Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27

Onderwerp: Parva putter x Zwart/geel kanarie pop ?????

Stamgast
    Thanks
    25
    Uitleg technische termen, en combinaties zuiver voor-oudersoorten:

Bij combinaties:
    F3 x R, of R x F3 = R1.
    Zijn zo goed alles alle nakomelingen vruchtbaar.

R = zuivere soorten/ondersoorten (natuurvogels).
    F1, F2, F3, etc, x zuiver voor-oudersoorten (R), of zuiver voor-oudersoorten x F1, F2, F3, etc, = R1.
    R1 = eerste generaties terug kweken naar zuiver voor-oudersoorten.
    En niet F2 zoals verschillende personen beweren.
    R1 x R, of R x R1 = R2 = tweede generaties terug kweken naar zuiver voor-oudersoorten (R).
    En niet F3 zoals verschillende personen beweren. E n die volgens hen onvruchtbaar zijn.
    R2 x R, of R x R2 = R3 = derde generaties terug kweken naar zuiver voor-oudersoorten (R).
    R3 x R, of R x R3 = R4 = vierde generaties terug kweken naar zuiver voor-oudersoorten (R).
    R4 x R, of R x R4 = R5 = vijfde generaties terug kweken naar zuiver voor-oudersoorten (R).

Van af R5 worden de vogels beschouwd als zuiver voor-oudersoorten (R).
    Worden dus beschouwd als zuivere soorten/ondersoorten (R) (natuurvogels).
    R5 worden eventueel ook beschouwd als zuivere kleurslagen (mutaties/mutanten).

Dit betekent op zijn minst al acht generaties.
    Drie generaties kruisingen/hybrides (F3), plus vijf generaties zuivere soorten/ondersoorten, of vijf generaties zuiver kleurslagen (mutaties/mutanten).

Omdat ik niet 100% zeker was wat zuivere Schotse groenvinken (lutino) aangaat, heb ik enkele ervan laten testen-onderzoeken op zuivere soorten/ondersoorten.
    Ik kan jullie verzekeren, dit is niet goedkoop.
    Het resultaat was/is 97,3%.
    Vanaf 97% worden vogels beschouwd als zuivere soorten/ondersoorten (natuurvogel).
    Met de nieuwe DNA ratio systemen worden slechts 3% afwijkingen toegelaten. In het verleden waren 13% toegelaten.
    Dit is eigenlijk ook van toepassing wat zuivere kleurslagen (mutaties/mutanten aangaat).
    Maar een van de "problemen" bij dergelijke onderzoeken zijn de kostenplaatjes. Die zijn niet min.
    Maar wat als bij sommige kleurslagen (mutaties/mutanten) het wel gebeurd.
    Wat toekomstgericht zal gebeuren, en eigenlijk al gebeurd is.

Dan ben ik eens benieuwd naar de reacties van sommige organisaties/personen die zich bezighouden met kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Simpel uitgelegd:
    Vraagprogramma-standaardeisen.

Senior lid
    Thanks
    14
    Ik veronderstel dat bovenstaande info enkel is als het om kruisingen gaat van dichte soorten of ondersoorten en niet van bv putter x...?
    Heb je meer info mbt kruisingen met cini's? Zijn deze nu vruchtbaar of niet? Zoja waarom zijn er dan nog geen mutaties van de cini's?

Stamgast
    Thanks
    25
    Wat zijn dichte soorten, en of verre soorten, bij vogels die worden gekweekt in gevangenschap.

Net zoals nog dicht of ver bij de natuur.

Eigenlijk zijn dat zelfs sommige soorten kanaries.
    Vanwege recent inkweken van onder andere magellaansijs, gestreepte edelzanger, wilde kanarie, soorten kruisingen/hybrides, etc.

Neem nu de bij deze topic de mogelijke combinaties.
    Bij welke combinatie bestaat de mogelijkheid van het grootst aantal vruchtbare nakomelingen?

Een van de algemene vaststellingen binnen avicultuur.
    Het uiterlijk zichtbare wordt vooral beinvloed door tentoonstellingen (vraagprogramma-standaardeisen). en waar alles methet commerciéle te maken hebben, een van de belangrijkste hoofdrolspelers zijn.
    Het mooiste bewijs is nogmaals bij de samenwerking-fusie van vogelbonden.
    De Bondsshow die alle voorrang heeft.

Neem nu de parva putters.
    Hoeveel van de zuivere parva putters, en of andere zuivere putter soorten/ondersoorten komen in aanmerkingen voor/bij vogeltentoonstellingen, bij vraagprogramma/standaardeisen?
    Geen enkele.
    En dan maar slogans gebruiken als:
    In het belang van het voortbestaan vogels-soorten/ondersoorten kweken zuivere wildvorm-wildkleur.
    Dit met in het achterhoofd, als doel, sommige vogels-soorten/ondersoorten terug te plaatsen in de natuur.
    Dit wordt achter de schermen genoemd, aanzien, als.
    Zand in de ogen strooien.
    En dit is al jaren zo, vooral bij het houden/kweken van verschillende kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Waarom worden bij kruisingen putters x kanaries vooral agaat kanaries gebruikt met rode achtergrond. Al of niet mozaieken.
    In de eerste plaats vanwege vraagprogramma-standaardeisen.
    De eerste al of niet "nieuwe" kleurslagen (mutaties/mutanten) hadden/hebben die uiterlijk zichtbare bij het ontstaan als vraagprogramma's-standaardeisen voorschrijven.
    Zie maar in het verleden de groene kanaries die voorkwamen in het vraagprogramma-standaardeisen. Nu de zwart-gele kanaries.
    De zogenaamde wildkleur kanaries.

Heeft het louter met de zang te maken.
    Dan is het meest aangewezen Raza ispagnola.
    Heeft het te maken met zoveel mogelijk vruchtbare nakomelingen.
    Dan is zwart/geel mozaiek de meest aangewezene.

Wat kruisingen met verschillende soorten cinis betreft.
    Daar zijn onder andere kleurslagen (mutaties/mutanten) en aan een steile opmars bezig.
    Zelfs sneller en meer dan velen zouden denken.

Wat is een van de vaststellingen bij cinis.
    Vormen van agressie bij combinaties van verschillende soorten/ondersoorten.
    Met alle gevolgen van dien.

Koppelt een mozambique-sijs met zo grijs mogelijk uiterlijk met een mozambique-sijs met een zo geel mogelijk uiterlijk.
    Het zelfde bij twee verschillende ondersoorten zwavelgele dikbekcini.
    En je zult al automatische weten waarom het bij cinis zolang heeft geduurd als het gaat om/over al of niet kleurslagen (mutaties/mutanten) bij soorten cinis.

Over al zo een dergelijke onderwerpen kan ik een dik boek schrijven.

Ps. Neem nu recent vraagprogramma-standaardeisen van/bij een vogelbond wat mozambiquesijzen aangaat.
    Daar wordt onder andere een soort-groep vermeld waar geen enkele zuivere soorten mozambique in aanmerking voor komen.
    Wilt je kampioenenen, dan is je als het ware verplicht kruisingen/hybrides toe te passen. Zelfs van/met andere soorten vogels.
    Al of niet met kruisingen/hybrides.

Zijn dit de moderne manieren, de hedendaagse praktijken, om vogels raszuiver te houden, te kweken?
    Laatst gewijzigd door Josly; 20-09-2015 om 13:16.

Senior lid
    Thanks
    14
    Josly, ik doelde op de gewone europese kanarie. Zijn daarvan al vruchtbare kleurmutaties of stammen? Dus R5's? Ik ben er in ieder geval nog geen tegengekomen, maar indien er reeds zijn kan het snel gaan...
    Kruisingen distelvink x kanarie zouden vruchtbaar zijn volgens uw voorgaande bericht??? Of interpreteer ik het verkeerd?
    Laatst gewijzigd door miro; 20-09-2015 om 14:07.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
    Josly, ik doelde op de gewone europese kanarie. Zijn daarvan al vruchtbare kleurmutaties of stammen? Dus R5's? Ik ben er in ieder geval nog geen tegengekomen, maar indien er reeds zijn kan het snel gaan...
    Kruisingen distelvink x kanarie zouden vruchtbaar zijn volgens uw voorgaande bericht??? Of interpreteer ik het verkeerd?
    Er zijn wel mutaties geweest van de europese kanarie maar na ik meen de tweede of derde generatie treed er een blokkade in de genen waardoor er geen vruchtbare vogels overblijven en de mutatie dus verdwijnt.
    Daarom zijn er dus nog steeds geen andere kleurslagen in de europese kanarie.
    Mvg,
    Kingfisher.

Stamgast
    Thanks
    25
    Gebruik eens de zoekterm

"verdecillo mutados"
    (serin gemuteerde)

www.verdecillomutado.blogspot.be

Waarom zouden nakomelingen/jongen niet vruchtbaar kunnen zijn bij combinaties putters x kanaries, of kanaries x putters.
    Bij de een of andere combinaties (putter man, of putter pop) zullen zelf meer vruchtbare nakomelingen/jongen optreden/bekomen.
    Alles hangt is de eerste plaats af van de achtergrond, de voorgeschiedenis van de vogels.

De meest vruchtbare nakomelingen/jongen bij dergelijke combinaties, worden bekomen door gebruik te maken van een soort postuur-vorm kanaries (Engelse soort postuur-vorm kanaries).
    Daarom dat het belangrijk is om eerst enkele generaties soorten kruisingen/hybriden onderling met elkaar te koppelen.

Een van de problemen bij het terug kruisen-kweken naar zuivere soort, zijn wanneer er kleurslagen (mutaties/mutanten) voorkomen in de kweeklijnen/broedlijnen.
    Want eigenlijk betekent dit.
    Eenmaal kleurslagen (mutaties/mutanten), altijd kans kleurslagen (mutaties/mutanten).
    Dus ook op/bij de uiterlijk zichtbare "zuiver" wildvormen/wildkleuren.
    Zelfs bij genetisch "zuiver" wildvormen/wildkleuren.
    Zie Amerikaans project kapoetsensijzen.
    En waarvan een van de onderdelen was/is.
    Het terug plaatsen van genetisch "zuivere" kapoetsensijzen in de natuur.
    Wanneer vogelsoorten/ondersoorten genetisch niet zuiver wildvorm/wildkleur zijn, heeft het eigenlijk geen zin om dergelijke vogels terug te plaatsen in de natuur.
    Ondanks grondig DNA onderzoek (oude systeem, 17% afwijking) waren er na X generaties een bepaalde kleurslag (mutatie/mutant) met alle gevolgen vandien.
    Het verwijderen van alle kapoetsensijzen die maar iets te maken hadden met/bij die kweeklijnen/broedlijnen.
    Laatst gewijzigd door Josly; 20-09-2015 om 17:57.

Mooie kleurslagen maar blijft het feit dat ze na een aantal generaties toch weer blokkeren en er dus nog steeds geen blijvende mutaties zijn.
    Iets wat bij de bruine mutatie van 93.75% ook weer beschreven staat volgens mij,de vraag of deze vruchtbaar is.
    Wat ik lees is dat ze de wilde kanarie gebruiken om de kleur er in te kweken maar of dit blijvende kleurslagen zijn betwijfel ik.
    In de grijze vogels is duidelijk een kanarie invloed te zien,de vogels zijn te groot en te rond mijninziens.
    En nogmaals mooie kleuren maar of dit gewenst is zal een persoonlijke mening blijven.
    Laatst gewijzigd door kingfisher; 20-09-2015 om 18:02.
    Mvg,
    Kingfisher.

Senior lid
    Thanks
    14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
    Er zijn wel mutaties geweest van de europese kanarie maar na ik meen de tweede of derde generatie treed er een blokkade in de genen waardoor er geen vruchtbare vogels overblijven en de mutatie dus verdwijnt.
    Daarom zijn er dus nog steeds geen andere kleurslagen in de europese kanarie.
    Dat dacht ik ook, ik vroeg mij gewoon af of ze bestonden aangezien tegenwoordig op gebied van mutaties de sky de limit is. Zie maar waar ze bij de distelvinken al staan. Of het nodig is en mooier dan een wildkleur ligt in smaken.

Senior lid
    Thanks
    14
    Inderdaad mooie kleurslagen, jammer dat ik van dat spaans niets begrijp. Zijn deze nu vruchtbaar of niet? Ik zag dat er toch al een R3 bekomen was, normaal wel dus?

Zoals ik al eerder schreef,na de derde of vierde generatie gaat het voor zover ik weet niet meer verder en blokkeert de boel.
    Anders hadden we al meerdere kleurslagen gehad die ook zouden zijn gebleven lijkt me.
    Ben al eerder op zoek geweest naar dit verhaal zie:
    http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...ies-in-mutatie
    Mvg,
    Kingfisher.

Soortgelijke onderwerpen

1. parva putter
    Door naruch in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 41
    Laatste Bericht: 02-10-2014, 21:46
  2. zwart/geel of groen???
    Door remco in forum Kanaries
    Reacties: 4