Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Colombia sijs - Spinus psaltria columbia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    Met de vogels gaat het nog top. Vandaag even gekeken, mevrouw was al vanaf de dag dat ze hier kwam bezig met allemaal nestmateriaal, maar vandaag heeft ze ook echt een nestkommetje gemaakt. Het is de pop van het jonge koppel en ik ben erg benieuwd hoe dit avontuur verder zal gaan lopen.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #32
      Goedemiddag Josly,
      Kan het zijn dat jij het over sojaschroot hebt? Ik heb het over volvette getoaste soja.
      Totaal fosforgehalte is 0,5 ;Verteerbaar fosfor 0,2;Calciumgehalte 0,22 dus ratio van 1,1. Ik denk dat je geen beter evenwicht kunt vinden? Ook heeft soja het best verteerbare eiwit van alle plantaardige eiwitten die op, de markt zijn.
      ivm de calcium/fosfor ratio's moet je dat ook niet te veel op de spits drijven(want hierover heb je het toch al gehad in verschillende topics) want daar zijn de maximum waardes vastgelegd om het milieu te beschermen. Ik veronderstel dat je de matrixwaardes voor iedere specifieke vogelsoort niet hebt en ook niet de capaciteit/toestellen hebt om grondstoffen te analyseren.Iedereen weet wat de verschillen zijn tussen verschillende loten granen/zaden.
      Enkel op deze manier kun je een juist rantsoen berekenen per vogelsoort, er dient dan wel rekening gehouden te worden dat het volledige rantsoen dient opgegeten te worden anders kom je terug in een onbalans, de beste manier om dit te bekomen is natuurlijk pelleteren.
      @ Birdbreeder: Erwten zijn zeker goed als eiwitbron om toe te voegen aan het rantsoen van uw vogels. Vlinderbloemigen zijn een van de beste eiwitbronnen van onze inheemse planten..
      Nog een vraagje naar U:Waarom geef jij zo snel nestmateriaal aan uw nieuw aangekochte vogels? Laat die beestjes toch eerst eens acclimatiseren en gewoon worden aan hun nieuwe omgeving, voeding, verzorging,verlichting,... . Op de manier dat je nu bezig zijt is de kans op teleurstelling zoveel groter! Iedereen natuurlijk baas op zijn eigen hok maar ik raad het u af. Is maar een tip naar u en ik ben verwonderd dat daarover nog niemand gereageerd heeft naar u?
      Ps: Indien u toch doorgaat wens ik u toch het beste daarover gaat het niet! Succes met deze mooie soort!
      Last edited by miro; 14-01-2016, 19:59.

      Opmerking


      • #33
        Ik heb puur het nestkastje gegeven wegens de kans op legnood, de oude eigenaar gaf aan dat de pop broedrijp was, en al meermaals met nestmateriaal druk was. Als ik dit niet zou aanbieden, bestaat de kans op legnood of eieren op de grond, en dat wil ik niet hebben. In mijn ogen is het ook puur de keus van de vogels om over te gaan op nestelen, en als ze dit niet willen, zullen ze het ook zeker niet doen. En bedankt!
        Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

        Opmerking


        • #34
          Op hoeveel uren daglicht heb je ze nu en voer je ze nog zaken waarvan ze in broedstemming komen?

          Opmerking


          • #35
            Ze zitten nu op 14,5 uur licht per dag. Ze krijgen eivoer, amerikaanse sijzenvoer van Koenings, grit, geregeld krijgen ze ook witlof en pinkies(dit krijgen mijn amerikanen alleen voorafgaand en tijdens de kweektijd) en binnenkort ga ik perle morbide geven en diepvries doperwten.
            Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
            Vergeet niet te kijken op mijn site!
            http://birdbreeder.simpsite.nl/

            Opmerking


            • #36
              legnood heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een nestkastje.

              dat komt door te jong, te koud of niet in conditie.

              beter kan je kijken in welk jaar getijde deze vogels geboren zijn, en daar het broedseizoen op af stemmen.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #37
                1 van de redenen dat ik niet in de winter kweek met de sijzen is omdat ik in de winter geen verse gras en onkruidzaden kan snijden hier in het veld. In de zomer staat het hier barstens vol met allerhande zaden en grassen en ik zie dat mijn sijzen er zelfs hun door mij aangeboden "gewone" zaden dan het liefst laten staan.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Wat calcium-fosfor ratio aangaat.
                  De algemene regel is 2/1.
                  Bij vruchten-insectenetende vogels zijn die doorgaans lager dan bij zaadetende vogels.
                  Voor kleine zaadetende vogels (vinken soorten) ongeveer vanaf 1,5/1
                  Voor grote zaadetende vogels, zoals papegaaisoorten, ongeveer 2/1
                  Calcium-fosfor gehalte bij eenmagige zaad/graaneters is 1 op 1 Josly , groot of klein speelt geen rol doordat zij meer/minder voedsel opnemen. Dit zijn de waardes waar de industie op richt en is er sprake van een goed uitgebalanceerd dieet, hiermee bedoel ik supplementen die dienen tot een optimale opname.
                  Waar haal jij uw waardes en waarom het verschil tussen grote zaadeters en kleine zaadeters?
                  Nu terug back to topic met juiste onderbouwde info...

                  Opmerking


                  • #39
                    Josly, dus toch 1 op 1 bij een optimaal dieet zoals ik reeds aanhaalde, bij minder gevarieerd zaadmengsel kan de calciumverhouding opgetrokken worden omdat deze minder goed opgenomen wordt. Alles staat en valt op een goede basisvoeding zoals dit bij ieder diersoort is. Calcium en fosfor hebben hulpproducten nodig om optimaal opgenomen te worden. In de industrie zijn deze voorhanden, helaas bij onze hobby voeders minder omdat er geen geld is om dit perfect in kaart te brengen. Daarom kun je inderdaad adviseren om het calciumgehalte op te trekken naar 2 over 1. Ik sprak wel over een optimaal dieet en daar is 1 over 1 voldoende, alles wat hoger is in een optimaal dieet aan calciumgehalte wordt terug uitgescheiden via de mest.
                    Tot zover de conversatie over CA:P want ik denk dat dit hier niet van doen is. We zijn immers gestart met het gebruik van plantaardige eiwitten(waaronder ik het gebruik van volvette soja aankaartte die volgens u niet goed was door de verhouding CA:P, ik hoop dat het nu wel duidelijk is want je hebt het reeds zelf aangetoond in uw laatste post.) en zitten hier nu bezig over calcium/fosfor gehaltes in voedermengsels. Misschien eens een ander topic openen met alles wat voeding en eventueel hulpproducten aangaat? Wat denk je?
                    Grtz

                    Opmerking


                    • #40
                      Beide koppels zijn druk bezig met het maken van hun nest, ziet er positief uit tot nu toe Vandaag bleek een van de kapoetsensijs mannen de kapot te hebben, niet tot bloedens toe gelukkig en het mist enkele wat veertjes, wel ben ik bang dat dit gebeurt is in de nacht alweer.
                      Sinds vandaag ben ik ook lid van de WAS, zou eigenlijk wachten tot mijn verjaardag maar kon daar gewoon even een formulier invullen klaar is kees.
                      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                      Vergeet niet te kijken op mijn site!
                      http://birdbreeder.simpsite.nl/

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                        ...Misschien eens een ander topic openen met alles wat voeding en eventueel hulpproducten aangaat?...
                        Zeker een goed idee. Hopelijk wordt dat nieuw te openen topic dan wel ondersteund met onderzoeksresultaten en dergelijke zaken en niet met berichten als "Mijn vogels zijn gek op..." en "Ik heb dit en dat geprobeerd en dat werkte goed" want die kennen we wel.

                        Wellicht dat een dergelijk topic ook de zin en onzin van voedingssupplementen kan aantonen. Op het internet worden we immers doodgegooid met allerhande zogenaamde wondermiddelen die vaak alleen maar de beurs van de verkoper spekken zonder dat onze vogels er daadwerkelijk wat aan hebben.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                          niet met berichten als "Mijn vogels zijn gek op..." en "Ik heb dit en dat geprobeerd en dat werkte goed" want die kennen we wel.
                          En wat is daar mis mee? Mensen die jarenlange ervaringen hebben, dat is ook een wetenschap.
                          groetjes
                          Heidi

                          Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #43
                            Ik stel voor dat een moderator een nieuw topic opent en alle post van dit topic mbt voeding erin zet, dan kan er verder gesproken/geredeneerd en gediscussieerd worden en is er een start. Ok?
                            @ moderator is bovenstaande mogelijk?
                            Ik veronderstel dat dit voor Birdbreeder op deze manier ook niet aangenaam is?

                            Opmerking


                            • #44
                              Heren zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn...

                              Ik heb een topic voor jullie geopend: http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...018#post518018

                              Dan kan de Columbia sijs de aandacht weer krijgen die hij verdiend.
                              Bekijk mijn vogels op:

                              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                              Opmerking


                              • #45
                                Dankje Hans Vandaag hebben alle sijzen voor de eerste maal doperwten gehad, alleen het jonge koppel colombiasijzen heeft er een geproefd, volgensmij moeten ze er nog aan wennen. Ook ga ik binnenkort beginnen aan Perle Morbide om te kijken of dit in de smaak valt bij de sijzen. Ik weet dat er kunstmatige kleurstoffen inzitten, maar er zitten ook voordelen aan, en ik heb puur gekocht om is uit te proberen, en als het werkt dan werkt het toch?
                                Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                                Vergeet niet te kijken op mijn site!
                                http://birdbreeder.simpsite.nl/

                                Opmerking

                                Working...
                                X