Naar aanleiding van het topic van vorig jaar start ik even een nieuw topic met een kweekverslag van de Rode kroonvink. Ik zal dit topic aanvullen met de nodige plaatjes en filmpjes.

Zo menigeen weet kan het kweken van de rode kroonvink een behoorlijke uitdaging zijn. Zo heb ik vorig jaar 5 jongen op stok gekregen maar 1 jong is aangevallen door zijn vader waardoor hij een krom pootje heeft. Voorgaande heeft niets te maken met de ruimte waarin ik kweek, die is groot genoeg. Nee, de Rode kroonvink kan behoorlijk agressief worden tegen zijn jongen als deze eenmaal zelfstandig zijn. De jongen moeten in de natuur uit het territorium verwijderd worden en als dit territorium een kooi, vlucht of volière is dan wordt het vaak lastig.

Dit jaar heb ik een EK pop overgehouden en heb een man gekocht van graaf277. Deze man is geboren uit ouders die minder agressief zijn en zo was het dan ook dat de vader van de man die ik nu heb zijn jongen niet heeft weggejaagd toen ze zelfstandig waren. Dit betekend dat deze man de drang om zijn jongen weg te jagen niet kent of heeft aangeleerd en dus acht ik hem bijzonder geschikt voor de kweek.

Hier een plaatje van mijn pop. Ze is vrij fors voor een Rode kroonvink.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1180547.jpg
Bekeken:   17
Grootte:   58,2 KB
ID:        25426

Van de man heb ik een filmpje gemaakt.

De man zit nu nog in de hangkooi maar mag er over een paar dagen uit. Hij is nu al gewent aan zijn nieuwe omgeving en mijn pop zit regelmatig op de hangkooi naar de nieuwe man te kijken.