Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 61

Onderwerp: Bouw voliere

Lid
    Thanks
    0

Bouw voliere

Na veel wikken en wegen en wijzigen van de plannen wordt er eindelijk begonnen met de bouw van mijn houten voliere. Ik ben bij verschillende mensen hier in buurt naar volières gaan kijken, maar ik blijf toch wel met wat praktische vragen zitten.

Dit gaat het momenteel worden :
    De voliere komt tegen de achterzijde van de garage. De voliere ligt dan met de voorzijde op het oostzuidoosten, de noordzijde is de schutting. Afmetingen worden 3m x 4m x 2.5m hoogte.

Er bevindt zich een achterkamer aan onze garage, hierin komt het nachthok. Deze ruimte is 3.5m x 1.5m x 3m.
    De deur van het nachthok komt in de voliere uit, dus ik ga een sluis voorzien. Ik ga uit van 1m2, de sluis maakt geen deel uit van de 3mx4m. Is dit te groot ?

Ik heb een weekje vakantie nu, dus ik wil starten. Ik wil de boordstenen al ingraven, als het weer het toelaat tenminste.

Verder ga ik de deur van het nachthok vernieuwen. In het nachthok bevinden zich geen ramen. Ik wil in de houten deur een raampje verwerken om toch wat daglicht binnen te laten. Of is dit niet noodzakelijk, als ik met kunstlicht het nachthok verlicht ?

Tegen de schutting wil ik al een klimplant zetten. Nu hebben we reeds een 30 meter klimop, dus wou ik iets anders. Er komt aan die kant niet al te veel zonlicht, dus veel keuze is er niet. Zou een kamperfoelie kunnen ?

Senior lid
    Thanks
    50
    Dag Steve, dat klinkt goed. Je nachthok kan nooit te groot zijn, aangezien dat voor veel vogelsoorten bepaalt hoeveel vogels er in je volière kunnen. 's winters telt voor sommige vogelsoorten namelijk alleen de vorstvrije ruimte als beschikbare ruimte. Ik zou er in elk geval een raam voorzien, vogels hebben baat van natuurlijk licht en vliegen ook spontaner binnen in een ruimte met natuurlijk licht. Aanvullen met kunstlicht is ook dan soms nog noodzakelijk om te zorgen dat het even helder blijft binnen als buiten.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    265
    wat het meest bepalend is, wat voor vogels komen er in ?

neem je europese, heb je geen groot nachthok nodig, die zitten toch niet binnen.

neem je tropen, heb je een groter nachthok en verwarming erin nodig.

wil je het overdekken ? met tropen wel handig.

wil je het beplanten ? uitgezonderd van de klimop.
    groeten Ton

Lid
    Thanks
    0
    Ik wil er tropen in houden. Ik denk iets in de richting van loodbekjes, Japanse meeuwtjes, binsen, bichenowastrilde, spitsstaartamadines, ceresamadine, roodkoppapegaaiamadines, cubavink... Een combinatie hiervan.

Verder wordt de voliere deels overdekt, ongeveer voor de helft.

De voliere wordt volledig beplant, dat vind ik ook het mooiste. Ik heb twee fruitleiboompjes en een pak skimmia's en rozemarijn die verzet moeten worden. Ook komt er vlinderstruik, klimroos en bamboo in.

In het nachthok plan ik om zo'n muurpaneelverwarming te plaatsen. Heb ik hier eens op het forum gezien.

Senior lid
    Thanks
    22
    een tip: plant je bamboe in een kuip (die in de grond zit) zoniet gaan de wortels woekeren en groeien door alles heen en zijn niet meer uit te roeien achteraf.

Het tochtvrij houden is het belangrijkste. maar als ze dicht beplant is, kunnen ze zich vertsoppen.
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    265
    sommige soorten woekeren inderdaad.

als je de fargesia neemt, die doet dat niet.

ik heb ook de muurpaneelverwarming, die voldoen zeker goed, als je hem aansluit op een thermostatische schakelklok, kan je de temperatuur goed controleren.

google maar eens op econo heat.

groeten Ton

Lid
    Thanks
    0
    Ondertussen een paar kleine vorderingen gemaakt aan de deur van het nachthok. Er zit nu een raampje van 65x65 cm in. Onderaan komt een verluchtingsrooster en eventueel een opening voor kwartels. Het invlieggat komt boven het raam. Welke afmetingen moet ik hiervoor voorzien ?

De schutting is ook voorzien gaas. Hiertegen komt een wintergroene kamperfoelie.

Omdat het stuk tuin voor de voliere ook aangeplant wordt, wil ik dat mooi in mekaar laten overgaan. Ik ben me wat aan het inlezen over plantensoorten. Zo kwam ik dit tegen :
    http://docplayer.nl/8491111-Beplanti...e-voliere.html

Hier worden interessante plantensoorten vermeld.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    265
    wat ook belangrijk is:

staan de planten overdekt ? het water geven.

krijgen de planten voldoende zon om te groeien ?
    groeten Ton

Lid
    Thanks
    0
    Om alles 1 topic te houden, zet ik hier een berichtje.

Het gaas is ondertussen geleverd. Het is 13x13, 0.80, geworden.

Het fundament zit ook in de grond, ik heb hiervoor palissadebandjes gebruikt. Onder de bandjes steekt een half metertje muizengaas.

Ik twijfel toch nog ivm de verticale houten palen. Ik vind 68x68 er een beetje lomp uitzien. Ik zou graag dunner gaan, 45x45 ofzo. Waar de deuren komen zou ik wel voor 68x68 gaan. Iemand tips ? Want ik wil dit weekend vorderingen maken.

Senior lid
    Thanks
    4
    4,5x4,5 is goed te doen maar let op dat je goeie palen koopt; in de bouwmarkt willen ze nog wel eens zo krom als een hoepel zijn.

Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Bouw van de volière
    Door TomoGreenway in forum Buitenshuis
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 09-05-2013, 18:52
  2. bouw van een voliere
    Door Corte88 in forum Buitenshuis
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 09-03-2013, 11:55
  3. voliere bouw
    Door vlammy in forum Buitenshuis