Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mutaties kleine putter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mutaties kleine putter

    Zijn er mutaties van bloemputters zoja welke? Ik kan er in mijn omgeving nergens geen vinden, ook kennissen van mij hebben hiervan geen weet? Op internet heb ik wel enkele parva's gezien. Op een site heb ik ook foto's gezien van een bloemputter in Engeland met een 'grijs' rugdek wat ik persoonlijk wel mooi vond!

  • #2
    Laatst werd er wel een agaat bloemputter aangeboden, geen idee of deze raszuiver is, heb namelijk ook wel is gehoord dat men ze kruist met majoor putters om deze kleur te verkrijgen.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #3
      Ze zijn er wel, je zult alleen heel goed moeten zoeken. Je mag er trouwens ook van uit gaan dat alles mutaties ingekweekt zijn via major putters en visa versa. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen om de mutatie in te kweken via major of parva putter.

      Opmerking


      • #4
        Hallo
        nou het klopt niet hoor wat u zegd over de mutatie,s van de kleine of bloemputters ,jaren geleden had ik al wiltkeel putters en bruine kwamen toen ook al voor maar wel zeldzaam,mvg wim

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door leila Bekijk Bericht
          Hallo
          nou het klopt niet hoor wat u zegd over de mutatie,s van de kleine of bloemputters ,jaren geleden had ik al wiltkeel putters en bruine kwamen toen ook al voor maar wel zeldzaam,mvg wim
          Wat klopt er niet?
          Heb je soms foto's van uw mutaties?
          Mvg

          Opmerking


          • #6
            hallo miro
            ik heb op het ogenblik geen putters meer zitten,er werd geopperd dat er zogoed als geen mutanten van de kleine putters zijn en die er zijn die zijn overgekweekt via de mayor putters.
            mvg wim

            Opmerking


            • #7
              Witkeel komen ook vaker voor in het wild . agaat en bruin heb ik ook al gezien in het wild .
              Bont heel vaak zelfs maar dit is volgens mijn weten geen mutatie ?!?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door abu asfur Bekijk Bericht
                Witkeel komen ook vaker voor in het wild . agaat en bruin heb ik ook al gezien in het wild .
                Bont heel vaak zelfs maar dit is volgens mijn weten geen mutatie ?!?
                Abu, in het wild?
                Bedoel je daarmee in onze contreien?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Maar wat wordt er eigenlijk verstaan met/bij;
                  Bloemputter.
                  Kleine putter.
                  Grote putter.

                  Vraagprogramma/standaardeisen.
                  Dan komen in zekere zin geen enkele zuivere soort/ondersoort putters in aanmerking.
                  Want dan is het een mengelmoes van soorten/ondersoorten putters.
                  En komen kleurslagen (mutaties/mutanten) voor bij "kleine" en "grote" putters.

                  Kleine putter: vogel niet groter dan 12 cm.
                  Grote putter: niet kleiner dan 15 cm.

                  En wat met al die putters (zuivere soorten/ondersoorten) die daar tussen vallen.

                  Neem nu de bloemputter.
                  Wordt door verschillende personen aanzien/beschouwd als nominaatsoort:
                  Carduelis carduelis carduelis.
                  Meermaals te groot om aanzien te worden als "kleine" putter.
                  Maar zeker te klein om aanzien te worden als "grote" putter.

                  Dus betekent dit eigenlijk dat de verschillende kleurslagen (mutaties/mutanten) bij zowel de "kleine" als bij de "grote" putters kunnen voorkomen.

                  Zie vraagprogramma/standaardeisen putters.

                  Kleurstandaard:
                  Putter, man en pop ("kleine" en "grote")

                  En het toppunt van al, is dat de personen die daar mede verantwoordelijk voor zijn.
                  Nu die zelfde personen zijn die het hebben over het houden/kweken van raszuivere vogelsoorten/ondersoorten.
                  En wat eigenlijk niets anders is dan de basis van de vogelhobby.

                  www.anbvv.nl/cultuur-2.pdf
                  Josly ik bedoel met bloemputters de gewone nominaat vorm, kleine putter dus. Ik moet wel zeggen dat mijn putters wel groter zijn dan 12 cm? Wat is de verklaring hiervoor dan? Ik moet er wel bij zeggen dat ik de indruk heb dat een putter 2jaar groeit?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                    Abu, in het wild?
                    Bedoel je daarmee in onze contreien?
                    In vrijheid over heel de carduelis contreien ...

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door abu asfur Bekijk Bericht
                      In vrijheid over heel de carduelis contreien ...

                      ps: abu kun je nog eens contact opnemen aub?

                      Opmerking


                      • #12
                        No hard feelings Josly, ik snap enkel niet dat de standaard voor de grote op tentoonstelling voor putters kleiner is dan de nominaatvorm??? Is dat niet belachelijk? Dat zal dan ook wel de reden zijn dat je bijna geen kleine putters ziet op tentoonstelling.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                          Om U een idee te geven welke warboel het tegenwoordig allemaal is.

                          Bekijk eens de informatie van onder andere putters, en specifiek de parva putters.
                          Heeft het dan te maken met de ondersoort Carduelis carduelis parva.
                          Of heeft het te maken met een mengelmoes van ondersoorten (grootte parva putters).
                          En een bewijs dat dan ook bij de parva putters kleurslagen (mutaties/mutanten) voorkomen.

                          Trouwens hoe worden dan dergelijke putters gekeurd bij deelname aan Bondsshow 2016 (Nederlands kampioenschap) Apeldoorn.
                          Als kleine putter, of als grote putter.



                          https://nl.wikipedia.org/wiki/Putter
                          Ik had bovenstaande info al gezien, moeilijk een rechte lijn in te trekken... Er staan ook 'fouten' in het document en dat voor een officiele instantie?

                          Opmerking


                          • #14
                            Belgische instanties voor vogelbescherming zijn volledig onwetend wat betreft carduelis parva . Toen ik ze over de vloer kreeg wisten ze zelfs het verschil tussen een sijspopje en een zwartkopsijspopje niet te kunnen onderscheiden . De europese botvink niet van de marokaanse botvink ( die nochtans andere kleuren heeft ) ... enz ...

                            DISTELVINK AMINET Carduelis carduelis parva ( uit kbof pdf bestand ) ?!???!???
                            Last edited by abu asfur; 06-11-2015, 11:31.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht

                              ps: abu kun je nog eens contact opnemen aub?

                              heb je een pm gestuurd met m'n contact gegevens ;-)

                              Opmerking

                              Working...
                              X