Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 68

Onderwerp: Kweken met Diamantduiven

Senior lid
    Thanks
    10
    Alles voor tuinvogels kopen? Kijk snel!
    Nou ja ,meteen uitvangen ,dat nu ook weer niet ,maar vaak gaan de jongen terug bij moeder op het nest en komt van dit nest niets terecht.
    Daarnaast afwachten hoe de Doffer op de jongen reageert ,als hij ook hierop gaat jagen dan eruit.
    Mag toch hopen dat ze steeds bonter worden na elke rui.
    De mijne zijn al druk aan het broeden ,midden volgende week de eerste jongen van bonte en èchte wildkleur.(hoop ik).
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Als ik enkele foto's plaats van mijn koppel, zou u dan kunnen zeggen of het TT-waardige vogels zijn? En wanneer kan ik verwachten dat mijn koppel begint met broeden ongeveer? Want mijn koppel gaat dus buiten broeden, zijn diamantduiven vroege kwekers?
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
    Meteen uitvangen als ze zelfstandig zijn? Of helpt het als de gezelschapsvoliere groot genoeg is? Ja dat wist ik, en na de eerste rui zijn ze al bont en worden met de jaren witter toch?
    Diamantduif jongen kun je prima bij de ouders laten, tot het volgde nest uitkomt. Ik heb eens meegemaakt dat de jongen prima bij het (weer) broedend ouderkoppel zaten. Tijdens het voeren vloog de doffer van het nest naar de zitstok boven mij. Hij had een eierschil in zn snavel. Er was dus weer een jong uit gekomen. Hij liet de eierschaal vallen en het eerste wat hij deed was de jongen van het nest ervoor opjagen.

In de praktijk komt dit erop neer dat de jongen zo'n 2 a 4 weken bij de ouders blijven. Ik haal de jongen van het nest ervoor dus altijd 2 dagen voor het uitkomen van het volgende nest eraf

Wat je nooit moet doen is een doffer in een vlucht houden en daar later een duivin bij zetten . de duivin is dan dik in het nadeel. je kunt het best (in jouw situatie) de duivin in de vlucht steken en 1 a 2 dagen erna de doffer in dezelfde vlucht doen.

Ik koppel vaak eind maart of ergens in april. Komend weekend wordt het ook weer 6 graden met een gevoelstemperatuur van 0 omdat de wind erg koud is. Ik vind dat geen omstandigheden om van je vogels zo'n inspanning te vragen. als het 2 weken lang achter elkaar rond de 15 graden schommelt en er regelmatig zon te zien is, zonder scherp koude winden. dan wordt het tijd om te koppelen.

Het ringen is overigens bijzonder simpel. kijk op dag 5 of het lukt. zo niet op dag 6. (sowieso altijd de dag erop checken of de ring er nog zit.)
    Laatst gewijzigd door van Tuijl; 26-02-2016 om 23:47.

Thanks
    37
    Bedankt voor de tips
    Hier alvast een foto van het koppel, niet de beste foto maar het gaat om het idee.

Senior lid
    Thanks
    10
    Zie dat je een draadbodem hebt ,waarom?.
    Deze duifjes zijn echte bodemscharrelaars.
    Mooi koppel, denk dat èèn van de twee weleens bruin in zich heeft.

Gr ,Hubert

Thanks
    43
    Ik ben het met Hubert eens, Diamantduiven zijn echt grondduiven (Wetenschappelijke naam: Geopelia, Geo is Grieks voor Aarde). Dus ik zou echt die draadbodem eruit halen. Ik zou ook het voer in een schaal op de bodem doen.

Deze zijn al bijna volledig wit.

Hubert, weet jij als je bij deze bontfactor door blijft selecteren op het wit, dat je uiteindelijk een DD krijgt die volledig wit zijn?

Senior lid
    Thanks
    10
    Nou Coen , ik denk dat je dit niet gaat lukken.Mocht dit al zo zijn doen ze niet mee op de TT ,want dan zijn net te oud (3 jaar max.).
    Daarnaast zullen zij ook kleiner van formaat worden ,AlS deze telkens worden terug gezet op vader/moeder.
    Ik zou eerder kiezen om witstuit pastellen telkens terug te zetten waar ik ook mee bezig ben ,ze blijven op formaat! en het grijze word telkens vager, bij wit af.Ben nu met deze kleur voor het derde seizoen bezig en afwachten welk resultaat ik nu boek.
    Ben er wel achter ,zolang er pigment in de slagpennen zit ,worden deze never wit.

Gr ,Hubert

Thanks
    37
    Ik zal de draadbodem eruit halen Alleen het voeren zodra ik ze in de gezelschapsvoliére plaats, moet dat echt op de grond of mag het ook op een verhoogd plateau? Want ik voer liever niet op de vloer omtrent het gevaar van muizen.

Zou gewoon op een plateau aanbieden wat je kan ophangen, zodat de muizen er niet makkelijk bij kunnen. Scharrelen op de vloer van de voliere doen ze sowieso wel. Daar lopen en liggen nog genoeg kleine insecten, gevallen zaden etc.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Thanks
    43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert62 Bekijk Bericht
    Nou Coen , ik denk dat je dit niet gaat lukken.Mocht dit al zo zijn doen ze niet mee op de TT ,want dan zijn net te oud (3 jaar max.).
    Daarnaast zullen zij ook kleiner van formaat worden ,AlS deze telkens worden terug gezet op vader/moeder.
    Ik zou eerder kiezen om witstuit pastellen telkens terug te zetten waar ik ook mee bezig ben ,ze blijven op formaat! en het grijze word telkens vager, bij wit af.Ben nu met deze kleur voor het derde seizoen bezig en afwachten welk resultaat ik nu boek.
    Ben er wel achter ,zolang er pigment in de slagpennen zit ,worden deze never wit.
    Ik zie dat ze dat op het moment ook op zo'n manier proberen. sommige duiven zijn eigenlijk helemaal wit maar als je naar de slagpennen kijkt, zit die bruine kleur er altijd nog in.

Bestsaat de écht witte DD wel? (zoals we hem bij de zebravink, kanarie en japanse meeuw kennen)

Over dat voeren. Je zou het op een verhoogd plateau kunnen aanbieden. Maar ik weet niet of je wel eens goed naar het eetgedrag van DD's hebt gekeken... ze slaan namelijk altijd tussen de zaden. Dus er gaan voldoende zaden op de grond vallen.

Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. diamantduiven
    Door wiesse in forum Duiven
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 14-02-2013, 00:07
  2. diamantduiven
    Door vogellover in forum Duiven
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 02-05-2012, 13:42
  3. diamantduiven kweken
    Door kanarieke in forum Duiven