Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouw voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bouw voliere


  • #2

    Opmerking


    • #3
      wat het meest bepalend is, wat voor vogels komen er in ?

      neem je europese, heb je geen groot nachthok nodig, die zitten toch niet binnen.

      neem je tropen, heb je een groter nachthok en verwarming erin nodig.

      wil je het overdekken ? met tropen wel handig.

      wil je het beplanten ? uitgezonderd van de klimop.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Ik wil er tropen in houden. Ik denk iets in de richting van loodbekjes, Japanse meeuwtjes, binsen, bichenowastrilde, spitsstaartamadines, ceresamadine, roodkoppapegaaiamadines, cubavink... Een combinatie hiervan.

        Verder wordt de voliere deels overdekt, ongeveer voor de helft.

        De voliere wordt volledig beplant, dat vind ik ook het mooiste. Ik heb twee fruitleiboompjes en een pak skimmia's en rozemarijn die verzet moeten worden. Ook komt er vlinderstruik, klimroos en bamboo in.

        In het nachthok plan ik om zo'n muurpaneelverwarming te plaatsen. Heb ik hier eens op het forum gezien.

        Opmerking


        • #5
          een tip: plant je bamboe in een kuip (die in de grond zit) zoniet gaan de wortels woekeren en groeien door alles heen en zijn niet meer uit te roeien achteraf.

          Het tochtvrij houden is het belangrijkste. maar als ze dicht beplant is, kunnen ze zich vertsoppen.
          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

          Opmerking


          • #6
            sommige soorten woekeren inderdaad.

            als je de fargesia neemt, die doet dat niet.

            ik heb ook de muurpaneelverwarming, die voldoen zeker goed, als je hem aansluit op een thermostatische schakelklok, kan je de temperatuur goed controleren.

            google maar eens op econo heat.

            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Ondertussen een paar kleine vorderingen gemaakt aan de deur van het nachthok. Er zit nu een raampje van 65x65 cm in. Onderaan komt een verluchtingsrooster en eventueel een opening voor kwartels. Het invlieggat komt boven het raam. Welke afmetingen moet ik hiervoor voorzien ?

              De schutting is ook voorzien gaas. Hiertegen komt een wintergroene kamperfoelie.

              Omdat het stuk tuin voor de voliere ook aangeplant wordt, wil ik dat mooi in mekaar laten overgaan. Ik ben me wat aan het inlezen over plantensoorten. Zo kwam ik dit tegen :
              Beplanting in de volière tekst en foto's: Erik Wevers Beste lezers van Aviornis, deze keer eens geen artikel over vogels, maar over het groen dat in onze volières zou kunnen staan. Helaas ziet men te weinig


              Hier worden interessante plantensoorten vermeld.

              Opmerking


              • #8
                wat ook belangrijk is:

                staan de planten overdekt ? het water geven.

                krijgen de planten voldoende zon om te groeien ?
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Om alles 1 topic te houden, zet ik hier een berichtje.

                  Het gaas is ondertussen geleverd. Het is 13x13, 0.80, geworden.

                  Het fundament zit ook in de grond, ik heb hiervoor palissadebandjes gebruikt. Onder de bandjes steekt een half metertje muizengaas.

                  Ik twijfel toch nog ivm de verticale houten palen. Ik vind 68x68 er een beetje lomp uitzien. Ik zou graag dunner gaan, 45x45 ofzo. Waar de deuren komen zou ik wel voor 68x68 gaan. Iemand tips ? Want ik wil dit weekend vorderingen maken.

                  Opmerking


                  • #10
                    4,5x4,5 is goed te doen maar let op dat je goeie palen koopt; in de bouwmarkt willen ze nog wel eens zo krom als een hoepel zijn.

                    Opmerking


                    • #11
                      Gamma en consoorten vallen zowiezo af inzake hout.

                      Ik woon vlak bij de grens, vlak onder Roosendaal, en de houthandel in hoogerheide is opvallend goedkoper dan degene hier in het dorp. Grensbewoners aan beide zijden doen hier hun voordeel mee

                      Mss is 45x75mm ook interessant...

                      Opmerking


                      • #12
                        13x13 is iets aan grootte kant voor de soorten die jij wil gaan houden. Ik zou eerder gaan voor 10x10.

                        Opmerking


                        • #13
                          De vorderingen in beeld.

                          Rechtsachter de sluis. Totale oppervlakte is 3x4 m, de sluis (1x1m) steekt er een half metertje uit.

                          Achter de deur bevindt zich het binnenhok.

                          De hoogte is 2.5m, was toch wel even schrikken als je het effectief voor je ziet. Ik heb nog even overwogen om de palen in te korten tot 2.10, maar dat vond ik uiteindelijk zonde.
                          Hebben ze meer ruimte...
                          Bijgevoegde Bestanden

                          Opmerking


                          • #14
                            Ziet er al goed uit.
                            Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                            Opmerking


                            • #15
                              Goed bezig, gaat mooi worden.

                              Opmerking

                              Working...
                              X