Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Onderwerp: Alles over voeding...

Alles over voeding...

Hier kan iedereen zijn plasje doen over voeding en alle extra's, nav de discussie die gaande was in het topic over de Columbia sijs. Ik ga het met belangstelling lezen.
    Laatst gewijzigd door HansV; 18-01-2016 om 16:20.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    42
    Goed gedaan Hans? Niets zo ergerlijk voor een topic starter dat deze topic wordt overwoekerd door allerlei discussies die niet meer over deze topic gaan.

Als eerste wil ik dan zeggen, mijn laatste opmerking in de topic over de colombia sijzen van Rick, dat wetenschappelijk bewezen items regelmatig na jaren weer worden achterhaald. Daarom ga ik voor ervaring. Praat veel met ervaren kwekers die goede vogels hebben en goede kweekresultaten laten zien.
    Leer je vogels en hun behoeften kennen.

Ook ik ga deze topic volgen en hoop dat ervaren vogelkenners/kwekers/liefhebbers spreken. Wel of niet wetenschappelijk onderbouwd dan.
    Leren doe ik graag.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Uiteraard is de ervaring van andere kwekers belangrijk, maar ik weeg het wel af of het inderdaad helpt. Ik vraag andere kwekers ook naar hun ervaringen. Zo gaf ik altijd 3 maal per week eivoer aan mijn papegaai amadines. Van ervaren kweker kreeg ik de tip omdat slechts 2 maal per week te doen. Dat heb ik vervolgens getest op mijn vogels. De koppels die 2 maal per week eivoer kregen presteerde beter, dus heb ik aangepast.

Ook heb ik mij door o.a. Josly met een wetenschappelijk onderbouwd verhaal laten overtuigen om Perle Morbide niet meer aan mijn vogels te verstrekken.

Ik zal een voorzetje geven... Ik geef nu gemalen stuifmeelkorrels door mijn eivoer. Dit schijnt boordevol natuurlijke vitaminen en mineralen te zitten. Josly, Miro en anderen ben benieuwd naar jullie mening.
    Bekijk mijn vogels op:

Stamgast
    Thanks
    25
    Sorry.

Alles over voeding, alles wat met voeding te maken, en dit onder/bij rubriek voedingssupplementen vind ik persoonlijk al een verkeerde keuze.
    Want vanwaar is die naam voedingssupplementen afkomstig, de oorsprong ervan terug.
    In de eerste plaats bij het commerciéle, bij de commerce.
    Ideaal dieet-voer is het totaalplaatje voeding-voer, en daar horen ook voeding-voedingsstoffen voor die de vogels opdat moment nodig hebben. En die vanwege al of niet commerciéle op de markt worden gebracht als voedingssupplementen.
    Eigenlijk bestaan er geen, zijn er geen voedingssupplementen, want dan is in zekere zin de basis van de vogelhobby al verkeerd.
    Waarom worden voedingssupplementen binnen de vogelhobby vooral gebruikt. Omdat anderen dit ook doen, en vooral omdat het te maken hebben met het gemak. Minder tijdrovend en dus een belangrijke factor binnen onze hedendaagse maatschappij in verband met het eventueel beroepsleven, en of private leven, het gezin, etc.
    Zie maar al die drankjes en zalfjes die er op het ogenblik voorhanden zijn.
    Zelfs preventief kuren met vormen van antibiotica hebben daar voor een groot deel mee te maken.

Sorry.
    Het gaat hier binnen onze vogelhobby nog altijd om levende dieren/vogels. En die naargelang de vogelsoorten/ondersoorten voor al of niet meer verzorging, onderhoud vereisen.
    Dit betekent eigenlijk beoefend de vogelhobby naar gelang de omstandigheden. En dan in de eerste plaats wat soorten vogels aangaat.
    Waarom bepaalde vogelsoorten/ondersoorten houden/kweken als de mogelijkheden wat die vogelsoorten/ondersoorten eisen, verlangen, niet voorhanden zijn, niet mogelijk zijn.
    Wat onder andere betreft de ruimte die dergelijke vogelsoorten/ondersoorten nodig hebben, en of voorhanden zijn, mogelijk zijn (afmetingen, licht, temp, etc).
    En al de rest is daar rechtstreeks/onrechtstreeks afhankelijk van.
    Ook wat voeding-voedingsstoffen aangaat.
    Want welk nut zin heeft het dat de calcium-fosfor ratios allemaal kloppen, als, wanneer, de vitamines D3 niet kloppen.

Neem nu als voorbeeld voedingssupplement "Perle Morbide".
    Waarom gebruiken de vogelliefhebbers het.
    Niet zozeer vanwege de aanwezige voedingsstoffen, maar wel eerder vanwege al die rand informatie.
    Anderen gebruiken het ook.
    Het vervangt gekiemd/ontkiemd zaad.
    Het is gemakkelijker, sneller, etc.
    Het wordt in Nederland en of Belgie/Vlaanderen op de markt gebracht, verkocht, door al of niet bevriende personen.
    Etc.
    Maar daar hebben de vogels zelf allemaal geen boodschappen aan.
    Voor hen tellen in de eerste plaats voedingsstoffen die de vogels opdat moment nodig hebben.
    En die er onder andere voor zorgen dat calcium-fosfor ratios voor die bepaalde vogelsoorten/ondersoorten kloppen.
    Die ervoor zorgen dat het brein van de vogels (hersenen) maximaal functioneren.
    Als dit niet het geval is/zijn, dan is er al een probleem.

Hoeveel vogelliefhebbers lezen aandachtig de informaties op de verpakkingen.
    En of weten, kennen, de verschillende voedingswaardes van voeding-voer die aan de vogels worden gegeven.
    Als er onder andere vermeld staat "Vitamine K3" dan betekent dit zoveel als geen natuurlijke voeding-voedingsstoffen.

Wel bij voedingssuplement "Perle Morbide" is/zijn dit van toepassing.
    Nooit of te nooit kunstmatige voeding-voedingsstoffen (vitamine K3) onderling mengen met natuurlijke voedingsstoffen (vitamine K).
    Dat betekent ook dat het afzonderlijk geven van dergelijke producten op zelfde moment, periodes, ook worden aanzien, beschouwd, als onderling mengen.

Nooit "Perle Morbide" (vitamine K3) mengen, toevoegen, met/aan "natuurlijk" eivoer (vitamine K).
    Meng het dan met, voeg het dan toe aan, "onatuurlijk" eivoer (vitamine K3)

PS. Uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat bij 98% van de vogels er zich problemen voordoen vanwege foute, onjuiste, calcium-fosfor ratio(s)
    Hebben een veel grotere invloed dat velen zouden denken.
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-01-2016 om 14:39.

Stamgast
    Thanks
    25
    Neem nu als voorbeeld Columbia sijzen wat soorten voeding-voer aangaat.
    En die volgens sommigen niet thuis horen, niets te maken hebben, met die topic.

Witloof vervangen door doperwten, en waar de vogels al of niet van eten.
    Welke zijn onder andere de verschillen tussen beide wat voedingswaardes aangaat.
    De grote voedingswaardes verschillen bevinden zich onder andere bij hoeveelheid aanwezig fosfor en vitamine C.
    Aanwezig calcium is bij beide ongeveer de zelfde.
    Maar bij doperwten zijn aanwezig vitamine C en fosfor merkelijk veel hoger aanwezig.
    Fosfor maal 3.
    Vitamine C maal 8.
    Als dit zich eenmalig, en of enkele keren zich voordoen, zullen dit waarschijnlijk voor geen problemen zorgen. En zeker niet als het dan nog allemaal tijdens de rustperiodes gebeuren.
    Maar wat als het allemaal veelvuldig gebeuren, zich voordoen, tijdens de kweekperiode.
    Dan zijn onder andere de calcium-fosfor ratio(s) niet zoals ze zouden moeten zijn volgens de vogels (Columbia sijzen) opdat moment nodig hebben.
    Dan kloppen eventueel de calcium-fosfor ratio(s) niet meer tijdens de kweekperiode. Tijdens de ontwikkeling-groei van de jongen-vogels. Ook wat de ontwikkelen-groei van de hersenen aangaat.
    Het zijn vooral de hersenen (prikkels) die ervoor zorgen dat de vogels innerlijke/inwendige stress al of niet onder controle hebben.
    Niet meer onder controle hebben (inwendig) betekent meermaals uiterlijk zichtbaar (agressie, eiereneters, verenplukkers, etc).

Al generaties lang werden, worden, dergelijke vaststellingen verdoezeld, onderdrukt, door allerhande drankjes-zalfjes; En of door preventief kuren met allerhande vormen van onnatuurlijke producten, vormen van antibiotica.
    Wat zijn de algemene vaststellingen.
    Als blijken dat de verhoudingen, doseringen, van dergelijke onnatuurlijke producten (kustmatige voeding-voedingsstoffen) niet meer voldoende zijn.
    Dan blijven er nog twee mogelijkheden over.
    (1) De verhoudingen, doseringen, van dergelijke producten verhogen, opdrijven, met alle gevolgen van dien.
    (2) Op zoek gaan naar alternatieven.
    In de eerste plaats met alles wat te maken hebben met het natuurlijke.
    Zoals zoveel als mogelijk gebruik te maken van natuurlijke voeding-voer.
    Seizoen's afhankelijk.
    Rustperiode bij zaadetende vogels in gevangenschap betekent; droge voeding-zaden. Dus geen of bijna geen natte voeding, zoals planten, onrijpe zaden, gekiemd-ontkiemt zaad, etc.
    Geef de Columbia sijzen tijdens de rustperiode regelmatig dennenappels.
    Is het hoofdvoer voor heel wat zaadetende vogelsoorten tijdens de winter.
    Niet alleen zaadetende vogelsoorten/ondersoorten.
    Zie onder andere de heggenmussen.
    Op de grond vertoevend, op zoek naar zaden.
    Van zodra de lengte aanbreekt, vertoevend in struiken op zoek naar insecten.
    Rust periode bij vogels in gevangenschap betekent de periode vlak voor de kweekperiode.
    Zie de informatie gouldamadines (4 weken voor de start-begin van de kweekperiode).
    Dan enkel de basisvoeding-voer geven, en niks anders als extra's erbij. Ook geen badwater.
    Volgens sommigen zelfs tijden die periodes (rust)geen grit aan de vogels geven.
    Zodanig dat de vogels als het ware een signaal krijgen (natuurlijk instinct) dat er extra voeding-voer aanwezig is.
    In de eerste plaats allemaal afhankelijk van hoe en op welke manieren de vogels worden gehouden.
    De periodes onmiddellijk na de ruiperiode zijn eigenlijk onderhoudende periodes met alles wat vogels in gevangenschap aangaat.
    Zeker als het gaat om/bij vogels die in gevangenschap binnen met kunstlicht-verlichting worden gehouden, gekweekt.
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-01-2016 om 16:51.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Neem nu als voorbeeld Columbia sijzen wat soorten voeding-voer aangaat.
    En die volgens sommigen niet thuis horen, niets te maken hebben, met die topic.

Witloof vervangen door doperwten, en waar de vogels al of niet van eten.
    Welke zijn onder andere de verschillen tussen beide wat voedingswaardes aangaat.
    De grote voedingswaardes verschillen bevinden zich onder andere bij hoeveelheid aanwezig fosfor en vitamine C.
    Aanwezig calcium is bij beide ongeveer de zelfde.
    Maar bij doperwten zijn aanwezig vitamine C en fosfor merkelijk veel hoger aanwezig.
    Fosfor maal 3.
    Vitamine C maal 8.
    Als dit zich eenmalig, en of enkele keren zich voordoen, zullen dit waarschijnlijk voor geen problemen zorgen. En zeker niet als het dan nog allemaal tijdens de rustperiodes gebeuren.
    Maar wat als het allemaal veelvuldig gebeuren, zich voordoen, tijdens de kweekperiode.
    Dan zijn onder andere de calcium-fosfor ratio(s) niet zoals ze zouden moeten zijn volgens de vogels (Columbia sijzen) opdat moment nodig hebben.
    Dan kloppen eventueel de calcium-fosfor ratio(s) niet meer tijdens de kweekperiode. Tijdens de ontwikkeling-groei van de jongen-vogels. Ook wat de ontwikkelen-groei van de hersenen aangaat.
    Begrijp ik je nou goed Josly dat je zegt dat doperwten beter zijn dan witlof, maar dat door het teveel verstrekken van de doperwten het niet goed is voor de jongen?

En wat zou jouw ideale voeding zijn voor, laten we een vogel nemen die veel voorkomt in onze kooien, een Gouldamadine?
    Bekijk mijn vogels op:

Stamgast
    Thanks
    25
    Zoals ik al meermaals heb aangehaald.

Ideale voeding-voer voor/bij vogels die in gevangenschap worden gehouden, gekweekt, zijn er, bestaan er, eigenlijk niet.
    Want de vogels zijn nog altijd gebonden aan datgene wat de vogels krijgen.
    Dus is het nog altijd kunstmatig.
    Vandaar de hevige kritiek van al diegenen die de vogelhobby niet zo genegen zijn.
    Het komt er op aan om dit op een zo natuurlijk mogelijke manieren zo dicht mogelijk te benaderen.
    Dit betekent een zo gevarieerd mogelijke voeding-voer. En liefst op een zo natuurlijk mogelijke basis.

Wat Gouldamadines aangaat.
    Wie houden er rekening mee wat de voorgeschiedenis, achtergrond ervan aangaat.
    (1) natuurbroed.
    (2) pleegouders.
    (3) koud broed-kweek.
    (4) warm broed-kweek.
    (5) etc.

Wat doperwten en of witloof aangaat.

Eerst en vooral verse voeding-voer bezitten hogere voedingswaardes dan niet verse voeding-voer.
    Zoals diepvriesproducten, gedroogde producten.
    Wat witloof aangaat. Bezitten een groter gehalte zwavelhoudende stoffen dan doperwten. Zijn de verhoudingen calcium-fosfor beter dan bij doperwten.
    Doperwten bezitten een hoog gehalte vitamine C
    Waarvoor dien die vitamines C. Waarvoor zijn het nuttigst, en of wanneer, welke periodes-seizoenen.
    Zoals ik al meermaals al hebt aangehaald.
    Logisch denken, redeneren.

En zeker niet op basis van aantal vogels op stok.
    Dit is/zijn reclame slogans.
    In zekere zin zijn het momentopnames.
    Hebben opdat moment zeker niks te maken met het genetische.
    In een later stadium misschien wel.
    Dat zijn dan de al of niet positieve gevolgen, vaststellingen.
    Dat zijn dan al of niet negatieve gevolgen, vaststellingen.

Maar vandaag bijvoorbeeld de vogels "Perle Morbide" geven, en morgen al zeggen dat het een "goed" product is, kan gewoonweg niet.

Neem nu de algenaanslag van de drinkfonteintjes waar ik al heb naar verwezen (persoonlijk onderzoek).
    Het gaat allemaal om vogels die een zekere leeftijd hebben (ongeveer 20 jaar).
    Waar niet meer mee worden gekweekt.
    Ook al zijn de huidige resultaten zo positief mogelijk.
    Wat zijn de resultaten wat de kweek aangaat, wat jongen aangaat, etc.
    Dit kan eventueel pas een zinnig antwoord worden gegeven na X aantal generaties.
    Toekomst voorspellen kan voor zover ik weet niemand.
    Dus ook niet wat onder andere "nieuwe" voeding-voer aangaat (Perle Morbide).
    Het gene wat wel kan, is zich baseren op al dat gene wat al geweten is.
    En dat is onder andere dat synthetische Vitamines K3 natuurlijke vitamines K (K1-K2) onderdrukken, zelfs in/bij sommige gevallen vernietigen.
    Bekijk wat allemaal al geweten is met alles wat natuurlijke vitamines K (K1-K2) aangaat.
    Waarvoor dergelijke vitamines dienen, welk nut ze hebben, etc.
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-01-2016 om 17:55.

Stamgast
    Thanks
    25
    Wat de voeding-voer voor bijvoorbeeld Gouldamadines aangaat.
    Zorgt in de eerste plaats voor een degelijke basisvoeding-voer.
    (1) degelijk drinkwater
    (2) degelijke zaden-zaadmengelingen geschikt voor goulds.
    (3) degelijk eivoer geschikt voor goulds.
    (4) degelijk universeelvoer.

Dit zijn de basis voeren voor zaadetende vogelsoorten/ondersoorten.
    En liefst van enkele verschillende merken-fabrikanten.
    Maar zorg ervoor dat voeding-voer, voedingsstoffen elkaar aanvullen, complementair zijn met elkaar. En zeker niet zorgen voer voeding-voer, voedingstoffen die elkaar tegenwerken, onderdrukken, vernietigen.
    Daaromheen de rest van voeding-voer, voedingsstoffen, afhankelijk van omstandigheden, seizoenen.
    Onder andere de zogenaamde "voedingssupplementen.
    Ook wat het badwater aangaat.
    Afhankelijk van omstandigheden, seizoenen, ziekte, etc.
    Omstandigheden hebben meermaals te maken met hoe en of op welke manieren de vogels worden gehouden (ruimte, licht-verlichting, temperatuur, vochtgehalte, etc,).
    Dat zijn de omstandigheden die bij elke vogelliefhebber verschillend zijn. En waardoor alles wat met voeding-voer te maken hebben verschillend zijn.
    Ook het genetische, genetische aanleg, hebben daarop een zekere invloed.
    Het genetische, genetische aanleg, hebben meermaals te maken met de voorgeschiedenis, achtergrond, van de vogels.

Al mijn vogels kregen als basisvoer, drinkwater, zaden-zaadmengelingen, eivoer, universeelvoer, en dit van verschillende merken-fabrikanten.
    Zelfs mijn vruchten-insectenetende vogels kregen regelmatig zaden-zaadmengelingen.

Wat pellets voeding-voer aangaat.
    Spring daar voorzichtig mee om.
    De meeste van de pellets voeding-voer beschikken onder andere over synthetische vitamines K3.
    Misschien een van de redenen (vitamines K3), waarom bij pellets voeding-voer, zogezegd alles aanwezig zijn wat de vogels nodig hebben.
    Altijd de verschillende informaties bekijken, zeker bij pellets voeding-voer (Vitamines K, of Vitamines K3).
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-01-2016 om 19:51.

Stamgast
    Thanks
    25
    Nog een aanvullende informatie vanwege bepaald soort voeding-voer die onder ander loodje gebruikt.

Namelijk de VAM pellets die gemengd zijn met bepaalde soorten zaadmengelingen.

Dan staat er bij de informatie onder andere vermeld "vitamine K".
    VAM staat voor, betekent, vitaminen, aminozuren, mineralen.

Senior lid
    Thanks
    14
    Josly,
    Wat calcium/fosfor ratio aangaat, de het is niet de totale hoeveelheid fosfor die in een grondstof zit maar de opneembare hoeveelheid die telt. Daarmee moet er rekening gehouden worden als je een correct dieet wil samenstellen.
    Een correct dieet zoals je reeds in een ander topic vroeg is voor mij volgende: Voederconvertie zo goed mogelijk, maximale resultaten(zoveel mogelijk jongen), minimum ziekte(darmgezondheid), minimum uitval(sterke jongen bij geboorte)... Het gaat zover dat de genetica zelfs een rol speelt bij de samenstelling daarvan, laat ons duidelijk zijn dat je hiervoor niet over 1 nacht ijs gaat maar dat daarover 10tallen jaren gaan, zeker omdat de kweekcyclus van onze hobbydieren maar een zeer beperkte periode is. De huisvesting speelt ook een rol in een goed voedingspatroon, het is spreekt toch voor zich dat een dier die binnen gehuisvest zit een andere voeding nodig heeft dan een vogel die buiten zit. Opgepast ik wil hier niet overkomen als een geldkweker maar als alles goed is in het dieet moet dit zeker resulteren in resultaten.
    Vitamine K2 bestaat toch niet maar is vitamine K1 die in de darm omgezet wordt in vitamine K2.
    Ik dacht dat vitK3 verboden is? Is inderdaad een synthetische variante zonder toegevoegde waarde niettegenstaande er vroeger anders beweerd werd omdat dit ook zakkenvullerij was!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. alles over Pyrrhura
    Door Krullie in forum Andere parkieten
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 24-01-2014, 20:52
  2. alles over vogels alles te weten komen
    Door jeremy in forum Jeugd
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 13-04-2012, 13:31
  3. Alles over de Vinkensport
    Door vinkske in forum Europese cultuurvogels