Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leeftijd kweekvogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Leeftijd kweekvogels

    Daar ik bewust geen lid ben van een vogelvereniging (wel van de nbvv voor de ringen) heb ik geen referentie materiaal met betrekking tot de leeftijd van een kweekvogel. Sommige vogelliefhebbers willen graag jonge vogels om mee te kweken en anderen willen juist wat oudere vogels omdat deze meer ervaring hebben met het grootbrengen van hun jongen.

    Mijn vraag is dus: hoe oud zijn uw kweekvogels gemiddeld?

  • #2
    ik kweek met grote parkieten en die kweken (makkelijk) tot hun 20 jaar. ze beginnen dan meeestal ook pas in hun tweede levensjaar of nog later. Hoe vroeger kweekrijp, hoe vroeger uitgekweekt.
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

    Opmerking


    • #3
      Ik verblijf veel in Australie om te vogelen en neem de natuur aan als graadmeter.
      Sommige kromsnavels beginnen al voor ze slechts 6 maanden oud zijn, andere soorten pas als ze zo'n jaar of 6 zijn.


      gr kees

      Opmerking


      • #4
        Zelf kweek ik pas met mijn forpussen als ze minimaal 2 jaar oud zijn.
        Maar, met mijn personata's al na 1 jaar.

        Ik kijk gewoon per soort. bij forpussen ben ik er achter gekomen dat het wat langer duurt voordat ze goed een nest kunnen opvoeden.
        Bij personata's maakt dit niets uit en kan het na 1 jaar al ( naar mijn ervaring)

        het is dus naar mijn mening erg afhankelijk van de soort die je houd, en natuurlijk moet iedereen dit zelf ervaren.
        groeten gijs

        Opmerking


        • #5
          Ik ben ook geen lid van een vogelvereniging maar wel van de NBVV, en vroeg me een tijd terug hetzelfde af. Heb toen 2 kwekers (Gouldamadine) benaderd waar ik ook mijn vogels had gehaald. Zij kweken met de "jongen" van vorig seizoen of 1 jaar ouder. Dat laatste met name als ze hele goede resultaten met de jongen op de TT hebben gehad. Ik weet niet of dat algemeen geldt voor de kwekers van Goulds.

          Opmerking


          • #6
            Het is heel verschillend.

            Ik heb een koppel kapoetsensijsjes die gaan dit jaar het 5de jaar in.
            Ooit heb ik een koppel gehad die 7 jaar bij elkaar zaten. Alleen het laatste jaar, toen waren de eitjes veelal niet bevrucht meer.

            Ook bij mijn gouldamadines gaat 1 koppel het 4de jaar in nu.
            Ze zitten nu samen en de man springt al flink op en neer en de pop trilt met haar staartje. Dus ook dit 4de jaar zal wel goed komen.

            Alle koppels waren 1 jaar oud toen ze bij elkaar kwamen.
            groetjes
            Heidi

            Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

            Opmerking


            • #7
              mijn bisschoppen zijn van 2011/2012.

              de nachtegaal man is van 2012, pop is niet geringd.

              kan ook nog niet zeggen, of ouder of jonger beter kweekt, daarvoor heb ik de vogels te kort.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Dit jaar zijn de poppen van mijn broedkoppels allemaal 2 jaar oud. Het betreft Goulds- kapoetsen en Yarrelsijzen.

                Opmerking


                • #9
                  hallo
                  ik heb zelf een gould gehad die 6 jaar oud was en nog steeds bevruchte ,en de uitschieter was een wildkleur zilverbek man van 12 jaar oud en bevruchte nog steeds maar slecht 1 keer en daarna alleen onbevruchte eieren,het hangt er maar helemaal vanaf hoe je de vogels kweekt en hoe onverwand je ze maakt en of ze voldoende rusttijd tussen de kweekseizoenen krijgen.
                  En zo zijn er nog een aantal factoren die van invloed zijn.
                  Bij de zilverbekken[als voorbeeld]kweek ik het liefste jong keer overjarig dit geeft bij mij de beste resultaten over het algemeen,zelfde bij de goulds,mvg wim

                  Opmerking

                  Working...
                  X