Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jonge lachduiven welke kleur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Karin38 Bekijk Bericht
    Om de hele discussie te stoppen. Het ziet er naar uit dat de kleine duifjes deels wit en deels de kleur cremebruin van hun moeder worden. Foto's kan ik helaas niet plaatsen, dat wordt heel moeilijk. Maar dat ze mooi worden is zeker. Ze worden dus bont.
    Ik wil geen olie op het vuur smijten maar hoe komt de kleur van de jongen dan tot stand? Ikzelf heb niet veel kaas gegeten mbt mutatiekweek (zeker niet van duiven)maar intereseer mij wel in hoe je dit bekomt.

    Opmerking


    • #17
      Ik zie aan hun huid en aan de opkomende veren dat een deel wit is en een deel de kleur van de moeder. Maar ik denk nog een week wachten of eerder dan is de definitieve kleur te zien. Ik heb ooit een koppel Japanse meeuwtjes gehad, vader was wit moeder donker. Kregen jongen, waren wit donker, bont dus. Hebben toen twee nestjes gehad, alle jongen bont.

      Opmerking


      • #18
        Na alle speculaties is de kleur dan toch anders dan vooropgesteld werd? Hoe is dit te verklaren?

        Opmerking


        • #19
          De jonge lachduif is waarschijnlijk phaeo gezoomd. Dit kan als de pop een lichte phaeo is ivp cremewit. Of als de man of pop onzichtbaar phaeo is, zoals gezegd. Phaeo vererft dominant intermediair.

          Phaeo gezoomd ziet er zo uit (het wit op de vleugels kan nog in veel hogere mate voorkomen) (bron foto: kleindiermagazine):
          Last edited by Heusnoorn; 05-02-2016, 23:01.

          Opmerking


          • #20
            Zo ongeveer ziet de moeder eruit, met witte vleugelkanten. En wat bruiner iets. Dank je voor de mooie foto en uitleg.

            Opmerking


            • #21
              Dan is de moeder geen creme ino, maar een phaeo. Je hebt die met of zonder witte vlekken op de vleugels/rug (gezoomd of niet). Phaeo vererft dominant, maar enkelfactorige jongen hebben een grijzere nekband in plaats van een witte, die noemen ze grijsnek. Als je duivin dubbelfactorig is (mooi witte nekband), zullen zowat alle jongen enkelfactorige phaeo split wit zijn, maar ze zien er wel niet allemaal even duidelijk phaeo uit, sommige enkelfactorigen zijn nauwelijks te onderscheiden van een wildkleur isabel. Een enkelfactorige duivin geeft ook de helft wildkleurige jongen, maar de man kan natuurlijk ook phaeo verstopt hebben zitten onder zijn wit, wat dan weer voor extra phaeojongen kan zorgen.
              Last edited by Heusnoorn; 05-02-2016, 23:05.

              Opmerking


              • #22
                Mooie uitleg Heushoorn, dit verduidelijkt veel. Je ziet ook dat een foto veel duidelijkheid kan scheppen.

                Opmerking


                • #23
                  De jongen zijn nu anderhalve week oud, en krijgen hoofdzakelijk de kleur van de moeder met wat wit op de rug en witte staart. Maar ze moeten nog goed op kleur komen.

                  Opmerking

                  Working...
                  X