Pagina 3 van de 23 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 224

Onderwerp: Colombia sijs - Spinus psaltria columbia

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Ik geef mijn Amerikaanse sijzen ook pinkies. Deze leg ik bovenop het ei voer en deze worden dan direct verorberd.
    In het water leggen kan ik je niets over zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb, dat doe ik nooit. Misschien iemand anders hier.

Geef ze ook een eens wat vogelmuur en erwten uit de diepvries. Erwten daar zijn ze dol op, ze zitten boordevol vitamines.
    wel eerst ontdooien hé, maar dat begrijp je natuurlijk wel.
    En absoluut niet uit blik geven die zijn gekookt en zout.
    Bedankt voor de tips! Ik ga het onderzoeken hoe ik de pinkies ga geven, het liefst doormiddel van het water denk ik, want dat helpt toch wel in mijn ogen. Ben echt blij met deze soort, het is een heel actieve soort namelijk en het mannetje baltst net als de zwartborstsijs man met zijn kuifje omhoog, wat een geweldig gezicht is om te zien
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Guest
    Thanks
    19
    Het klopt dat het een actieve soort is.

Ondanks dat het een van de kleinste sijzensoorten/ondersoorten zijn, zorg er vooral voor dat de vogels over de nodige ruimte beschikken.
    Dan bent U al een heel eind op de goede weg.

Thanks
    37
    Dat hebben en krijgen ze zeker Ze zitten op dit moment in een ruime broedkooi en gaan waarschijnlijk van de zomer naar de vluchten buiten.
    Ik ga waarschijnlijk lid worden van de WAS, dat vraag ik dan wel voor mijn verjaardag, en zou mijn oudoom ook wel leuk vinden, want hij is zelf ook lid.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    mooie vogels hoor, hoop dat het kweken goed gaat lukken.

diepvries pinkies geef ik met mate, maar wel meerdere keren per dag.

als je ze te lang laat staan, worden ze niet meer gegeten.

Thanks
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    diepvries pinkies geef ik met mate, maar wel meerdere keren per dag.

als je ze te lang laat staan, worden ze niet meer gegeten.
    Daarom wil experimenteren met pinkies geven in water, want het was een tip van een kweker die het gebruikte bij baardmannen, maar de pinkies blijven er ook nog langer goed door omdat ze niet verdrogen in het water. Eindelijk weet ik niet of het goed is qua water, want als ze het water drinken zal dat wel niet heel erg vers zijn weer ...

Thanks
    37
    Alle colombia sijzen en kapoetsen in rep en roer, geen idee hoe, maar ik heb nu een nachtlampje opgehangen wat eerst goed ging, maar was iets te vel, dus ik heb er een theedoek over gedaan, dat hielp, maar toen werden de kapoetsen sijzen mannen wakker en die schoten door de kooi. Nu het licht maar helemaal aangedaan, hopen dat ze snel gaan slapen en dan kan het licht uit ... Ben wel bang hoor, straks breken ze hun nek of iets anders.

Heb je soms last van bloedluis? Die komen, als het donker is, uit hun schuilplaats en zorgen voor jeuk bij de vogels. Of heb je misschien last van ander ongewenst bezoek? Hoeveel vogels heb je in de kooi zitten? Het kan ook te druk zijn waardoor ze allen veel moeite doen om het beste plekje voor de nacht te bemachtigen.

Ik heb geen bloedluis of muizen, maar heb ik ook wel eens last van nachtelijke onrust bij mijn vogels. Dan gaat het weken goed totdat er plotseling enorme onrust is. Heb standaard een nachtlampje branden, maar dat helpt niet altijd. Soms brengen ze ook wel eens slapend op de bodem van de kooi door. Ook ik heb weleens het licht weer aangedaan, maar dat verstoord wel hun ritme. Soms is het resultaat dat ze de volgende ochtend soms met een pijnlijke poot door de kooi vliegen. Mijn vogels hebben er nog nooit echte beschadigingen aan over gehouden, maar het blijft vervelend en is ook heel onrustig voor de houder.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Thanks
    37
    De vogels zitten gewoon binnenhuis, is onmogelijk dat er ongedierte zoals muizen zitten. Bloedluis kan ik me niet voorstellen, alle vogels zijn namelijk net daar pas net in een nieuw verblijf waar al een hele tijd geen vogels hebben in gezeten. Het was puur het feit dat het licht bij de colombianen uit ging, en de kapoetsen al eerder het licht uit hadden, en de colombianen schrokken dat het licht zomaar uit was en hun in paniek door het hok vlogen, terwijl ik weet dat er water op de bodem van de kooi staat omdat ik dat altijd doe bij nieuwe vogels. Maar hun waren zich dus dood geschrokken, ik heb het licht aangedaan, zodat ze op stok konden, maar toen ik het weer uitdeed schrokken ze opnieuw en werden de kapoetsen ook wakker, waardoor alles in paniek was als het licht uitging, dus als noodoplossing heb ik een stalamp neergezet, en die steeds heel voorzichtig steeds verder weg neergezet, en dat heeft gewerkt gelukkig. Alle vogels hebben er geen enkele verwonding aan over gehouden gelukkig!

Guest
    Thanks
    19
    Nogmaals een bewijs dat onder andere informaties van vorige eigenaar, en of kweker, belangrijk zijn (voorgeschiedenis-achtergrond van de vogels).
    Zoals onder andere:
    Al of niet daglicht.
    Overgang van nacht naar dag ( plotseling volledig licht-verlichting, of geleidelijk aan).
    Het zelfde wat overgang van dag naar nacht aangaat ( plotseling volledig doven van licht-verlichting, of geleidelijk aan).
    Net het het zelfde wat voeding-voer, temperatuur, vochtgehalte, etc, aangaat

Zoals al aangehaald, meermaals is alles al aangepast aan de aanwezige vogels (kapoetsensijzen).
    Terwijl het bij pas aangeworven vogels juist andersom is.
    Alles zoveel mogelijk aanpassen aan de pas aangeworven vogels. En daarna alles geleidelijk aanpassen aan het "gewone" (gulden middenweg).
    Dan waren, zijn, er over het algemeen al eventuele problemen opgelost.
    Zoals in dit geval hier, onrust bij de Columbia sijzen bij het plotse volledig doven van licht-verlichting .

En wat gebeurd er dan daarna bij eventuele abnormale vaststellingen.
    Zoals al aangehaald, de gemakkelijkste, simpelste weg.
    Meermaals hangt het van "kleine" dingen af met alles wat stress situaties aangaat. En die er eventueel voor zorgen dat dergelijke stress situaties al of niet genetisch vererven. Zoals agressie, eiereneters, verenplukkers, etc).

Maar wat merkwaardige is;
    Normale gang van zaken, de basis, vinden vogelliefhebbers steeds meer en meer abnormaal.
    En vooral in Nederland, Nederlandse vogelliefhebbers, en of Belgie/Vlaanderen.
    En de voornaamste oorzaak daarvan is het beleid van vogelorganisatie-vogelbonden/speciaalclubs.
    Laatst gewijzigd door Josly; 12-01-2016 om 19:09.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    denk ook dat je het beste een dimmer op een tijdklok kan gaan gebruiken.

dan voorkom je wel een aantal eerder genoemde problemen.

Soortgelijke onderwerpen

1. Zwartborstsijs, Carduelis Spinus Notata
    Door loodje in forum Kweekverslagen
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 08-08-2013, 08:27
  2. Carduelis psaltria hesperophila
    Door kingfisher in forum Tropische vogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 04-08-2013, 11:26
  3. Ringmaat Carduelis spinus
    Door K@rin in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 16