Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is er bekend over geslachtsveranderingen in het algemeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wat is er bekend over geslachtsveranderingen in het algemeen

    Voor sommigen misschien een heel eind buiten wat als "gewoon" wordt ervaren/gezien.
    De natuur lijkt niet altijd vaste patronen te volgen. Er is nog heel wat te ontdekken.
    AUTHOR(S)= Grouw, H. van \ Wijk, N. van \ ; PUBLISHER=Nederlandse Kleindierenpublicaties, Bennekom, SOURCE= Kleindier magazine : avicultura fokkersbelangen : voor liefhebbers van konijnen, cavia's, kleine knagers, hoenders, dwerghoenders, sier-, en watervogels en sierduiven, 124(2010)8 p. 42 - 45

    De volledige tekst: http://www.kleindiermagazine.nl/KMon.../km.html/#/42/


    Filmpje: http://www.uitzendinggemist.net/afle...ogels_Tv.html#

    Geslachtsverandering en vervuiling:
    Hoe komen mens en dier aan hun geslacht en hoe kan dit geslacht veranderen? De rol van de genen en die van het milieu.


    Misschien dat er nog meer bekend is over ook de innerlijke en eventueel volledige geslachtsveranderingen? "Volledig" in de zin van een mannelijk dier die eieren zou gaan leggen en een vrouwelijk dier welke, na verandering van geslacht, een vrouwelijk dier zou kunnen bevruchten.

  • #2
    Dat van die kippen heb ik zelf ook gezien, bij mijn krielen dan. Als je geen haan hebt, is er altijd een hen die dominant word en de leiding neemt. Dat wil niet meteen zeggen dat ze het gedrag van een haan aanneemt, er moet gewoon een leider zijn.
    En die begon dan ook op een bepaald moment/leeftijd te kraaien, of iets wat er voor doorgaat. Ik heb trouwens nooit gezien dat er iets aan het verenkleed veranderde.
    De hen is trouwens ook weer gestopt met kraaien toen ik afgelopen najaar weer een haantje erbij heb genomen. Dat ging niet zomaar, de hen was de eerste weken nog de baas, ook over de haan .

    Opmerking


    • #3
      Een leuke waarneming Thiqua.
      Nog een voorbeeld op internet over kippen: http://holebi.info/phpnews/kortnews....llnews&id=2784

      Intersekse-conditie/DSD bij mensen en dan met name de naamgeving: http://nnid.nl/definitie/
      Misschien nog een leuk citaat uit de voorgaande link: E
      eerder werd Pyrrho van Elis al een keer genoemd, de man die betoogde dat geen enkele kennis zeker is. Omdat je alleen je eigen visie kent, zou een klein beetje filosofische twijfel voor niemand kwaad kunnen.
      Last edited by ele; 28-03-2016, 23:46. Reden: toevoeging

      Opmerking


      • #4
        Ik heb dit zelf enkele jaren geleden meegemaakt. Ik had een wildkleur chinees dwergkwartel haantje gekocht om mijn hennetje van gezelschap te voorzien. De beestjes scharrelden in een goed begroeide voliere lekker tussen de varens en ik zag ze niet heel veel. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik op een gegeven moment twee hennetjes rond zag lopen. In heel korte tijd was de haan vrijwel volledig verkleurd tot een wildkleur vrouwtje. Enkel rondom de aarsstreek zag je nog de kastanjebruine kleur die een wildkleur haan heeft. Dit dier heeft later ook eieren gelegd. Op een gegeven moment heeft het proces zich weer omgedraaid en is de hen weer "teruggekleurd" naar een wildkleur haantje. Ik heb nooit jongen van dit beestje gehad. Ik vond het zelf best wel bijzonder om mee te maken.
        Iemand anders hier ook nog zo'n ervaring?

        Opmerking


        • #5
          Mijn vrouw staat haar mannetje ook wel en wordt de laatste tijd erg bazig. Misschien geslachtsverandering?

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door janh11 Bekijk Bericht
              Mijn vrouw staat haar mannetje ook wel en wordt de laatste tijd erg bazig. Misschien geslachtsverandering?
              Heeft ze ook haar op de tanden Jan? Misschien nog een aanwijzing van een mogelijke verandering?

              Opmerking


              • #8
                zelf heb ik ook een 40 tal kippen in verschillende rassen. Toen een keer 1 van mijn fokhanen dood ging werd 1 van de hennen de leider van de groep. Deze hen begon dan ook zacht te kraaien. Maar, wat mij vooral opviel was dat haar sporen opeens erg hard begonnen te groeien, net als bij een haan. Ook de staart ging rechter op staan. Zodra er weer een haan bij kwam stopte de hen met kraaien en ging de staart weer hangen. De sporen bleven wel maar groeiden niet door. vond het erg appart maar had wel ergens gelezen dat het kon.
                groeten gijs

                Opmerking


                • #9
                  Geloven jullie ook in sinterklaas??

                  Ik zou hier ook enkele artikels tegenover kunnen zetten om mijn gelijk te halen... Maar ik wil er niet meer aan beginnen en blijf maar in de waan met een artikeltje 'wetenschappelijk onderbouwd?' van 50,60 jaar oud... . Ga er maar vanuit dat de wetenschap al die tijd blijven stilstaan heeft.
                  Partheno-genesisch bestaat reeds 2016 jaar lees maar eens het meest gelezen boek ter wereld.

                  Jammer dat de persoon die dit onderwerp aanhaalt wel gezocht heeft naar een mannelijke Japanse nachtegaal(ipv te kweken met zijn 3 poppen) en niet zijn beweringen hard maakt
                  Last edited by miro; 21-07-2016, 19:08.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                    Geloven jullie ook in sinterklaas?

                    Zolang ik cadeautjes blijf krijgen op 5 december geloof ik zeker in sinterklaas!

                    Opmerking


                    • #11
                      Sinds dit jaar heb ik ook een voorbeeld van dit interessante fenomeen in mijn collectie.
                      Het betreft een vrouw roodbekwever (Quelea quelea
                      Amigo de los Psittacidos

                      Look deep into nature and you will understand everything better

                      Opmerking

                      Working...
                      X