Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek met de rode kroonvink 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek met de rode kroonvink 2016

    Naar aanleiding van het topic van vorig jaarClick image for larger version

Name:	P1180547.jpg
Views:	1
Size:	58,2 KB
ID:	440539

    Van de man heb ik een filmpje gemaakt.

    De man zit nu nog in de hangkooi maar mag er over een paar dagen uit. Hij is nu al gewent aan zijn nieuwe omgeving en mijn pop zit regelmatig op de hangkooi naar de nieuwe man te kijken.

  • #2
    Mooi filmpje van een mooie vogel

    Grt

    Krijn
    Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

    Opmerking


    • #3
      wel een druktemaker hoor.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Vandaag heb ik de nieuwe man losgelaten in de kas. De andere vogels waren al aan hem gewend dus hij kon zonder problemen zijn weg vinden al springend van de ene naar de andere tak. Rode kroonvinken leven een groot gedeelte van hun tijd op de grond op zoek naar van alles wat eetbaar is. Dat doet deze man dus ook en terwijl hij niets vermoedend aan het scharrelen is komt de pop naar beneden en valt hem aan. Samen rollen ze al kwetterend over de grond en na enige tijd weet de nieuwe man zich los te worstelen uit de greep van de pop.

        De pop moet duidelijk niets van hem weten en zo valt ze hem daarna nog twee keer aan maar hij staat zijn mannetje en weet de aanvallen af te slaan en de pop laat hem daarna met rust. Vervolgens klautert hij gedurende de dag de kas door om regelmatig uit het territorium van de andere vogels uitgejaagd te worden totdat hij snapt dat hij maar beter eerst wat kan gaan eten en drinken en vervolgens een slaapplaats kan gaan zoeken want het ging al schemeren.

        Ik heb geen idee of het wat gaat worden tussen die twee, een ding is zeker, hij is niet zo agressief als de mannen die ik vorig jaar gekweekt heb. Die zouden de pop behoorlijke schade hebben toegebracht maar deze doet dat niet. De pop had hem natuurlijk ook net zo goed de ogen uit kunnen pikken of wat dan ook maar dat deed ze niet. Ik denk dan ook dat ze even wilde kijken wat voor vlees ze in de kuip had.

        Opmerking


        • #5
          observeren is dus wel nodig, bij deze soort.

          dat maakt onze hobby ook weer mooi, je leert er steeds weer van.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              De vader doet dat ook die vliegt niet rechtuit maar in een heel raar patroon. Dat is dus blijkbaar vererft.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
                De vader doet dat ook die vliegt niet rechtuit maar in een heel raar patroon. Dat is dus blijkbaar vererft.
                Dat verklaart dan meteen ook waarom hij zijn jongen niet aangevallen heeft. Hij was er gewoon niet toe in staat door zijn handicap. Mijn man heeft exact het zelfde, hij fladdert als een vlinder door de kas heen. Hij kan wel stevig op een tak zitten maar hij zit constant te tollen net of hij dronken is. Als een echte Rode kroonvink is ook hij veel op de grond te vinden. Ook daar gaat het mis. Hij valt regelmatig op zijn snuit want hij is constant op zoek naar evenwicht.

                Ik vraag mij oprecht af of ik de man niet moet verwijderen uit de kas. De pop heeft hem namelijk eindelijk geaccepteerd en hij mag nu op 10 centimeter afstand van haar zitten. Als het straks op jongen aan komt dan loop ik het risico dat zijn jongen ook gehandicapt zijn en dat wil ik om diverse redenen niet. Ik kan de man ook laten zitten want ik heb het idee dat hij vanwege zijn handicap niet goed kan treden waarbij hij de pop niet of zeer slecht zal bevruchten en de pop straks op onbevruchte eieren zit te broeden.

                Ik moet nog eens goed nadenken wat ik nu ga doen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                Om welke ondersoort(en) gaat het dan?...
                Geen idee. Zo ik zojuist schreef heeft de pop eindelijk de man in haar nabijheid geaccepteerd. Eerder werd hij heel de tent doorgejaagd maar aangezien hij toch heeft volgehouden en haar constant opzoekt mag hij van haar nu dicht bij haar in de buurt zitten. Niet te dichtbij anders krijgt hij er alsnog van langs. De Rode kroonvinken zijn temperamentvol en zo ook de poppen.

                Opmerking


                • #9
                  evenwicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                  Dat verklaart dan meteen ook waarom hij zijn jongen niet aangevallen heeft. Hij was er gewoon niet toe in staat door zijn handicap. Mijn man heeft exact het zelfde, hij fladdert als een vlinder door de kas heen. Hij kan wel stevig op een tak zitten maar hij zit constant te tollen net of hij dronken is. Als een echte Rode kroonvink is ook hij veel op de grond te vinden. Ook daar gaat het mis. Hij valt regelmatig op zijn snuit want hij is constant op zoek naar evenwicht.

                  Ik vraag mij oprecht af of ik de man niet moet verwijderen uit de kas. De pop heeft hem namelijk eindelijk geaccepteerd en hij mag nu op 10 centimeter afstand van haar zitten. Als het straks op jongen aan komt dan loop ik het risico dat zijn jongen ook gehandicapt zijn en dat wil ik om diverse redenen niet. Ik kan de man ook laten zitten want ik heb het idee dat hij vanwege zijn handicap niet goed kan treden waarbij hij de pop niet of zeer slecht zal bevruchten en de pop straks op onbevruchte eieren zit te broeden.

                  Ik moet nog eens goed nadenken wat ik nu ga doen.



                  Geen idee. Zo ik zojuist schreef heeft de pop eindelijk de man in haar nabijheid geaccepteerd. Eerder werd hij heel de tent doorgejaagd maar aangezien hij toch heeft volgehouden en haar constant opzoekt mag hij van haar nu dicht bij haar in de buurt zitten. Niet te dichtbij anders krijgt hij er alsnog van langs. De Rode kroonvinken zijn temperamentvol en zo ook de poppen.
                  Ik denk wel dat hij bevrucht de man die ik heb heeft tot nu toe altijd goed bevrucht, heb nooit
                  een onbevrucht ei in het nest zien liggen 2 eitjes 2 jongen, 3 eitjes 3 jongen ik heb de andere
                  jongen ook verkocht en daar nooit van gehoord dat ze evenwichtsproblemen hebben, dat heeft de vader ook niet hij vliegt alleen niet in een rechte lijn,maar dalend en dan weer stijgend.

                  Opmerking


                  • #10
                    Spannend. Kijk uit naat het vervolg. Al zou ik zelf nooit zulke vogels houden, gewoonweg ik heb er de ruimte niet voor. Maar ik lees wel graag het gedrag en hoe je ermee omgaat. Dat vind ik heel interessant.

                    Opmerking


                    • #11
                      Sinds afgelopen zaterdag zit de pop op eieren. Ze is een week of 3 bezig geweest om zelf een nest te bouwen in een boom maar dat is haar niet gelukt. Ik had al lang op de plek waar haar moeder vorig jaar het nest gebouwd had een sisal nestje opgehangen en daar is ze uiteindelijk de eitjes in gaan leggen. Toen ik gisteren even in het nest keek zag ik 2 etjes liggen, wellicht dat het er nu 3 zijn.

                      De pop is slecht van het nest te krijgen. Als je er een halve meter vanaf staat gaat ze er nog niet eens af.
                      Click image for larger version

Name:	P1180598.jpg
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	434706

                      De man zit hoog bovenin de kas heel de dag te fluiten. Ik weet niet of hij haar bevrucht heeft want ik heb ze niet zien paren. Ik betwijfel ook of de man in staat is om de pop te bevruchten gezien zijn handicap.
                      Click image for larger version

Name:	P1180595.jpg
Views:	1
Size:	85,8 KB
ID:	434707

                      Hier nog even een plaatje van hoe het nest in de boom zit.
                      Click image for larger version

Name:	P1180596.jpg
Views:	1
Size:	106,2 KB
ID:	434708

                      Opmerking


                      • #12
                        Leuk. Zou een handicap een bezwaar vormen ? De arts die gisteren bij mij langs kwam zei dat een vogel best in staat was om op een poot verder te leven. Vandaar die vraag.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja maar dit is vermoedelijk een genetische handicap want de vader heeft het doorgegeven aan zijn zoon, maar de meeste vogels met 1 poot hebben dit door een ongeluk en zullen dit dus niet doorgeven aan nageslacht, ook zal een mannelijke vogel met 1 poot heel moeilijk de pop kunnen betreden, andersom zou het al iets makkelijker moeten gaan.
                          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                          Vergeet niet te kijken op mijn site!
                          http://birdbreeder.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                            andersom zou het al iets makkelijker moeten gaan.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
                              Leuk. Zou een handicap een bezwaar vormen ? De arts die gisteren bij mij langs kwam zei dat een vogel best in staat was om op een poot verder te leven. Vandaar die vraag.
                              De man heeft 2 poten, niks aan de hand daar alleen vermoed ik dat hij op 1 of andere wijze motorisch gestoord is, dat heeft hij van zijn vader mee gekregen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret Bekijk Bericht
                              ...Euphonia, moest het niet lukken met je beperkte man dan geef je maar een seintje, heb hier namelijk een "werkloze" rode kroonvink man zitten.
                              Dat zou ook nog eens een optie zijn. Zit deze man alleen of met andere vogels samen en heeft hij ook een agressief karakter?

                              Opmerking

                              Working...
                              X