Herkomst

De coloria papegaai amadine komt voor in het Katanglad-gebergte op Mindanao, het op één na grootste eiland, van de Filipijnen. Het is een bergachtig-eiland in het Noorden van Mindanao. De coloria houdt zich graag op aan de rand van bossen en open stukken waar ze veel grassen en kruidenplanten vinden. De Latijnse benaming is erythrura coloria.

Beschrijving

De vogel is een van de kleinste papegaai amadines en meet ongeveer 10 cm. De coloria’s hebben een mooie donkergroene kleur, zoals wij die kennen van de meeste papegaai amadines. Rondom de ogen hebben ze een blauwe masker, zoals bij de Driekleur papagaai amadine, waarbij de oren dieprood van kleur zijn. Het vogeltje heeft een zwarte snavel en de pootjes zijn lichtbruin van kleur. Het tussen de man en de pop is over het algemeen goed te zien. De popjes zijn wat matter van kleur. Daarbij zijn de plekken rondom de oren minder fel en ook kleiner dan de man. Het zijn rustige en nieuwsgierige vogeltjes. Bij de deze vogels zijn geen ondersoorten bekend. Wel komen er wel twee mutaties voor, de lutino en de zeegroene.

Foto pop:

Foto man:

Aankoop

Nieuwe vogels schaf ik bij voorkeur aan bekende en betrouwbare kwekers. Van hen krijg ik een eerlijk antwoord over bijvoorbeeld natuurbroed kweek of niet. Ik vind het geen probleem dat een vogel door pleegouders is opgevoed, maar dat hoor ik wel graag eerlijk van de verkoper. Dan kan ik daar rekening mee houden.

De verwantschap is natuurlijk niet te zien, maar ik kijk toch altijd naar de ringnummers. Zitten deze te dicht bij elkaar dan is de kans op verwantschap groot. Echter een kweker kan natuurlijk ook spelen met de ringnummers door voor hetzelfde nest nummers te nemen die ver uit elkaar liggen. Aangekochte koppels splits ik dan ook bijna altijd op en koppel deze aan mijn eigen vogels.

Let bij de aankoop op de ontlasting in de kooi. Papegaai amadines hebben een plattere ontlasting dan andere vogelsoorten, maar wees heel alert als de ontlasting groen of geel van kleur is. Neem de vogel ook in de hand en blaas de veren van de buik weg. Let vervolgens op een vergrote lever of gele lussen in de darmen. Als de ontlasting groen of geel is, de lever vergroot of zich gele lussen in de darmen bevinden laat de vogels in dat geval dan bij de verkoper! Je krijgt er alleen maar ellende van. En als de (jonge) vogel lekker dik is en over een vetbultje beschikt op de buik vind ik dat persoonlijk niet erg. Dat gaat er bij mij vanzelf wel af door mijn manier van voeren.

Pas er voor op dat je geen kruising van de roodkop en de driekleur papegaai amadine te pakken hebt. Deze zijn van de coloria te onderscheiden, doordat deze kruising een langere staart heeft dan de coloria en het rood van de oren in de nek met elkaar verbonden is.

Twijfel je tussen het geslacht, neem dan een ervaren kweker mee. Hij kan vaak wel zien of het om een man of een pop gaat. Echter een garantie is het niet. Zo heb ik ooit een pop gehad waarvan iedereen dacht dat het een man was, omdat deze vogel fel gekleurd was.

Voordat ik de vogels in mijn kweekruimte zet staan ze altijd een maand bij mij in de huiskamer. Dan raken ze aan mij gewend, kan ze goed observeren of ze levendig zijn en of ze geen ziekteverschijnselen vertonen. In de eerste week na aankoop vang ik ook altijd ontlasting op aluminium folio of plastic. Het vocht uit de ontlasting mag niet opgenomen worden. Karton is daarom bijvoorbeeld niet geschikt om ontlasting op te vangen. Dit breng ik vervolgens naar een vogelarts bij mij in de buurt. Het lijkt misschien een dure grap, maar liever wat kosten maken dan een zieke vogel bij mijn gezonde vogels zetten.

Huisvesting

Mijn papegaai amadines houdt ik in kooien van minimaal 120 cm lengte. Mijn kweekkooien zijn 120 cm lang, 50 cm diep en 60 cm hoog. Het zijn actieve en levendige vogeltjes die de ruimte nodig hebben. Ze vervetten nogal snel. Daar kan je door middel van een ruime kooi en goede voeding redelijk makkelijk voorkomen. Mijn kooien zijn allemaal door een traliefont te scheiden, zodat ik bijvoorbeeld een erg bronstige man kan scheiden van zijn pop. Dat gebeurt niet vaak, maar soms moet je hem even apart kunnen zetten voor een paar dagen. Ook beschik ik over een binnen volière van 120 cm lengte, 90 cm diep en 200 cm hoog. Hierin huisvest ik koppels die wat schichtiger zijn, zodat ze wat meer naar achteren kunnen wegkruipen.

Foto kweekkooi:

Voorbeeld leeg nestkastje in het groen:

Papegaai amadines scharrelen graag op de bodem van de kooi hun voedsel bij elkaar. Daarom maken sommige kwekers gebruik van bodemroosters. Ik doe dat niet, maar verschoon de bodembedekking wel regelmatig. Hiervoor gebruik ik sinds ruim een jaar karton. Dat koop ik op maat, zodat ik het zo in de bodemlade kan doen.

Eke kooi is verlicht met 2 ledblokjes. Andere kwekers monteren veel meer ledblokjes in een dergelijke kooi. Ik doe dat niet, omdat de resultaten bewijzen dat dat niet nodig is. De verlichting wordt aangestuurd door een dimmer. Die zorgt ervoor dat de verlichting ’s ochtends om 6.00 uur langzaam tot 100% wordt opgevoerd en ’s avond vanaf 21.00 uur in kleine stappen wordt terugbracht naar 0% om 22.00 uur.

Eén van de belangrijkste bezittingen is mijn luchtbevochtiger. Hier speel ik mee. In de winter is het doorgaans vrij droog in huis. Voor de kweek voer ik het luchtvochtigheidspercentage op naar 60-65%. Tegelijkertijd krijgen ze ook een gevarieerder voedselaanbod. Hierdoor raken de vogels in broedstemming. Aan het einde van de kweek stop ik met de gevarieerde voeding en zorg ik dat het vochtigheidspercentage daalt. Om te voorkomen dat het te vochtig wordt, 75%, gebruik ik een apparaat dat de vocht uit de lucht haalt. Bij een luchtvochtigheidspercentage van 75% of hoger krijg je last van schimmels en verdrinkt de vrucht in het ei.

Voeding

Als basis zaadmengeling gebruik ik een mix tussen een mengeling voor kleine exoten en graszaden. Dit meng ik in een verhouding van 70-30%. Daarnaast krijgen mijn coloria’s nog een standaard grasparkietenmengeling. Met het pellen van deze zaden zijn ze wat langer bezig.

De basismengeling gebruik ik ook om deze in gewelde vorm door mijn eivoer te mengen. Dan zet ik de zaden een nachtje in een laag water. Dat spoel ik ’s ochtends vervolgens heel goed en meng dit door mijn eivoer. In mijn eivoer zitten ook nog gemalen stuifmeelkorrels, omdat dit boordevol zit met natuurlijke vitaminen en mineralen. Om het allemaal wat langer goed te houden doe ik ook nog couscous door mijn eivoer. Een paar maal per week doe ik hier ook nog gekiemde katjang of paddy doorheen. Aangezien de papegaai amadines snel vervetten verstrek ik slechts 2 maal per week eivoer in de rustperiode. Als er jongen zijn hebben ze elke dag de beschikking over eivoer.

Naast de vaste zaadmengeling hebben mijn vogels, elke dag, in een apart bakje de beschikking over foniopaddy en chiazaad. Dit zijn gezondheidszaden en deze zaden zijn goed voor darmen en lever. Deze zaden zijn zeer klein, dus ik verstrek ze apart, omdat ze in een gewone mengeling onderin het vooerbakje terecht komen.

Komkommer is het favoriete groenvoer van mijn vogels. Dit krijgen ze tweemaal per week. Ook witlof wordt prima gegeten, maar het overige groenvoer wordt bijna niet aangeraakt en gegeten. Dus laat ik het bij deze twee soorten groenten. Natuurlijk was ik het groen zeer goed voordat ik het aan mijn vogels verstrek.

Uiteraard hebben mijn vogels ook de beschikking over oestergrit en maagkiezel. In de broedtijd geef ik nog wel eens wat gemalen eierschalen als extra. Ik kook de eieren dan een minuut of acht en pel deze en ontdoe deze van het velletje. Dan even laten drogen op een stukje keukenpapier en nog twee minuten in de oven. Vervolgens maak ik de eischaal klein in een vijzel.

De vogels krijgen elke dag badwater en water. Papegaai amadines zijn dol op het nemen van een bad en dat wil ze niet ontnemen. Ze gaan meerdere keren per dag een bad en komen er echt zeiknat weer uit. Door het drinkwater meng ik op twee aaneengesloten dagen wat citroenzuur. En 1 dag in de week doe ik nog mariadistelextract door het water. Dit is goed is voor de lever en de darmen.