Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53

Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes

Hallo,

Ik heb wat vragen over de kweek van onze blauwkopblauwfazantjes.
    Ze zijn van eind 2015.

Ze zijn nu al een tijd in de voliere maar gezien het kouder gaat worden en het Afrikaantjes zijn, moeten ze op een gegeven moment toch naar binnen om te overwinteren.
    We gaan ze houden in 2 redelijke broedkooien en aan de hand van hoe dat gaat zien we verder.
    Waarschijnlijk zullen ze wel een nestje gaan doen.

Omdat we nooit tropen binnen hebben weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet verwachten en moet doen.
    Ze komen zoals gezegd in redelijke broedkooien. In elke kooi een koppel.
    Ze komen in een kamer waar overdag de zon in schijnt dus op de dag is met het licht wel in orde. 's Avonds wil ik het licht verlengen dmv een tijdklok en 's nachts is er wel wat licht door een lantaarnpaal maar wil ik voor de zekerheid een nachtlampje in de kamer aan laten.
    Omdat ik ook wel was boven droog is het volgens mij met luchtvochtigheid wel in orde. Ook krijgen ze gewoon een badderbak.

Elke dag staan de ramen boven open dus dat moet ik in de gaten houden zodat het niet te koud wordt in hun kamer. Boven welke temperatuur moet het blijven voor de blauwkoppies? Ik weet wel boven de 10 graden maar hoe doen jullie het in huis, constantere temperatuur of gewoon 's nachts kouder en overdag een graad of ??

In wat voor nestkast of korfje kweken ze bij jullie?

Groetjes, Chantal
    Laatst gewijzigd door Tal; 24-09-2015 om 08:11.
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Is het je bedoeling dat ze gaan broeden binnen? Zoja, dan zou ik luchtvochtigheid juist sterk verhogen, dàt is vaak de trigger voor ze. Buiten zijn veel afrikaantjes juist nu broedrijp.
    Ik heb ze overigens nooit naar binnen gedaan, ze sliepen zomer en winter in de klimop.

Als je niet wil dat ze gaan broeden, zou ik juist de geslachten scheiden nu, zet ze in het voorjaar (eind april bijvoorbeeld) weer samen en vaak gaan ze dan ook vrij snel broeden.
    Of het goed gaat met 2 koppels in één volière betwijfel ik, maar misschien heb je geluk.

Als nesthokje had ik van die kleine bamboekorfjes.

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Ze mogen broeden als ze dat willen, ze zijn dan een jaar oud. Ik denk dat door het badwater en de was die boven hangt het wel in orde is met luchtvochtigheid. Moet dan even op jacht gaan naar zo'n meter.

Ze schijnen toch niet tegen de Nederlandse winters te kunnen? En ook als je ze buiten houdt snel(ler) legnood te krijgen door de kou? Had juist ook op 'alle vogels'-site gelezen. Prachtige site!

Ze zijn zelf geboren in de winter dus zullen in de winter broedrijp zijn. Ik wil niet dat ze in de winter buiten een nest gaan doen. Dat zou ik zonde van de pop vinden (event. legnood) en van de jongen, mocht het toch te koud worden.

Hadden die van jou in de winter een nest in de klimop? Had je je binnenhok verwarmd?

Dank alvast voor je reactie!

ps, ze gaan super in de voliere. Geen ruzie, geen strijd. De blauwkoppen gaan juist prima met elkaar maar ook met de andere vogels om. Scheelt ook dat ze de ruimte hebben, zo'n 6 x 2 x 2.
    Laatst gewijzigd door Tal; 24-09-2015 om 08:55.
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Senior lid
    Thanks
    3
    zelf heb ik op dit moment 6 koppels blauwkop blauwfazantjes. de mannen en poppen zijn gescheiden van elkaar. alleen in de broed periode zou ik nooit 2 koppels in 1 kooi/vrucht doen. ze kunnen aardig wat kou hebben hoor als ze er gewend aan zijn. dus 12 graden kan prima. ik heb ook eens een keer gehoord van iemand die had jongen blauwkopjes in de winter dus het kan wel. als je goed wil kweken zou ik ook miereneitjes,buffalowormen en pinkies geven ( wel in stukjes snijden dus niet heel geven)als je meer wil weten horen we het wel
    Laatst gewijzigd door Tropenkweker078; 24-09-2015 om 09:25.

Bree47
    Guest
    Ik heb zelf vijf koppels goudbuikjes binnen in een grote kooi. Er zitten geen andere soorten bij maar leven in kolonie bij elkaar. Ik laat ze het hele jaar samen zitten, dus niet mannen en vrouwen gescheiden. Haal wel alle nestkasten weg als het geen broedtijd is, maar gaan heel sociaal met elkaar om,geen grote jachtpartijen.
    In de winter staan ze in mijn huiskamer naast het raam, waar gestookt word, ik laat het niet kouder worden als 14 graden, ze gaan heel goed en zorg ervoor dat ze nooit kouder als 12 graden zitten, je ziet dan aan de vogels dat ze dan dikker gaan zitten. Ze slapen als koppeljes samen in de klimop altijd op de zelfde plaatsen.
    Heb in de kooi ledverlichting aangelegd, en geef de vogels 13 uur licht als ze niet broeden en iedere dag vers badwater het hele jaar door, in de zomer geef ik 15 uur licht. Ze gaan allemaal zeker twee keer per dag uitgebreid in bad. Ze doen haast alles met de hele kolonie samen, baden, eten en rusten. Geniet er erg van!

groetjes Wim

Ze schijnen toch niet tegen de Nederlandse winters te kunnen? En ook als je ze buiten houdt snel(ler) legnood te krijgen door de kou? Had juist ook op 'alle vogels'-site gelezen. Prachtige site!
    Dan bestaat er zeker nog een site die allevogels.nl heet.... :-)

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
    Dan bestaat er zeker nog een site die allevogels.nl heet.... :-)
    ik dacht dat ik daarop keek maar is dat is dus een andere site geweest. Deze heb ik op gelezen http://www.vogelproblemen.nl/Blauwko...uwfazantje.htm
    en uiteraard nog verder gegoogled maar vaak heb je meer aan ervaring van mensen zelf en dan is een forum wel erg handig.

Ik ga jouw site nu lezen!

Ps, gelezen, helaas staat er niets over termperatuur enzo en of ze in de winter buiten kunnen.

Ons binnenhok is wel een stuk warmer dan buiten en de voliere is ook beschermd met plexiglas maar toch wordt het natuurlijk op den duur net zo koud als buiten.
    Zodoende dat we het advies naleven om ze 's winters binnen te halen omdat het erg sneu en zonde is als ze wel dood gaan.
    Laatst gewijzigd door Tal; 24-09-2015 om 11:23.

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tropenkweker078 Bekijk Bericht
    zelf heb ik op dit moment 6 koppels blauwkop blauwfazantjes. de mannen en poppen zijn gescheiden van elkaar. alleen in de broed periode zou ik nooit 2 koppels in 1 kooi/vrucht doen. ze kunnen aardig wat kou hebben hoor als ze er gewend aan zijn. dus 12 graden kan prima. ik heb ook eens een keer gehoord van iemand die had jongen blauwkopjes in de winter dus het kan wel. als je goed wil kweken zou ik ook miereneitjes,buffalowormen en pinkies geven ( wel in stukjes snijden dus niet heel geven)als je meer wil weten horen we het wel
    - Jij hebt ze dus ook binnen als het kouder wordt of heb je ze altijd binnen?
    12 graden vind ik niet koud. - Op welke temperatuur gaan jouwe nog goed?
    Onze zitten nu nog gewoon buiten en dat gaat heel goed maar we willen en durven het niet aan om ze in de echte winter buiten te laten omdat ook met het kopen (en op internet) steeds is dat ze niet tegen ons klimaat kunnen in de winter.
    - Hoe groot is jouw kooi waar je een koppel in doet als ze gaan broeden?
    - Waarin maken ze bij jou een nest? (anders zet/hang ik er wel twee verschillende in, dan kunnen ze kiezen)
    Ze eten altijd al gewoon mee van het eivoer en de insectenpaté. Dat wil ik ook met de kweek geven als er event. jongen zijn.

Dank voor je reactie!

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Ik heb alleen ervaringen met blauwkop blauwfazantjes aan deze kant van de aardbol Tal, en dan in gebieden waar we geen vorst kennen.
    Ze gaan heel goed in groepsverband en kolonies dus ben het wat dat betreft niet met Tropenkweker078 en Ton eens. Maar het ligt natuurlijk ook aan de ruimten en je voedingsbeleid. Ik moet de eerste kweker hier nog ontmoeten die buffelo's meelwormen en pinkies in stukjes snijd en invriest.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Senior lid
    Thanks
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
    - Jij hebt ze dus ook binnen als het kouder wordt of heb je ze altijd binnen?
    12 graden vind ik niet koud. - Op welke temperatuur gaan jouwe nog goed?
    Onze zitten nu nog gewoon buiten en dat gaat heel goed maar we willen en durven het niet aan om ze in de echte winter buiten te laten omdat ook met het kopen (en op internet) steeds is dat ze niet tegen ons klimaat kunnen in de winter.
    - Hoe groot is jouw kooi waar je een koppel in doet als ze gaan broeden?
    - Waarin maken ze bij jou een nest? (anders zet/hang ik er wel twee verschillende in, dan kunnen ze kiezen)
    Ze eten altijd al gewoon mee van het eivoer en de insectenpaté. Dat wil ik ook met de kweek geven als er event. jongen zijn.

Dank voor je reactie!
    ja mijn vogels zitten binnen in een schuur kouder dan 8/10 graden word het nooit. en meestal is de tempratuur 13/15 graden. in de winter zitten ze gewoon in de schuur. in de zomer als ze klaar zijn met broeden mogen ze naar buiten met vuurvinken,goudbuikjes en gouldamadines.

- ik kweek in broedkooien van 70 a 80 cm lang in de winter met 12 a 14 koppels gouldamadines. en in de zomer met 6 koppels blauwkoppen, 2 koppels vuurvinken en 3 koppels gouldbuikjes.
    - je kan gewoon half open nest kastjes gebruiken voor de blauwkop blauwfazantjes.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. blauwkop blauwfazantjes
    Door wschaik in forum Tropische vogels
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 26-06-2012, 18:25
  2. blauwkop blauwfazantjes
    Door johan smit in forum Tropische vogels
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 04-06-2012, 22:55

Forum Rechten