Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Zaadeters

Senior lid euphonia's Avatar
    Thanks
    45

Question Zaadeters

Naar aanleiding van een artikel wat ik een aantal weken geleden gelezen heb op internet (ben de link ff kwijt) van een dierenarts werd mijn nieuwsgierigheid weer geprikkeld omdat deze dierenarts zichzelf dezelfde vraag stelde als ik al jaren doe en die was:

"Is een zaadeter wel een pure zaadeter? immers in de winter zijn er geen zaden".

Gezien het feit dat wij allemaal het beste met onze vogels voor hebben wil je ze toch alles geven wat ze in de natuur ook hebben en zo wij ook allen weten gaat dat nooit lukken maar kunnen we er wel naar streven. Zo ben ik van mening, net als deze dierenarts, dat een zaadeter in de winter geen of nauwelijks zaden eet omdat deze er eenvoudig weg niet zijn laat staan in de winter, dan zijn er helemaal geen zaden. Goed, sommige vogel trekken weg naar oorden waar wel zaden zijn maar hoe zit het met de achterblijvers? Wij als vogelliefhebbers geven onze zaadeters het hele jaar door de beste zaden ook in de winter. Natuurlijk zijn er liefhebbers die hun mengsel in de winter aan passen maar geven nog steeds zaden. Als we het hebben over een Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse zaadeter dan kan je stellen dat er in die gebieden ook in de winter volop zaden zijn, weliswaar van andere soorten dan in de zomer dus die vogels hebben dat probleem niet maar hoe zit het met onze Europese, Scandinavische en Noord-Amerikaans soorten?

Zou het niet zo moeten zijn dat we onze zaadeters die in de natuur de winter doorbrengen in koude gebieden in de winter maanden ander voer moeten geven in plaats van zaden?

Heel goed om hier af en toe eens stevig over na te denken!
    Ik denk allereerst dat er juist in de winter wel zaden aanwezig zijn in de natuur, heel veel planten, bomen en struiken hebben gebloeid en zaad gevormd voor volgend jaar, die zaden zijn nu beschikbaar voor de vogels. Dat wij ze als mens niet altijd zien, ligt aan onszelf.
    Daarnaast denk ik dat geen enkele vogel in de natuur alleen zaden eet, ook niet in het voorjaar en de zomer. Ik zie vogels eten van bladeren, van allerlei grassen en kruiden, van de aarde en vergeet de overvloed aan insecten niet.
    Vogels eten wat er per seizoen beschikbaar is, dat nabootsen vereist behoorlijk veel kennis. Ik heb maar een beetje kennis, ik ga er daarom niet mee experimenteren.
    Wel probeer ik "seizoensproducten" als bessen, zaaddozen, en in het voorjaar en zomer verse zaden te geven. Kruiden heb ik in de volière zelf staan, die eten de vogels zelf wel naar behoefte.

Ik hoop dat er ook mensen met meer kennis reageren hier, prima onderwerp!

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Over voeding is en wordt veel gezegd en geschreven, zoveel zelfs dat het spreekwoordelijke bos al snel niet meer te zien is.
    Reden voldoende om eens verder te kijken dan de aanprijzingen van fabrikanten/producenten.

In de loop der jaren heb ik tamelijk veel (veld)onderzoek gedaan aan voedselgewoonten bij vogels,
    waarbij je feitelijk van de ene in de andere verbazing valt als het gaat om opname van bepaalde voedselcomponenten.

Het is wel even van belang om primair onderscheid te maken ten aanzien van de natuurlijke (mondiale) plaats van herkomst van een soort en in hoeverre al dan niet specifieke voedselgewoonten een rol spelen bij de overlevingsstrategie van een soort.

De on topic genoemde verzamelnaam voor vogelsoorten die te boek staan als 'zaadeters' blijken juist en zeer frequent zelfs af te wijken van die specifieke voedselbron.
    Hiervoor hoeft men overigens niet eens perse veldonderzoek te doen, want een poosje observeren van eigen collectie leert al snel dat tal van 'zaadetertjes' alle mogelijke moeite doen om een toevallig door de volière passerend insect te bemachtigen en hier doel ik nadrukkelijk ook op de periode dat er geen jonge kuikens in het nest liggen!

Voedselbronnen als bloemen, bladknoppen e.d. staan doorgaans wel in literatuur, maar het heeft er alle schijn van dat deze voedselcomponenten in de praktijk binnen avicultuur een volstrekt ondergeschikte rol spelen.
    Het verstrekken van onkruiden (niet alleen de zaden) staat er gelukkig iets beter voor en zorgt in diverse opzichten voor een positieve bijdrage aan het welzijn van vogels in avicultuur.

In algemene zin kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat 'het verrijken van vogelvoeding' binnen avicultuur een enigszins 'ondergeschoven kindje' is geworden en derhalve meer aandacht verdient.

#
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast
    Thanks
    33
    In zekere zin is dit de grondbasis met alles wat pelletvoedingen aangaat.

Trouwens wat zijn onder andere de verschillende soorten eivoer eigenlijk.
    Hoeveel zaad-soorten komen daar aan te pas.
    Het zelfde wat universeel voer aangaat.
    Belangrijke aanvullend voeding-voer met alles wat zaadetende vogels aangaat.

In zekere zin bestaat er geen "juiste" voeding-voer binnen avicultuur. Ook niet wat zaadetende vogels aangaat.
    Juiste voeding-voer is niet anders dan voeding-voer die de vogels op dat moment/ogenblik nodig hebben.
    Bij dieren/vogels in gevangenschap is dit zo goed als onmogelijk.
    Het komt erop aan zo gevarieerd mogelijke voeding-voer te verschaffen, en liefst zo vers mogelijk. Want dit is voeding-voer met de hoogste voedingswaarde. En waar vogels in de natuur wel over beschikken.
    Want meermaals in de natuur gaat het om onrijpe zaden.
    Is/zijn een groot verschil met soorten zaden die wij kopen, zaadmengelingen die wij aan de vogels geven.
    Het zelfde wat groenten, vruchten, noten, denappels, insecten, etc, aangaat.
    Gedroogd voeding-voer beschikken niet over de zelfde voedingswaardes als natuurlijk-verse voeding-voer.
    Trouwens zaden, vruchten, noten, etc, komen in de natuur ook op de bodem-grond terecht. Zijn eveneens een bron van voeding-voer bij schaarse, zoals in de winter. kunnen ook kiemen waardoor er "nieuw" voeding-voer ontstaat.
    In gevangenschap kunnen dergelijk voeding-voer die op de bodem belanden, niet snel genoeg verwijderd worden.

Vogels in de natuur verbruiken ook meer energie, dan vogels in gevangenschap.
    De helft van alle activiteiten bij vogels in de natuur, bestaan uit het zoeken van/naar voedsel-voer die vogels in de natuur op dat moment nodig hebben.

Zoals al aan gehaald.
    Daar worden binnen de vogelhobby veel te weinig rekening mee gehouden.
    De "gemakkelijkste" oplossingen waren/zijn meermaals de "beste" oplossingen.
    Zoals de zogenaamde "Vit" producten, de hedendaagse voedingssupplementen, zelfs vormen van preventief kuren, etc.

Tegenwoordig zijn zelfs de handelaars, personen, belangrijker, dan de voeding, het voer, zelf.
    Zie maar naar al die "nieuwe" producten, onder andere afkomstig van/uit Italie.
    Meermaals gaat het dan om producten oplosbaar in water, gecombineerd met water.
    Maar waarbij velen "vergeten", dat dit meermaals te maken hebben met verschillende vormen van preventief kuren.

Voor je voer koopt, lees eerst aandachtig de informatie op de verpakkingen. Ontbreekt informatie wat onder andere voedingswaardes aangaat. Dan gewoonweg niet aanschaffen/kopen.
    Zeker met alles wat te maken hebben met Online aankopen.

Ps. Een "nieuwe" naam op de verpakkingen, betekent nog niet altijd "nieuwe" producten.

De topicstarter houdt/kweekt onder andere vogels in een kas.

Bij vruchten-insectenetende vogelsoorten zal dit doorgaans beter lukken, dan bij zaadetende vogelsoorten.
    Onder andere vanwege de verschillende manieren van zoeken naar voedsel.
    Zaadetende vogels zullen over het algemeen pas voeding-voer op de bodem zoeken wanneer het noodzakelijk is.
    Bodem-grond in kas is over het algemeen vochtiger dan in doorsnee voliéres.
    Vandaar dat onder andere putters moeilijk te houden, te kweken zijn, in een kas.
    Dus zaadeters die bij dergelijke omstandigheden worden gehouden verlangen-eisen niet het zelfde soort voer, als zaadetende vogels die doorgaans in voliéres worden gehouden/gekweekte.
    Het zelfde wat kooien aangaat. Dit is/zijn niet de zelfde als in voliéres.
    En daar worden binnen de vogelhobby allemaal te weinig rekening mee gehouden.
    Eigenlijk is/zijn iedere vogel op zich al verschillend
    Laatst gewijzigd door Josly; 03-12-2015 om 17:43.

Stamgast
    Thanks
    33
    Even een vraagje.

Van waar komt de naam/term zaadeters?

Als ik mij niet vergis zijn het vogelsoorten/ondersoorten die behoren tot/bij de planteneters (herbivoren).

Heeft het door de jaren heen, rechtstreeks/onrechtstreeks, te maken met graanhandelaars-fabrikanten van dierenvoeding/vogelvoeding. Eventueel mede veroorzaakt door/via lezingen met alles wat voeding-voer aangaat.
    Diervoedersector bestaat uit verschillende bedrijven, en die in verschillende groepen, categories, kunnen onderverdeeld worden.
    Wat vogelvoeding aangaat;
    Mengvoederbedrijven; Onder andere het mengen van zaden (zaadmengelingen).
    Petvood; Het voer voor huisdieren.
    Dit zijn bedrijven die hun grondstoffen kopen van onder andere graanverwerkende bedrijven (mengvoederbedrijven), en of onder andere handelaren in granen, zaden, pitten, gedroogd fruit, etc.
    Bij vooral petvoodbedrijven heersen op het ogenblik een concurrentiestrijd. Ook al vanwege de verschillende patenten waarover sommige van die bedrijven beschikken.
    Je hoeft maar eens de achtergrond te bekijken bij de overname van "Witte Molen" door Laroy Duvo.
    Door die overname is het mogelijk dat voedingsproducten-voedingsstoffen van andere bedrijven (patenten) voorkomen in/bij voedingsproducten Witte Molen.
    Het zijn ook die bedrijven die al die verschillende nevenproducten op de markt brengen.
    Dus zijn voor hen in zekere zin al die nevenproducten belangrijker, dan de verschillende natuurlijke plantenonderdelen. Zoals: bladeren, bloemen, wortelen, etc.
    En komen die verschillende plantenonderdelen en of andere soorten voedingen-voer steeds meer en meer voor als voedingssupplementen.
    Trouwens welk verschil bestaat er tussen granen en zaden.
    Eigenlijk heeft het allemaal te maken met commerce.
    Zelfs verschillende van die "grootte" fabriekanten dierenvoeding/vogelvoeding, zijn rechtstreeks/onrechtstreeks mede eigenaar van/bij sommige dierentuinen/vogelparken.
    Laatst gewijzigd door Josly; 03-12-2015 om 21:08.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Ctrl - Alt - Del
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    1
    Ik ga hier in mee Ctrl - Alt - Del.

Zo kinderachtig heb ik het hier lang niet gezien, maar het was voorspelbaar. Zo zijn meer leden hier weggepest. Bah!

Maar goed, voor hen die wel verder willen lezen, ik denk ook dat behalve zaden er veel meer gegeven zou moeten worden.
    De natuur nabootsen kan maar ten dele, maar daarmee is het niet meteen onmogelijk of zinloos het wel te proberen.

Vraag aan de leden hier; wat geef jij als extra's aan je vogels naast zaad en eivoer?

Liefst met de reden erbij. Ik geef bv munt omdat ik zie dat mijn vogels daar af en toe van eten. Daarmee denk ik dat het goed voor ze is. Verder gaat mijn kennis niet over dat specifieke plantje.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    328
    ik geef ze, qua zaad, het hele jaar door zo`n beetje hetzelfde, afgezien dan van het levend voer.

met fruit en groente probeer ik wel wat te wisselen.

Senior lid
    Thanks
    7
    Als extra geef ik appel en witlof

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Kleur ontlasting Zaadeters
    Door euphonia in forum Tropische vogels
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 07-11-2015, 21:38

Forum Rechten