

    Ik heb nu in totaal 6diamantvinken: 1 wildkleur geelstuit(man), 4 wildkleur roodstuit(2man,2pop) en 1wildkleur roodstuit spilt opaal(pop).

    1) Ik heb al begrepen dat uit wildkleur geelstuit X wildkleur roodstuit allemaal roodstuiten komen die split zijn voor geelstuit. Om uit die jongen terug geelstuit te krijgen moet je ze dan op een geelstuit zetten weet ik ook al. Maar als je die nu op een roodstuit zet, de jongen die daar uit komen: zijn die dan ook allemaal split voor geelstuit of niet?

    2) En hoe zit het met die split opaal pop? Hierover heb ik amper iets gevonden, hoe zit het daarbij met de vererving?

    3) En als laatste vind ik het nogal verwarrend of bruin en isabel diamantvinken nu hetzelfde zijn of niet, volgens de ene bron wel en bij de andere staan ze apart vermeld.


    Alvast bedankt om te antwoorden.
    grtjs
    Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

  • #2
    Ik ken niks van diamantvinken, maar wel van vererving, en ik heb het even voor je opgezocht:

    Geelstuit vererft recessief. Beide ouders moeten dus minstens split geelstuit of volledig geelstuit zijn om geelstuit jongen te krijgen. Een split geelstuit x roodstuit levert 50% jongen op die split geelstuit zijn en 50% jongen die geen split zijn. Aangezien je dat niet op het zicht ziet welke jongen split zijn, noemen ze zulke vogels "kans split". Eigenlijk is dat dus niet zo'n goede combinatie.

    Als je pop echt split opaal is, dan wil dat ook zeggen dat de vererving recessief is, dat is de enige manier van vererven waar ook de poppen split zijn. Hetzelfde geldt als hierboven:
    split x mutatie = split jongen en mutatie jongen
    split x split = mutatie jongen en kans split jongen (66% kans dat ze split zijn)
    split x wildkleur = kans split jongen (50% kans dat ze split zijn, kleinere kans dus dan hierboven)

    Vraag 3: geen idee, zoals gezegd ken ik niks van diamantvinken... maar genetica is voor zowat alle vogels hetzelfde

    Opmerking


    • #3
      Dankje voor je reactie Heusnoorn, daar kan ik al heel wat mee.
      Dan weet ik ook ineens dat ik dus niet op opaal jongen moet hopen.
      Ik wil er volgend jaar misschien nog wel bijkopen en dan kan ik er wat beter naar uitkijken voor de combinaties, op de moment geen plek meer voor.
      Ik vind de wildkleur toch de mooiste eigenlijk, een paar die wat anders zijn vind ik ook wel mooi maar teveel hoeft niet voor mij.

      Op vraag 3 zal ik dan nog wel een antwoord krijgen hoop ik

      Nog eens bedankt.
      grtjs
      Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

      Opmerking


      • #4
        Ik zie net dat mijn overzicht van recessieve vererving niet helemaal volledig was, jij hebt namelijk ook een volledige geelstuit man op wildkleur pop. Die optie toevoegen geeft:
        [COLOR=#333333]wildkleur x mutatie = split jongen
        split x mutatie = split jongen en mutatie jongen[/COLOR]
        [COLOR=#333333]split x split = mutatie jongen en kans split jongen (66% kans dat ze split zijn)[/COLOR]
        [COLOR=#333333]split x wildkleur = kans split jongen (50% kans dat ze split zijn, kleinere kans dus dan hierboven)

        Maar dat had je zelf al gerealiseerd. Tenzij je vogels dus nog split zijn voor dingen zonder dat je het weet, kweek je een hele hoop wildkleur vogels. Deze zijn dan split of kans split voor een bepaalde mutatie. Administratie van ringnummers zal dus nodig zijn om nog te weten welk jong split is voor wat. Kans splitten mag je eigenlijk niet verkopen als zijnde split, want er is kans dat ze het niet zijn. Je mag ze ook niet verkopen als wildkleur, want er is kans dat ze het ook niet zijn en sommige mensen willen pure wildkleur en niks anders. Altijd handig dus om bij te houden welk jong uit welk koppel komt. [/COLOR]

        Opmerking


        • #5
          Dat had ik inderdaad al zelf gerealiseerd maar toch nog eens bedankt.
          Ik hou het nu al bij en dat ga ik zeker blijven doen hoor. verkopen als zijnde kanssplit zeker, das het eerlijkst.
          Ik vind de wildkleur ook de mooiste maar volgend jaar kan ik dan kijken voor een volledige opaal en geelstuit om op een splitjong te zetten. Die opalen worden dan wat lastiger om te voorspellen maar ik hou wel van een verassing, als je altijd kan voorspellen wat er uit gaat komen is de fun er ook wel af, nooit verassingen hebben is ook niet leuk he.

          grtjs en bedankt
          Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

          Opmerking


          • #6
            Amai Josly dat is al wat informatie dankjewel.
            Misschien niet volledig maar ik kan er toch al wel heel wat mee, samen met de info die ik al had kan ik dat denk ik wel tot een goed schemaatje voor mezelf omvormen zodat ik het snel even gemakkelijk kan zien hoe welke kleurslag vererft. En ook handig dat ik nu weet dat een aantal van de opgenoemde kleurslagen gewoon dezelfde zijn, dan klopt de info die ik al had geschematiseerd toch.

            In ieder geval heel erg bedankt voor de info.
            Grtjs
            Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

            Opmerking


            • #7
              schema geslachtsgebonden vererving

              Heey allemaal

              Ik heb dit schema voor mezelf gemaakt voor mij zebravinken en in hoofdzaak mijn diamantvinken maar het kan eigenlijk voor alle vogels wel dienen denk ik.
              Ik plaats het dus hier op het forum zodat anderen er ook nog wat aan kunnen hebben, hoor meer info hoe beter zeker.
              Ik ga vandaag ook nog een schema van de recessieve vererving digitaliseren en plaatsen.
              Laat me maar weten wat jullie ervan vinden en of er geen foutjes instaan.

              grtjs
              Click image for larger version

Name:	geslachtsgebonden vererving.png
Views:	1
Size:	14,5 KB
ID:	434718
              Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

              Opmerking


              • #8
                Hier is die van de recessieve vererving dan.
                Hopelijk heeft iemand er iets aan.

                grtjs
                Click image for larger version

Name:	recessieve vererving.png
Views:	1
Size:	18,7 KB
ID:	434719
                Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                Opmerking

                Working...
                X