Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes

    Hallo,

    Ik heb wat vragen over de kweek van onze blauwkopblauwfazantjes.
    Ze zijn van eind 2015.

    Ze zijn nu al een tijd in de voliere maar gezien het kouder gaat worden en het Afrikaantjes zijn, moeten ze op een gegeven moment toch naar binnen om te overwinteren.
    We gaan ze houden in 2 redelijke broedkooien en aan de hand van hoe dat gaat zien we verder.
    Waarschijnlijk zullen ze wel een nestje gaan doen.

    Omdat we nooit tropen binnen hebben weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet verwachten en moet doen.
    Ze komen zoals gezegd in redelijke broedkooien. In elke kooi een koppel.
    Ze komen in een kamer waar overdag de zon in schijnt dus op de dag is met het licht wel in orde. 's Avonds wil ik het licht verlengen dmv een tijdklok en 's nachts is er wel wat licht door een lantaarnpaal maar wil ik voor de zekerheid een nachtlampje in de kamer aan laten.
    Omdat ik ook wel was boven droog is het volgens mij met luchtvochtigheid wel in orde. Ook krijgen ze gewoon een badderbak.

    Elke dag staan de ramen boven open dus dat moet ik in de gaten houden zodat het niet te koud wordt in hun kamer. Boven welke temperatuur moet het blijven voor de blauwkoppies? Ik weet wel boven de 10 graden maar hoe doen jullie het in huis, constantere temperatuur of gewoon 's nachts kouder en overdag een graad of ??

    In wat voor nestkast of korfje kweken ze bij jullie?

    Groetjes, Chantal
    Last edited by Tal; 24-09-2015, 08:11.
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Ze mogen broeden als ze dat willen, ze zijn dan een jaar oud. Ik denk dat door het badwater en de was die boven hangt het wel in orde is met luchtvochtigheid. Moet dan even op jacht gaan naar zo'n meter.

      Ze schijnen toch niet tegen de Nederlandse winters te kunnen? En ook als je ze buiten houdt snel(ler) legnood te krijgen door de kou? Had juist ook op 'alle vogels'-site gelezen. Prachtige site!

      Ze zijn zelf geboren in de winter dus zullen in de winter broedrijp zijn. Ik wil niet dat ze in de winter buiten een nest gaan doen. Dat zou ik zonde van de pop vinden (event. legnood) en van de jongen, mocht het toch te koud worden.

      Hadden die van jou in de winter een nest in de klimop? Had je je binnenhok verwarmd?

      Dank alvast voor je reactie!

      ps, ze gaan super in de voliere. Geen ruzie, geen strijd. De blauwkoppen gaan juist prima met elkaar maar ook met de andere vogels om. Scheelt ook dat ze de ruimte hebben, zo'n 6 x 2 x 2.
      Last edited by Tal; 24-09-2015, 08:55.
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

      Opmerking


      • #4
        zelf heb ik op dit moment 6 koppels blauwkop blauwfazantjes. de mannen en poppen zijn gescheiden van elkaar. alleen in de broed periode zou ik nooit 2 koppels in 1 kooi/vrucht doen. ze kunnen aardig wat kou hebben hoor als ze er gewend aan zijn. dus 12 graden kan prima. ik heb ook eens een keer gehoord van iemand die had jongen blauwkopjes in de winter dus het kan wel. als je goed wil kweken zou ik ook miereneitjes,buffalowormen en pinkies geven ( wel in stukjes snijden dus niet heel geven)als je meer wil weten horen we het wel
        Last edited by Tropenkweker078; 24-09-2015, 09:25.

        Opmerking


        • #5
          Ik heb zelf vijf koppels goudbuikjes binnen in een grote kooi. Er zitten geen andere soorten bij maar leven in kolonie bij elkaar. Ik laat ze het hele jaar samen zitten, dus niet mannen en vrouwen gescheiden. Haal wel alle nestkasten weg als het geen broedtijd is, maar gaan heel sociaal met elkaar om,geen grote jachtpartijen.
          In de winter staan ze in mijn huiskamer naast het raam, waar gestookt word, ik laat het niet kouder worden als 14 graden, ze gaan heel goed en zorg ervoor dat ze nooit kouder als 12 graden zitten, je ziet dan aan de vogels dat ze dan dikker gaan zitten. Ze slapen als koppeljes samen in de klimop altijd op de zelfde plaatsen.
          Heb in de kooi ledverlichting aangelegd, en geef de vogels 13 uur licht als ze niet broeden en iedere dag vers badwater het hele jaar door, in de zomer geef ik 15 uur licht. Ze gaan allemaal zeker twee keer per dag uitgebreid in bad. Ze doen haast alles met de hele kolonie samen, baden, eten en rusten. Geniet er erg van!

          groetjes Wim

          Opmerking


          • #6
            [COLOR=#333333]Ze schijnen toch niet tegen de Nederlandse winters te kunnen? En ook als je ze buiten houdt snel(ler) legnood te krijgen door de kou? Had juist ook op 'alle vogels'-site gelezen. Prachtige site! [/COLOR]
            Dan bestaat er zeker nog een site die allevogels.nl heet.... :-)
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
              Dan bestaat er zeker nog een site die allevogels.nl heet.... :-)
              ik dacht dat ik daarop keek maar is dat is dus een andere site geweest. Deze heb ik op gelezen http://www.vogelproblemen.nl/Blauwko...uwfazantje.htm
              en uiteraard nog verder gegoogled maar vaak heb je meer aan ervaring van mensen zelf en dan is een forum wel erg handig.

              Ik ga jouw site nu lezen!

              Ps, gelezen, helaas staat er niets over termperatuur enzo en of ze in de winter buiten kunnen.

              Ons binnenhok is wel een stuk warmer dan buiten en de voliere is ook beschermd met plexiglas maar toch wordt het natuurlijk op den duur net zo koud als buiten.
              Zodoende dat we het advies naleven om ze 's winters binnen te halen omdat het erg sneu en zonde is als ze wel dood gaan.
              Last edited by Tal; 24-09-2015, 11:23.
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tropenkweker078 Bekijk Bericht
                zelf heb ik op dit moment 6 koppels blauwkop blauwfazantjes. de mannen en poppen zijn gescheiden van elkaar. alleen in de broed periode zou ik nooit 2 koppels in 1 kooi/vrucht doen. ze kunnen aardig wat kou hebben hoor als ze er gewend aan zijn. dus 12 graden kan prima. ik heb ook eens een keer gehoord van iemand die had jongen blauwkopjes in de winter dus het kan wel. als je goed wil kweken zou ik ook miereneitjes,buffalowormen en pinkies geven ( wel in stukjes snijden dus niet heel geven)als je meer wil weten horen we het wel
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb alleen ervaringen met blauwkop blauwfazantjes aan deze kant van de aardbol Tal, en dan in gebieden waar we geen vorst kennen.
                  Ze gaan heel goed in groepsverband en kolonies dus ben het wat dat betreft niet met Tropenkweker078 en Ton eens. Maar het ligt natuurlijk ook aan de ruimten en je voedingsbeleid. Ik moet de eerste kweker hier nog ontmoeten die buffelo's meelwormen en pinkies in stukjes snijd en invriest.

                  Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                  Opmerking


                  • #10
                    ja mijn vogels zitten binnen in een schuur kouder dan 8/10 graden word het nooit. en meestal is de tempratuur 13/15 graden. in de winter zitten ze gewoon in de schuur. in de zomer als ze klaar zijn met broeden mogen ze naar buiten met vuurvinken,goudbuikjes en gouldamadines.

                    - ik kweek in broedkooien van 70 a 80 cm lang in de winter met 12 a 14 koppels gouldamadines. en in de zomer met 6 koppels blauwkoppen, 2 koppels vuurvinken en 3 koppels gouldbuikjes.
                    - je kan gewoon half open nest kastjes gebruiken voor de blauwkop blauwfazantjes.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk Bericht
                      Ik heb alleen ervaringen met blauwkop blauwfazantjes aan deze kant van de aardbol Tal, en dan in gebieden waar we geen vorst kennen.
                      Ze gaan heel goed in groepsverband en kolonies dus ben het wat dat betreft niet met Tropenkweker078 en Ton eens. Maar het ligt natuurlijk ook aan de ruimten en je voedingsbeleid. Ik moet de eerste kweker hier nog ontmoeten die buffelo's meelwormen en pinkies in stukjes snijd en invriest.

                      Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
                      Hoi Kees, mooi om ook jouw bericht te lezen. Dank!
                      We gaan ze in ieder geval naar binnen halen als het echt kouder wordt. Het is niet de bedoeling dat ze, als het verkeerd gaat, dood gaan. Het zou wel heel mooi zijn als ze, zoals bij Ton, wel het hele jaar buiten kunnen blijven maar dat durven we niet aan om uit te proberen.
                      Hier staat altijd eivoer en insectenpate en ze moeten zelf uitzoeken of ze daarvan willen eten of niet. Net als elke dag verschillend groenvoer en appel. Soms eten ze er veel van en soms veel minder.
                      We gaan de blauwkoppen per koppel een eigen kooi geven en zien dan wel of ze wel of niet een nestje willen doen. Binnen hebben we nl niet de ruimte om ze een voliere te geven. Mochten ze anders van de zomer in de voliere willen broeden dan is dat ook prima.

                      Ik denk als een voliere groot genoeg is dat het wel goed gaat met meerdere koppels blauwkoppen.
                      We hebben ook 5 koppels gordels in de voliere en ook jongen zitten erbij, dat gaat supergoed. Wel vliegen ze eens achter elkaar aan maar soms maken ze ook een nest naast elkaar en verdragen elkaar prima. Het zijn prima kolonievogels. Maar over gordels staat ook dat ze niet met meerdere koppels bij elkaar kunnen.

                      Ik denk dat ik wel genoeg weet zo en dat we ons plan zo gemaakt hebben maar mocht iemand nog kweekervaring hebben met de blauwkoppen dan hoor ik het graag
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tropenkweker078 Bekijk Bericht
                        ja mijn vogels zitten binnen in een schuur kouder dan 8/10 graden word het nooit. en meestal is de tempratuur 13/15 graden. in de winter zitten ze gewoon in de schuur. in de zomer als ze klaar zijn met broeden mogen ze naar buiten met vuurvinken,goudbuikjes en gouldamadines.

                        - ik kweek in broedkooien van 70 a 80 cm lang in de winter met 12 a 14 koppels gouldamadines. en in de zomer met 6 koppels blauwkoppen, 2 koppels vuurvinken en 3 koppels gouldbuikjes.
                        - je kan gewoon half open nest kastjes gebruiken voor de blauwkop blauwfazantjes.
                        Dank voor de info!
                        Die kastjes komt dan wel goed.
                        8-10 graden is idd niet koud. Nu is het 's nachts al rond de 12 geweest en in de winter is het overdag al een stuk kouder dan 8 graden.
                        Zoals ik hierboven al plaatste, ze gaan lekker naar binnen als het kouder wordt om risico uit te sluiten.

                        Nogmaals dank je wel!

                        Groetjes, Chantal
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Je zou ook een rieten mandje kunnen gebruiken... https://www.youtube.com/watch?v=FbiaVF0wTJw
                          Bekijk mijn vogels op:

                          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                            Je zou ook een rieten mandje kunnen gebruiken... https://www.youtube.com/watch?v=FbiaVF0wTJw
                            Die hebben wel wel omdat daar ook een aantal van in de voliere hangen. Komt goed Thanks!

                            We hebben Heesakkers kooien gekocht van 1 meter bij 40 cm bij 40 cm, die leuk aankleden met wat groen enzo en dan zien hoe ze zich daarin gedragen.

                            Groetjes, Chantal
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              ik snap iets niet
                              je loopt iedereen af te kraken die binnen kweekt en zegt dat ze geen vogels waard zijn en dan ga je nu een topic openen dat je vogels naar binnen gaat halen
                              die logica snap ik niet helemaal?
                              volgende keer moet je tog maar 10 keer diep gaan nadenken voordat je mensen de les wil gaan lezen
                              en in het openbaar voor schut wil zetten
                              Groetjes van marco

                              Opmerking

                              Working...
                              X