Pagina 2 van de 23 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 224

Onderwerp: Colombia sijs - Spinus psaltria columbia

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Nee, het koppel van 2015 is volledig onverwant aan het koppel van 2013. Hij heeft zijn jongen omgeruild voor een jong koppel namelijk, omdat hij zo jongen tegenover elkaar kon zetten in 2016, alleen is hij dus gestopt. De man van het ouderkoppel kwam ook het buitenland, welk land wist hij zelf ook niet, maar het is allemaal onverwant waar ik blij om ben.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Senior lid euphonia's Avatar
    Thanks
    44
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
    Leuk! Als je deze soort zou nemen, zou je dan weer in kolonie proberen te broeden?...
    Jazeker. Ik kweek toch ook de Magellaansijs en Kapoetsijs op deze manier en ga er nu ook de geelbuiksijs bij doen dit jaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
    ...... is een man die voor nageslacht heeft gezorgd bij mij(ook al zijn de jongen helaas niet zelfstandig geworden)
    Waarom zijn de jongen niet zelfstandig geworden?

Ik heb noodgedwongen een Kapoetsijs man moeten kopen omdat er bij mij 1 weg gevallen was. Het is een man van een kweker die op bijzonder professionele wijze kanaries kweekt met rood daar in. Het is helaas een gekuurde man maar hij is bijzonder scherp gelijnd en redelijk fors. De Kapoetsijs staat nu op regenwater en je kan zien dat hij het even moeilijk heeft, hij zakt door de poten, ademhaling is versneld, hij is bijzonder actief, en zo meer. Als hij door de test heen komt doe ik nog even een mest onderzoek en als dat ok is mag hij over 3 weken bij de rest.

Thanks
    37
    Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Het is wel lastig om aan de Colombia sijs te komen hoor, puur toeval dat ik deze tegenkwam, ik heb 2 keer eerder een advertentie gezien, 1 keer was laatst nog met enkel een pop van 2012 en 2 of 3 jaar geleden was er een advertentie uit Denemarken waarin ze Colombia sijzen aanboden. Het was het eerste nest met jongen van dat koppel toen, en de pop voerde niet, noodgedwongen het laatste jong bij een zwartkop sijs neergelegd, is uitgevlogen, na 2 weken helaas overleden. Het is het afkicken van het kuren, ik ken een kweker die ook een mutatie kapoets had, en die was ook heel erg gekuurd, het arme dier zat te shaken op stok, want hij was aan het afkicken zo vertelde de kweker mij. Best apart om te zien. Ik heb trouwens appelazijn besteld met honing en knoflook. Ik had alleen een vraagje, knoflook is goed tegenover bloedluis, dan is het toch ook zo dat het goed is als het bij het appelazijn zit?

Senior lid
    Thanks
    7
    De Amerikaanse sijzen zijn niet alleen leuk om te horen en te zien maar ook door de diverse karakters interessant om te houden.
    Afgelopen jaar leuke resultaten met de Yarrellen en de kapoetsensijzen gehad en nu hoop ik dat het koppel zwarte sijzen in de voliere ook voor nageslacht kan zorgen.
    Mogelijk wil ik in de toekomst nog eens Colombia en/ of Mexico sijzen gaan houden. Maar daarvoor wil eerst nog wat kweekverslagen lezen.

Thanks
    37
    De Zwarte sijzen is een van mijn favorieten zelf. Je hebt inderdaad allemaal karakters bij de Amerikaanse sijzen, zo heb ik een magelaansijs pop gehad die dominant boven de man was, meneer had niks te zeggen, enige wat hij mocht doen was de uitgevlogen jongen voeren.

Guest
    Thanks
    19
    Als volgens sommigen dergelijke vogels gemakkelijk te kweken zijn, zelfs worden gebruikt als pleegouders.
    Waarom komen dergelijke vogels maar in een beperkt aantal voor, en waarom zijn dergelijke vogels dan zo prijzig?

Dergelijke informaties heeft onder andere te maken met kopies. Informaties afkomstig van vooral buiten Europa.
    Zoals informatie vanuit andere delen,Landen, buiten Europa. En het klopt dat dergelijke vogels werden/worden gebruikt als pleegouders voor onder andere kapoetsensijzen.

Een van de veel voorkomende problemen bij dergelijke vogels in Europa zijn het groot aantal onbevruchte eieren.
    Vooral bij de ondersoort jooyi, vanwege verwantschap. voor het grootste deel afkomstig, van oorsprong, Duitsland (zelfde eigenaars/kwekers).
    Waardoor er zich kruisingen voordoen met ondersoort columbianus.
    Bij deze ondersoort (colombianus) is verwantschap merkelijk minder aanwezig.
    De ondersoort witti komt in Europa bijna niet voor.
    Het meest van al komt de ondersoort hesperophilus voor.

DE problemen die zich voordoen hebben vooral te maken met voeding-voer, en of met licht-verlichting, en of vocht-vochtgehalte.
    Maar vooral wat voeding-voer aangaat.
    De meeste Amerikaanse sijzensoorten eisen voeding-voer met een zekere hoeveelheid zwavelhoudend voedingstoffen.
    En zeker deze Amerikaanse sijzensoort-ondersoorten.
    Daarom een zo gevarieerd mogelijke voeding, met niet alleen sijzen zaadmengellinen, aangevuld met wat eivoer.
    Maar vooral regelmatig onrijpe zaden, paardenbloemen, zelfs geraspte wortelen van de paardenbloem.
    Witloof bladeren ondergedompeld in water, zodanig dat de kleur groen word (vorm van algenvoeding), gekiemdzaad, etc.
    Maar dergelijke voeding-voer- (voedingssupplementen) een viertal weken voor de kweekperiode, niet meer toepassen.
    Daarna terug geleidelijk opbouwen naar de "normale" voeding-voer dat de vogels nodig hebben tijdens de kweekperiode, en of tijdens de rui.
    Eigenlijk kunnen de vogels het ganse jaar door kweken.
    Daarom dat het belangrijk is wat de kweekperiode van de oudervogels aangaat.
    Het is zelfs mogelijk dat bij/na de eerste vroege-lente kweek de tweede kweekronde pas drie of meerdere maanden later is/zijn. En waardoor de tweede kweekronde eigenlijk midden-zomerkweek is/zijn, zelfs late-winter kweek.
    Dit heeft allemaal te maken met onder andere soorten voeding-voer (zwavelhoudende stoffen), licht-verlichting (lichturen), vocht-vochtgehalte.
    Daarom dat ook belangrijk is/zijn informaties van eigenaars-kwekers van de vogels.
    Zelfs wat voeding-voer van vorige eigenaar, zodat de vogels de mogelijk hebben om zich geleidelijk aan te passen "nieuwe" omstandigheden.

Buiten de kweekperiode kunnen de vogels samen gehouden worden met andere vogelsoorten, al of niet soortgenoten.
    Maar tijdens de kweekperiode de mannen nooit scheiden, verwijderen, van de poppen.
    Dit betekent zoveel als einde kweek.
    Wat de mannen aangaat zelfs volledig einde kweek.

De mannen voeren de poppen op hun nesten, en wanneer de jongen ongeveer een week oud zijn, voederen de mannen ook de jongen.

Nooit of te nooit bij dergelijke manieren van kweken de mannen verwijderen, scheiden, van de poppen.
    Is een van de voornaamste oorzaken wat agressie aangaat.
    Het verstoren van genetisch instinkt.
    Laatst gewijzigd door Josly; 11-01-2016 om 01:20.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Rick. Prachtige vogels die ik ook wel zou willen. Beetje jaloers nu, hahaha

De Colombia sijs is een ondersoort van de Mexicaanse sijs, de carduelis psaltria.
    De Mexicaanse sijs heeft 5 ondersoorten oa:
    De psaltria dit is de nominaatvorm, de hesprohila, de jouyi, de witti en dan de colombiana.
    Zoals ik begrijp uit het eerste berichtje van Josly, waar hij zegt dat de colombia sijs ondersoorten heeft, is volgens mij niet juist. Of ik heb het niet goed begrepen.

Het is wel zo dat kruisingen met de 5 soorten Mexicosijzen, tegenwoordig steeds meer voor komt en dat is heel jammer.
    Zo gaan de originele soorten verloren. Ik persoonlijk ben geen voorstander van kruisingen. Maar dat is uiteraard een persoonlijk mening.

Ga jij deze soort in grotere vluchtjes houden. Hoe groter hoe beter vanwege het gedrag van de mannen.
    Alhoewel van de Mexicosijs wel bekent is dat de mannen verdraagzaam zijn tegenover de broedende pop. De mannen kunnen er bij blijven.
    Je weet dit is bij andere Amerikaanse sijsjes wel eens anders.

Ik wens je heel veel succes maar vooral veel plezier met deze prachtige soort Rick.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Thanks
    37
    Ik weet dat er veel kruizingen zijn, en daar ben ik ook geen voorstander van. Mijn koppels zijn raszuiver, ik heb ze goed vergeleken met die weinige foto's van deze soort, en zoals duidelijk te zien is heeft de man geen witte onderveren bij de staart. Zelf had ik nog een vraag, ik verstrek mijn Amerikaanse sijzen pinkies tijdens de broed, dit meng ik door het eivoer, wat ik rul geef. Wat ik wel opmerk is dat de pinkies dan toch snel verdrogen en de vogels ze niet meer willen eten. Is het misschien een idee de pinkies aan te bieden in bakje water? Dit deed ik ook bij mijn baard mannen en zo bleven de pinkies sappig genoeg voor de vogels en de cubavinken en zwartkop sijzen konden de pinkies ook gewoon uit het water halen. Ook heb ik nog Perle Morbide besteld om te kijken of ze dit goed opnemen en gister hebben de sijzen allemaal witlof gekregen waar ze veel van aten.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Ik geef mijn Amerikaanse sijzen ook pinkies. Deze leg ik bovenop het ei voer en deze worden dan direct verorberd.
    In het water leggen kan ik je niets over zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb, dat doe ik nooit. Misschien iemand anders hier.

Geef ze ook een eens wat vogelmuur en erwten uit de diepvries. Erwten daar zijn ze dol op, ze zitten boordevol vitamines.
    wel eerst ontdooien hé, maar dat begrijp je natuurlijk wel.
    En absoluut niet uit blik geven die zijn gekookt en zout.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Guest
    Thanks
    19
    Maar wat wordt er eigenlijk verstaan onder/bij de algemene term/benaming Mexicosijzen?
    Wat is de eigenlijke betekenis Mexicaanse sijs?
    sijzensoort(en)/ondersoorten die in Mexico voorkomen.
    Of alle ondersoorten van sijzensoort Spinus (Carduelis) psaltria, en waar onder andere colombianus een ondersoort van is.
    Eigenlijk gaat het dan om:

Spinus (Carduelis) psaltria colombianus (columbianus).
    Spinus (Carduelis) psaltria colombianus (mexicana).

http://avibase.bsc-eoc.org/species.j...DB3F962B149EE0

Maar volgens sommigen bestaat er nog een zesde ondersoort:

Spinus (Carduelis) psaltria croceus

Sijzensoort-ondersoort die voorkomt in Panama.

http://collections.si.edu/search/res...nmnhvz_4302461

Bekijk eens de volgende informaties wat de ondersoort columbianus aangaat, en of andere Amerikaanse sijzensoorten/ondersoorten.
    Het jammere is dat het allemaal in Deense taal is.
    Ook de informaties van kwekers uit onder andere Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, etc, is vertaald naar het Deens.
    Zoals; Opdreatsartikel (fok verslagen) (Psaltria) en of (Columbianus)
    Vooral de informatie van de Duitse kweker is interessant vanwege onder andere;
    Stengels met bladluizen.
    Nachttemperatuur twee graden lager.
    Onrijpe zaden.
    Licht-verlichting (lichturen).
    Preventief kuren met natuurlijke planten-producten (weidenrinden thee - wilgenschors thee).
    Vochtgehalte (50-60%).
    Etc.

www.sisken.dk/Mappe-frameset-DK1/Sisken.DK.html

Ps. Wat Perle Morbide aangaat, voorzichtig mee omspringen.
    Zeker wanneer de vogels, voor-oudervogels het niet gewoon zijn.
    Laatst gewijzigd door Josly; 11-01-2016 om 18:10.

Pagina 2 van de 23 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Zwartborstsijs, Carduelis Spinus Notata
    Door loodje in forum Kweekverslagen
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 08-08-2013, 08:27
  2. Carduelis psaltria hesperophila
    Door kingfisher in forum Tropische vogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 04-08-2013, 11:26
  3. Ringmaat Carduelis spinus
    Door K@rin in forum Europese cultuurvogels