Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: zebravinken eten geen eivoer

Senior lid
    Thanks
    50

zebravinken eten geen eivoer

Ik heb al enige ervaring met grote parkieten, maar door een nakende verhuis heb ik me beperkt tot twee koppels parkieten en ben ik voor de rest overgeschakeld naar soorten die iets minder ruimte nodig hadden, namelijk zebravinken en diamantduifjes. Hier heb ik echter geen ervaring mee.

Een viertal weken geleden +/- 18 februari heb ik bij mijn nieuwe woonst een 7-tal broedkooien met zebravinken geplaatst (2 bewezen koppels en 5 koppels jonge vogels). Aangezien ik dacht dat ze nog moesten wennen, omdat zebravinken nestslaper zijn en omdat ik normaal gezien altijd de eerste week van maart de nestkasten aan mijn parkieten geef, heb ik ze ook direct nestkastjes en hooi gegeven. Ze konden dan in die nestkastjes slapen en ik zag wel wanneer ze begonnen met eitjes leggen. Enkele dagen later lagen de twee bewezen koppels tot mijn grote verrassing met hun eerste ei. Ik heb toen besloten om ze maar te laten verdergaan (ze waren al in pauze sinds augustus) en één nestje van drie jongen is al uitgepikt op 10 maart (geen verwarming, geen bijverlichting). De andere koppels liggen op twee na ook allemaal met eieren.

Nu komt mijn eigenlijke vraag, zowel de koppels die al uitgepikte jongen hebben als de koppels die op uitpikken staan (drie koppels al in totaal), krijgen van mij eivoer. (grof eivoer van witte molen, zonder water toegevoegd aan het eivoer, aangezien het al wat vochtig is uit zichzelf, net zoals ik bij mijn parkieten deed). Bij mijn parkieten haalden (en halen) ze er al snel het lekkerste uit wanneer ze eivoer krijgen, maar mijn zebravinken negeren stuk voor stuk het eivoer. Doe ik iets verkeerd of eten zebravinken nauwelijks eivoer in deze fase van hun cyclus?

De drie jongen groeien goed en lijken geen hinder te ondervinden van de beperkte opname van eivoer, maar ik heb het gevoel dat dit op lange termijn toch niet gezond kan zijn voor zowel de jongen als voor de ouders.

(Omstandigheden voor de geïnteresseerden nog eens op een rijtje gezet: natuurlijk heel heldere maar onverlichte en onverwarmde ruimte met broedkooien van 40x40x40 cm., de vogels krijgen maagkiezel, minerale klei, exotenmengeling, eivoer en vers water en pikken ook vaak van het schelpenzand. Ze zien er gezond uit, maar krijgen door het negeren van het eivoer dus eigenlijk weinig eiwit binnen.)

Senior lid
    Thanks
    23
    zebravinken kunnen hun jongen perfect zonder eivoer opkweken.
    Eivoer is evenwel een pluspunt, daarom zou ik het grof eivoer door de blender halen.

2 à 3x daags een snoepbakje toedienen. (klein smal potje dat tussen de tralies past)
    Om een vogel iets te leren eten, wat anijs doormengen, zit meestal in schelpenzand.
    dus een beetje erin doen dat die anijssmaak hen aantrekt. (of iets zoets zoals honing)
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Senior lid Antoine1's Avatar
    Thanks
    6
    Ik doe altijd een beetje verse cake tussen het eivoer en dat gaat toch goed.

Senior lid
    Thanks
    50
    Bedankt voor de tip, ik ga eens experimenteren met mengen. Vorig jaar kweekten de bewezen jongen succesvol jongen op in een gezelschapsvolière met parkieten met hetzelfde dieet, dus waarschijnlijk aten ze daar ook geen eivoer, maar is dat in de massa niet opgemerkt.Honing en schelpenzand heb ik in huis en op schelpenzand zijn ze gek, dus morgen eens proberen. Ik ben al opgelucht dat het eigenlijk niet ZO noodzakelijk is.

Nog trucs zijn trouwens welkom

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    314
    als ze nooit eivoer hebben gegeten, kan je ze dat aan leren.

het liefst ruim voor de kweek.

s`morgens vroeg alle eten weghalen, en eivoer geven.

s`avonds een uur voor het licht uitgaat het zaad weer teruggeven.

na een paar dagen, word het eivoer goed gegeten.

Zet je gewone zadenmengsel maar eens een nachtje in een laagje water. Volgende dag goed spoelen en door het eivoer mengen. Succes gegarandeerd.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Senior lid
    Thanks
    50
    Dit weekend verhuisd en woon nu op dezelfde locatie als de vogels, hierdoor kan ik ze beter in het oog houden. Morgen eens proberen met gekiemde zaden, klinkt als een goed plan, het schelpenzand werkte, maar beperkt.

De ouders hebben in elk geval drie jongen op stok gekregen met een beperkte hoeveelheid eivoer, ze aten het als ik het zaad kariger maakte, maar het was niet hun eerste keuze.

Voor de geïnteresseerden, hieronder enkele foto's van de jongen: 2x wildkleur (m) en 1x bleekrug (v). Doordat de pop aan beide zijden een witte slagpen heeft, zijn hebben ze allemaal wel enkele witte pluimpjes meegekregen (van nauwelijk iets tot behoorlijk bont bij de voorste), maar het was nooit mijn bedoeling om tentoonstellingskwaliteit te kweken. De vader is dan ook een kleine rakker en de moeder halfgroot.

Het derde jong zit achteraan verstopt.

Senior lid
    Thanks
    50
    Er valt me trouwens op dat degene waarbij het bont over de bek doorloopt een roze bek heeft, en de andere twee een zwarte bek. Houdt dit in dat witte zebravinken als jong altijd een lichte bek hebben? Geldt dit enkel voor wit en bont of ook voor masker?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    314
    altijd leuk jonge vogels....

Senior lid
    Thanks
    50
    De jongen vliegen vliegen nu 17-18 dagen uit. Mag ik ze al scheiden van de ouders? Ik zie ze op één na niet eten in mijn buurt. Ik zou graag het mannetje opnieuw bij het popje willen steken, want hij wordt ongeduldig. Ik heb ze moeten scheiden toen hij na drie dagen al op de mannelijke jongen begon te jagen, en dat vond ik wat vroeg.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Goulds eten geen eivoer.
    Door remco in forum Kweekvoer
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 28-02-2015, 10:07
  2. zebravinken eten geen eivoer?
    Door redcanari in forum Zebravinken
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 06-05-2012, 08:01
  3. goudbuikjes eten geen eivoer
    Door Ben86 in forum Tropische vogels