Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Parva putter x Zwart/geel kanarie pop ?????

Senior lid
    Thanks
    3

Parva putter x Zwart/geel kanarie pop ?????

komend jaar wil ik wat bastaarden kweken is deze combi goed

Parva putter x Zwart/geel mozaiek pop

Of

Parva putter x Zwart/geel kanarie pop.

Of

Parva putter x Raza espagnola Zwart/geel pop.

Of

Parva putter x Agaat geel mozaiek pop

Waar krijg je de mooiste resultaten uit.
    Laatst gewijzigd door remco; 15-09-2015 om 19:51. Reden: fout met typen
    Mvg Remco

Senior lid
    Thanks
    14
    Als je voor kleur gaat zou ik voor de agaat geel mozaik pop gaan. De mooiste putterkruisingen qua kleur behaal je wel met een majoor putter vind ik.
    Ikzelf kweek wel kruisingen met putter over agaat rood mozaik poppen.

Senior lid
    Thanks
    3
    Ik heb zelf parva's vandaar dat ik wat bastaarden wil kweken.

Wat denk je om er raza espagnol pop bij te zetten zwart/geel infensief alle twee vrij kleine vogels
    Vind ik zelf�� of zou dat te donker worden
    Mvg Remco

Stamgast
    Thanks
    25
    Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.

De naam parva heeft in europa vooral te maken met de zang, en in mindere mate met de parva ondersoort zelf, als het gaat om/over putters houden/kweken in gevangenschap.
    Eigenlijk gaat het dan om/over combinaties van de putter-ondersoorten. In de eerste plaats de kleine putter ondersoorten. En waarvan de parva ondersoort er een van is.
    Bij kruising-week wordt onder andere rekening gehouden met het aanwezige phaeomelanine en eumelanine als het gaat om/over het uiterlijk zichtbare bij hybride vogels (kleurslagen).
    Bijvoorbeeld bij bruin (phaeomelanine) x bruin (phaeomelanine) zijn alle nakomelingen bruin (phaeomelanine)
    Het zelfde wat eumelanine betreft.
    Zwart (eumelanine) x zwart (eumelanine) = zwart (eumelanine).
    Bij combinaties phaeomelanine x eumelanine bekomt men tussensoorten.
    Bekomt men eigenlijk andere-nieuwe kleurslagen.

Wat parva putters betreft bestaan er eigenlijk drie ondersoorten.
    (1)De Spaanse parva putter, en is in het bezit van meer phaeomelanine.
    (2)De Afrikaanse-parva putter. Heeft onder ander een zwarter masker (eumelanine).
    (2)De Prope-parva. Heeft in het geheel een grijzer zichtbaar uiterlijk (eumelanine).

De echte zuiver parva putters onderscheiden zich van de andere putter soorten/ondersoorten vanwege onder andere hun specifieke snavel.
    De snavel is rank en puntig vleeskleurig met een zwarte streep op het bovenste gedeelte van de snavel.
    Ook het onderste gedeelte van snavel bezit een zwarte streep, maar dan op het uiteinde.
    De snavel is korten-dunner (scherper) dan de nominaatvorm.
    De basis van de snavel is omgeven door zwartgrijs borstelharen
    De echte zuivere parva putters komen voor bij drie ondersoorten.
    (1) Carduelis carduelis africanus.
    (2) Carduelis carduelis weigoldi.
    (3) Carduelis carduelis propeparva.
    Hebben de kortste en scherpste snavels van de drie en meest van al grijs uiterlijk.

De kans bestaat dat het toekomst gericht als zelfstandige soorten/ondersoorten worden beschouwd.
    Vanwege onder andere de discussies al of niet ringplicht parva putters (Marokkaanse parva putters).

De meest voorkomende combinaties van putters met kanaries is/zijn kleurslag agaat al of niet in combinatie met mozaiek. En dit met een rood uiterlijk.
    Houd er wel rekening mee dat bij combinaties met intensieve kanaries de mogelijkheid bestaat voor bonte nakomelingen
    Laatst gewijzigd door Josly; 18-09-2015 om 14:33.

Senior lid
    Thanks
    3
    Bedankt voor de goede uitleg ik ben weer wat informatie rijker��
    Mvg Remco

Stamgast
    Thanks
    25
    Zonder dank, en trouwens graag gedaan.

Tegenwoordig heeft men het binnen avicultuur/vogelhobby steeds meer en meer over het houden/kweken van raszuivere vogelsoorten. En volledig terecht.
    Maar combinaties van ondersoorten betekenen eigenlijk genetisch ook kruisingen van soorten/ondersoorten.
    Kleurslagen (mutaties/mutanten) zijn genetisch vormen van kruisingen.
    Zonder over verervingen, waar komen de meeste kleurslagen (mutaties/mutanten) voor.
    Voornamelijk bij vogelsoorten waar meerdere ondersoorten voorkomen.
    Hoe groter het aantal ondersoorten, hoe groter de kansen, mogelijkheden, wat betreft tussensoorten, tussenkleuren.
    Al of niet nieuwe kleuren/kleurslagen (mutaties/mutanten) ontstaan na selectief kweken van een of andere tussensoort/tussenkleur.
    Kruisingen/hybriden van soorten/ondersoorten zijn de basis van kleurslagen (mutaties/mutanten).

Diegenen die mij kennen, weten dat ik een fervente voorstander ben van het raszuiver houden/kweken vogelsoorten/ondersoorten.
    En nochtans heb ik gans mijn vogelhobbyleven ook kruisingen/hybrides gekweekt.
    Dit om verschillende redenen.
    (1) Vanwege onderzoeken/projecten al of niet vruchtbaarheid kruisingen/hybrides.
    (2) Vanwege onderzoeken/projecten al of niet meer weerstand bij kruisingen/hybrides.
    Zie combinaties Europese groenvinken met tropische groenvinken. En of combinaties met Midden-Zuid Amerikaanse vogelsoorten/ondersoorten. En vooral sijzen soorten.
    (3) Vanwege onderzoeken/projecten kleurslagen (mutaties/mutanten).

De opstart was dan meermaals:
    Drie kweeklijnen/broedlijnen zuivere soort/ondersoort.
    Drie kweeklijnen/broedlijnen kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Drie kweeklijnen/broedlijnen kruisingen/hybrides.
    En dit minstens vijf generaties.

Tegenwoordig is na/bij de tweede/derde generaties al sprake van nieuwe kleurslag (mutatie/mutant).
    Terwijl het doorgaans genetisch gaat om minstens acht generaties vooraleer er sprake kan zijn van genetisch nieuwe kleurslag (mutatie/mutant).
    Alleen al vanwege meermaals vijf generaties kruisingen/hybrides kweek (R5 = raszuivere soort).
    Ook een kleurslag (mutatie/mutant) is pas na de vijfde generatie (R5) genetisch een zuivere kleurslag (mutatie/mutant).

Ps; kleurslagen (mutaties/mutanten) komen meermaals tot stand, hebben meermaals te maken met hoeveelheid aanwezig grijs (verhoudingen phaeomelanine en eumelanine). Vooral eumelanine (grijs).

Onder andere een van de redenen waarom er ook bij soorten kromsnavels ook kleurslagen (mutaties/mutanten) voorkomen.
    Vanwege het aanwezige eumelanine.
    Want volgens velen komt phaeomelanine niet voor bij kromsnavels.
    Terwijl recente onderzoeken het tegenovergestelde bewijzen
    Laatst gewijzigd door Josly; 18-09-2015 om 16:53.

Senior lid
    Thanks
    14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Diegenen die mij kennen, weten dat ik een fervente voorstander ben van het raszuiver houden/kweken vogelsoorten/ondersoorten.
    En nochtans heb ik gans mijn vogelhobbyleven ook kruisingen/hybrides gekweekt.
    Dit om verschillende redenen
    (1) Vanwege onderzoeken/projecten al of niet vruchtbaarheid kruisingen/hybrides.
    (2) Vanwege onderzoeken/projecten al of niet meer weerstand bij kruisingen/hybrides.
    Zie combinaties Europese groenvinken met tropische groenvinken. En of combinaties met Midden-Zuid Amerikaanse vogelsoorten/ondersoorten. En vooral sijzen soorten.
    (3) Vanwege onderzoeken/projecten kleurslagen (mutaties/mutanten).

De opstart was dan meermaals:
    Drie kweeklijnen/broedlijnen zuivere soort/ondersoort.
    Drie kweeklijnen/broedlijnen kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Drie kweeklijnen/broedlijnen kruisingen/hybrides.
    En dit minstens vijf generaties.

Tegenwoordig is na/bij de tweede/derde generaties al sprake van nieuwe kleurslag (mutatie/mutant).
    Terwijl het doorgaans genetisch gaat om minstens acht generaties vooraleer er sprake kan zijn van genetisch nieuwe kleurslag (mutatie/mutant).
    Alleen al vanwege meermaals vijf generaties kruisingen/hybrides kweek (R5 = raszuivere soort).
    Ook een kleurslag (mutatie/mutant) is pas na de vijfde generatie (R5) genetisch een zuivere kleurslag (mutatie/mutant).
    Hey Josly wat waren de bevindingen? Interesseert mij wel!

Stamgast
    Thanks
    25
    Een van de algemene vaststellingen.

Vogels-jongen met rode ogen bij de geboorte beschikken doorgaans over minder weerstand.
    Zeker de periode voor de eerste rui.

Zo ben ik er in geslaagd groenvinken te houden/kweken met meer weerstand door het in kweken van Schinese groenvinken.
    Ook ben ik er in geslaagd om lutino groenvinken te kweken (Schotse) die autosomaal recessief vererven.
    Maar bij verder door kweken zijn het allemaal wildkleur nakomelingen bij de Europese groenvinken.

Stamgast
    Thanks
    25
    Tegenwoordig is er nogal wat te doen met/bij bepaalde kleurslagen.

Zoals agaat.

Dit heeft daar onder andere mee te maken.
    Bleke, lichte, agaat.
    Donkere agaat.
    Eigenlijk ook van toepassing bij bruin, isabel, satinet.
    Mooiste voorbeelden op het ogenblik zijn de Spaanse grijsvleugel groenvinken.
    De vererving daarvan zijn geslachtsgebonden recessief bij onderlinge combinaties, al of niet met pastel.
    Koppelt je een Spaanse grijsvleugel groenvink aan/met een Belgische agaat, bruin, isabel. Dan bekomt je onder andere dochters/poppen met al of niet tussensoort/tussenkleur, al of niet grijsvleugel.
    Dan is de vererving niet meer geslachtsgebonden recessief, maar in zekere zin intermediair (onafhankelijk). Hetzij dominant, hetzij recessief.
    Het klinkt zeer eigenaardig, maar het is zo in werkelijkheid wat het uiterlijk zichtbare aangaat.
    Dit heeft mogelijks te maken met eumelanine (grijs).
    Maar volgens sommigen heeft het mogelijks te maken met het in kweken van Negro (zwart) groenvink (tropische groenvink soort/ondersoort).

Niet alleen wat maatregelingen betreft, maar ook wat kleurslagen mutaties/mutanten aangaat, mag men zich binnen de vogelhobby aan het een en het ander verwachten.
    Laatst gewijzigd door Josly; 18-09-2015 om 18:15.

Stamgast
    Thanks
    25
    Misschien een van de belangrijkste bevindingen bij het verder doorkweken kruisingen/hybrides zijn vruchtbare nakomelingen kruisingen/hybrides.

Geen vruchtbare nakomelingen, geen "nieuwe" kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Een van de voornaamste "problemen" bij kruisingen/hybrides, en of kleurslagen (mutaties/mutanten).

Verschillende vogelliefhebbers beweren dat nakomelingen vanaf de derde generaties, zo goed als onvruchtbaar zijn.
    Dit heeft vooral te maken met het koppelen-combinaties kruisingen/hybrides.
    Velen koppelen eerstejaars kruisingen/hybrides (F1) terug aan voor-oudersoort(en) (R).
    Meest vruchtbare nakomelingen worden bekomen door combinaties van enkele jaren-generaties van kruisingen/hybrides onder elkaar.
    Vooral bij combinaties van verschillende soorten kruisingen/hybrides.
    Vogelsoorten/ondersoorten die daarvoor in aanmerking komen zijn onder andere Amerikaanse sijzensoorten.
    Met als meest vruchtbare nakomelingen kruisingen/hybrides, zwarte sijzen.
    Van af de derde generaties kruisingen/hybrides (F3), zijn zo goed als alle nakomelingen vruchtbaar.

Uitleg technische termen, en bepaalde combinaties kruisingen/hybrides:

F = kruisingen/hybrides.
    F1 = eerste generaties kruisingen/hybrides.
    F1 x F1 = F2 = tweede generaties kruisingen/hybrides.
    F2 x F2 = F3 = derde generaties kruisingen/hybrides.
    F1 x F2 = F3.
    F2 x F1 = F3.
    Etc.
    Van af F3 zijn zo goed als alle nakomellengen vruchtbaar.
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-09-2015 om 13:46.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. parva putter
    Door naruch in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 41
    Laatste Bericht: 02-10-2014, 21:46
  2. zwart/geel of groen???
    Door remco in forum Kanaries
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 15-06-2014, 15:20
  3. putter parva X agaat rood mozaiek
    Door Chardonnert.BE in forum Bastaarden