Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag Veelkleuren of Coloria Papegaai Amadine (erythrura coloria)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweekverslag Veelkleuren of Coloria Papegaai Amadine (erythrura coloria)

    HerkomstBeschrijving

    Foto man:


    Aankoop

    Nieuwe vogels schaf ik bij voorkeur aan bekende en betrouwbare kwekers. Van hen krijg ik een eerlijk antwoord over bijvoorbeeld natuurbroed kweek of niet. Ik vind het geen probleem dat een vogel door pleegouders is opgevoed, maar dat hoor ik wel graag eerlijk van de verkoper. Dan kan ik daar rekening mee houden.

    De verwantschap is natuurlijk niet te zien, maar ik kijk toch altijd naar de ringnummers. Zitten deze te dicht bij elkaar dan is de kans op verwantschap groot. Echter een kweker kan natuurlijk ook spelen met de ringnummers door voor hetzelfde nest nummers te nemen die ver uit elkaar liggen. Aangekochte koppels splits ik dan ook bijna altijd op en koppel deze aan mijn eigen vogels.

    Let bij de aankoop op de ontlasting in de kooi. Papegaai amadines hebben een plattere ontlasting dan andere vogelsoorten, maar wees heel alert als de ontlasting groen of geel van kleur is. Neem de vogel ook in de hand en blaas de veren van de buik weg. Let vervolgens op een vergrote lever of gele lussen in de darmen. Als de ontlasting groen of geel is, de lever vergroot of zich gele lussen in de darmen bevinden laat de vogels in dat geval dan bij de verkoper! Je krijgt er alleen maar ellende van. En als de (jonge) vogel lekker dik is en over een vetbultje beschikt op de buik vind ik dat persoonlijk niet erg. Dat gaat er bij mij vanzelf wel af door mijn manier van voeren.


    Pas er voor op dat je geen kruising van de roodkop en de driekleur papegaai amadine te pakken hebt. Deze zijn van de coloria te onderscheiden, doordat deze kruising een langere staart heeft dan de coloria en het rood van de oren in de nek met elkaar verbonden is.

    Twijfel je tussen het geslacht, neem dan een ervaren kweker mee. Hij kan vaak wel zien of het om een man of een pop gaat. Echter een garantie is het niet. Zo heb ik ooit een pop gehad waarvan iedereen dacht dat het een man was, omdat deze vogel fel gekleurd was.

    Voordat ik de vogels in mijn kweekruimte zet staan ze altijd een maand bij mij in de huiskamer. Dan raken ze aan mij gewend, kan ze goed observeren of ze levendig zijn en of ze geen ziekteverschijnselen vertonen. In de eerste week na aankoop vang ik ook altijd ontlasting op aluminium folio of plastic. Het vocht uit de ontlasting mag niet opgenomen worden. Karton is daarom bijvoorbeeld niet geschikt om ontlasting op te vangen. Dit breng ik vervolgens naar een vogelarts bij mij in de buurt. Het lijkt misschien een dure grap, maar liever wat kosten maken dan een zieke vogel bij mijn gezonde vogels zetten.


    HuisvestingVoeding
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

  • #2
    Kweek

    Na de vorige kweekperiode laat ik mijn koppels en de gekweekte jongen samen de rui doorlopen. Als deze voorbij is scheid ik de mannen en poppen. De gehele rustperiode zijn de mannen en poppen van elkaar gescheiden. Om na de kweek de rui te bevorderen stop ik de vogels in een kooi die wat donkerder is dan anderen. Hiermee stopt de broeddrift en vallen de vogels over het algemeen snel in de rui.

    Twee maanden voor de kweek vang ik ontlasting op. Dat doe ik zowel in de kooi van de mannen als van de poppen. Dit gaat naar een vogelarts ter controle. Vogels die er, door wat voor omstandigheid dan ook, wat minder bijzitten neem ik dan ook mee. Als de vogels in goed conditie zijn verstrek ik de maand voorafgaand aan de kweek tarwekiemolie. Tevens verhoog ik het luchtvochtigheidspercentage naar 60-65% en zorg voor een ruimer voedselaanbod. Dat kan bijvoorbeeld door het percentage graszaden in het standaardmengsel te verhogen naar 40%.
    Nadat de vogels een maand lang tarwekiemolie door het zaad hebben gehad zet ik de mannen en de poppen bij elkaar. Je kan er voor kiezen om met vaste koppels te werken. Echter je kan ook andere koppels samenstellen. Coloria’s zijn namelijk helemaal niet kieskeurig als het gaat om een partnerkeuze. Ik heb zelf regelmatig, zelfs tijdens de kweek, de samenstelling van koppels veranderd en binnen korte tijd werden er ook door de nieuw samengestelde koppels eieren gelegd.

    Ik kweek natuurbroed en heb geen Japanse meeuwtjes in mijn bezit. Dat is ook niet nodig bij deze soort. Met de juiste aandacht, huisvesting en voedselaanbod zullen ze het gewoon zelf doen. Mogelijk dat een jong koppel het eerste nest verspeeld, maar daar leren ze van. Je zal zien dat de toekomstige nesten wel tot een goed einde brengen.

    Als de koppels in de broedkooi zitten en het nestmateriaal is verstrek begint de man meestal snel aan de bouw van het nest. Ik maak gebruik van half-open nestkastjes of tralienestkastjes. Ook hebben ze bij mij nesten gebouwd en jongen grootgebracht in een zogenaamd nestkastje voor Gouldamadines. Het nestmateriaal bestaat voor voornamelijk uit kokosvezels. Bij mij maken ze over het algemeen gebruik van de gebleekte, omdat ze hier zelf ook op groot zijn gebracht. Eventueel kan je nog wat zachte materialen verstrekken, maar mijn ervaring is dat ze hier weinig tot geen gebruik van maken. Aan de buitenkant van de kooi, rondom het nestkastje, breng ik wat kunstgroen aan. De vogels voelen zich hierdoor veiliger.

    Foto nestkastje met kunstgroen:


    De pop zal de eerste dagen, afgewisseld door de man, de jongen warmhouden op het nest. Persoonlijk ring ik de jongen als ze 9 dagen oud zijn. Dan zijn de jongen groot genoeg, zodat het ringetje goed blijft. Een dag later zijn de poten te groot en wordt het moeilijker om de ring om de poot te krijgen. Vanaf een dag op 9-10 zal je merken dat de man en de pop overdag vaker van het nest zijn. Dat is ook de reden dat ik altijd zorg dat de temperatuur in mijn vogelverblijf op 20 graden staat. In deze periode gaan de ouders ook meer zaden aanbieden aan hun jongen. Als de jongen echt veren hebben komen de ouders alleen nog op het nest om de jongen te voeren. Meestal wordt in de dagen voordat de jongen moeten uitvliegen alweer gekeken naar een nieuwe nestmogelijkheid. De man zal de pop weer achtervolgen. Daarom bied ik in die periode vaak een tweede nestkastje en nestmateriaal aan. De man bouwt deze in recordtijd af, voedt in de tussentijd de uitgevlogen jongen (de jongen vliegen na ongeveer 23-24 dagen uit) samen met de pop. De jongen hebben bij het uitvliegen een gele snavel.

    Een week na het uitvliegen van de jongen zijn er vaak al weer de eieren van de volgende ronde. Op dat moment richt de pop zich op het broeden en de man neemt de zorg van de jongen voor zijn rekening. Sommige kwekers kiezen ervoor, om de man met de jongen te scheiden van de broedende pop zodat de jongen de eieren niet beschadigen. Ik kies daar zelf niet voor. Dat levert soms inderdaad wat beschadigde eieren op. Echter er zijn ook jongen die ervoor kiezen in het nestkastje te slapen waar zij in groot zijn gebracht. Je zou het nestkastje ook 2 dagen na het uitvliegen kunnen verwijderen en dit weer op te hangen als de jongen zelfstandig zijn en uitgevangen kunnen worden. Hiermee voorkom je dat de jongen op het nieuwe nest van de ouders gaan zitten.

    Foto net uitgevlogen jong:


    Om ervoor te zorgen dat de jongen snel zelfstandig eten verstrek ik in de periode na het uitvliegen altijd Franse trosgierst. Dat is makkelijk te pellen en wordt naast het eivoer graag gegeten. Langzamerhand zullen ze ook graszaden gaan eten en uiteindelijk ook de grotere zaden die zich in het grasparkietenmengsel bevinden. Net na het uitvliegen van de jongen stel ik geen badhuis ter beschikking, omdat de jongen daarin kunnen verdrinken of een koudje kunnen oplopen als zij hierin onverhoopt terecht komen. Als de jongen een week uitgevlogen zijn krijgen ze weer de beschikking over een badhuis. Je zal zien dat ze hier direct, net als de ouders, op af vliegen en echt zeiknat uit het bad kruipen. Op de leeftijd van 40 dagen zijn de jongen zelfstandig en vang ik ze uit. Mijn voorkeur gaat er naar uit om ze bij oude vogels te plaatsen die de nieuwkomers wegwijs maken in de nieuwe kooi. Dan voorzie ik de jongen gelijk van een kleurring, zodat ik de mannen die vaak op de leeftijd van 2 maanden al wat zangoefeningen doen al kan onderscheiden.

    De pupillen die de jongen in hun mondhoeken hebben, zodat de ouders hun bekkies in het donkere nest kunnen vinden, verdwijnen als ze ongeveer anderhalve maand oud zijn. Dan is de snavel nog wel gedeeltelijk geel. De snavel is volledig geel na het uitvliegen en wordt langzaam zwart. Dit meestal na 3 maanden het geval. Dan zijn, als de mannen nog niet hebben gezongen, de geslachten ook al goed te onderscheiden. De mannen hebben dan al vaag de rode wangvlekken. Bij de poppen is deze nog niet te zien. Na ongeveer 5-6 maanden zijn de jongen volledig op kleur. Op de leeftijd van 10 maanden kan je de vogels al weer inzetten voor de kweek. Dat doe ik persoonlijk niet. Ik wacht dan liever 2 maanden, totdat de jonge vogels een jaar oud zijn.

    Nawoord

    Dit is zoals ik het doe en op de manier die voor mij werkt. Ik hoop dat dit vogeltje aan populariteit zal winnen, want dat verdiend deze soort. En uiteraard verwacht ik dat kwekers ook meer met deze vogeltjes natuurbroed gaan kweken. Het kan absoluut! Je moet er wel wat tijd insteken en geduld hebben. Het bovenstaande zou je als houvast kunnen gebruiken. Mochten mensen vragen hebben mbt het kweken van deze vogels, dan help ik je graag op weg. Stuur mij een PM of laat een berichtje achter in het gastenboek van mijn website http://papegaaiamadine.webnode.nl/ of mijn Youtubekanaal http://youtube.com/blauwebisschop Op mijn website en Youtubekanaal zijn ook vele filmpjes van mijn vogels te vinden.

    Succes!

    HansV
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Nou Hans, mijn complimenten dit verslag ziet er heel mooi en professioneel uit
      Ik heb het met plezier gelezen. Bedankt voor het plaatsen.
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        mooi duidelijk kweek verslag Hans, mijn complimenten.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Erg leuk en leerzaam. Bedankt Hans voor deze info.

          groetjes fons
          Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
          uit het restant de rest van het land.

          Opmerking


          • #6
            Hoi Hans
            Ik heb een koppeltje driekleur papegaai amadines op eieren maar klopt het dat ze steeds het nest verlaten als ze iets horen

            Opmerking


            • #7
              Als ze zich niet veilig wanen komen ze van het nest op het moment dat jij de kweekruimte betreedt. Vaak keren ze daarna terug als je niet meer in de ruimte bent.
              Bekijk mijn vogels op:

              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

              Opmerking


              • #8
                Hans ik heb zelf de driekleuramadine zitte nu is me pop dood en ben ik al 1 tijdje aan het zoeken na 1 pop wildkleur of gele dat maakt me niet zoveel uit maar hoe kan ik het zien wat man en pop is

                Opmerking


                • #9
                  Hans is al een tijdje niet meer actief op het forum.

                  Misschien wel via een email.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking

                  Working...
                  X